Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimension?  (läst 5339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Dimension?
« skrivet: 10 november 2005, 17:19:27 »
Vilken dimension skall man ha pÃ¥ köldbärarrören mellan VPn och fläkttkonvektorn och vad blir det för slutdimension efter att man isolerat rören?  Funderar pÃ¥ rördragningen och undrar om man kan dra rören bakom inbyggnadsugn (ca 8cm)?  Är det risk att man smälter isoleringen pÃ¥ rören med ugnen?  Det är en modern ugn med ventilering.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimension?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2005, 07:41:44 »
Vilken dimension skall man ha på köldbärarrören mellan VPn och fläkttkonvektorn och vad blir det för slutdimension efter att man isolerat rören?  Funderar på rördragningen och undrar om man kan dra rören bakom inbyggnadsugn (ca 8cm)?  Är det risk att man smälter isoleringen på rören med ugnen?  Det är en modern ugn med ventilering.

Dimensionen på rören borde stå i installationsmanualen för din konvektor eller? ??? ( Ta samma som på KB-systemet annars).

Det brukar stå i manualen för ugnen vilket det minsta avståndet är till omgivande ytor är. Håller du detta så borde det inte bli några problem med isoleringen.
« Senast ändrad: 11 november 2005, 07:43:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Dimension?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2005, 08:11:50 »
Dimensionen på rören borde stå i installationsmanualen för din konvektor eller? ??? ( Ta samma som på KB-systemet annars).
Vilken manual?  Vilken konvektor?  Innan jag köper någon konvektor så tittar jag på hur man kan få upp rören till vinden på ett snyggt sätt, annars behöver jag ju ingen konvektor.

I ugns-manualen står ju hur stort avståndet skall vara till skåpstommarna.  Men det kan ju hända att armaflexen på rören är känsligare för värme än spånskivorna i stommen, vad vet jag?

« Senast ändrad: 11 november 2005, 10:56:30 av Rickard »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimension?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2005, 10:54:35 »
Vilken manual?  Vilken konvektor?  Innan jag köper någon konvektor så tittar jag på hur man kan få upp rören till vinden på ett snyggt sätt, annars behöver jag ju ingen konvektor.

I ugns-manualen står ju hur stort avståndet skall vara till skåpstommarna.  Men det kan ju hända att armaflexen på rören är känsligare för värme än spånskivorna i stommen, vad vet jag?


Du borde nog kolla upp vilken konvektor du vill ha, sen brukar man kunna hitta installationsmanual på tillverkarens/distributörens webbplats.

Armaflexen borde nog tåla lite värme, den används ju även till varma rör. Om du är osäker kan du ju alltid isolera med nåt annat mer temperaturtåligt just vid ugnen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimension?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2005, 10:56:51 »
Dimensionen på rören borde stå i installationsmanualen för din konvektor eller? ??? ( Ta samma som på KB-systemet annars).
Vilken manual?  Vilken konvektor?  Innan jag köper någon konvektor så tittar jag på hur man kan få upp rören till vinden på ett snyggt sätt, annars behöver jag ju ingen konvektor.

I ugns-manualen står ju hur stort avståndet skall vara till skåpstommarna.  Men det kan ju hända att armaflexen på rören är känsligare för värme än spånskivorna i stommen, vad vet jag?



Bakom ugnen kan du kanske använda aluminiumbelagd gullfiber istället, den borde fungera som diffusionstät isolering. Men säker är jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Dimension?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2005, 13:59:09 »
Hade tänkt mig nÃ¥got typ Kinnan/Veneto SK44.  Den har invändig 3/4" anslutning, men inte säger det mig sÃ¥ mycket om vilka rör man mÃ¥ste ha.  Blir 22mm bra, eller skall det vara ännu grövre?

Skulle man kunna isolera med armaflex först, för att vara säker på att få kondensisoleringen bra och sedan isolera den delen som går bakom inbyggnadsugnen extra med aluminiumöverdragen gullfiber?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Dimension?
« Svar #6 skrivet: 11 november 2005, 14:14:41 »
Förresten, vilken typ av rör rekommenderar ni?  Kan man använda PEX eller prisol eller mÃ¥ste det vara hÃ¥rda kopparrör?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Dimension?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2005, 12:48:38 »
3/4" anslutning blir 22mm. rör. vilket är att rekommendera.
15mm. går bra i kortare längder och små konvektorer.

I ditt fall om du ska bygga in och dölja rören så är pex eller plusprisol att föredra för att slippa inbyggda skarvar.

En del hävdar att det inte går att köra kyla i plusprisol (färdigisolerad prisol) en del säger att det går utmärkt (tillverkaren bla,).
Jag har använd plusprisolen till kyla och har inte haft kondensproblem med den, förutom i varma fuktiga tvättstugor men där verkar ingentig fungera.

20mm pexslang finns inte färdigisolerad så vitt jag vet, där får du isolera själv.
Det finns dock 20mm isolerad alupex som kan vara ett alternativ.

Angående ugnen så skulle man ju kunna sätta en plåt för rören så att man skärmar av den värsta strålningsvärmen.
Kan vara bra ur brandsynpunkt också.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!