Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Var köpa kyldel Nibe 089456?  (läst 23115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
Var köpa kyldel Nibe 089456?
« skrivet: 12 februari 2018, 13:22:00 »
Är till en Nibe 1210 7 KW.
Värmepumpen är väl i övrigt i hyfsat skick men kompressorn i kylkassetten kass. LjudnivÃ¥n ökade efter hand i flera mÃ¥nader och vid den sista sucken lät det rejält vilket tyder pÃ¥ lagerfel och att rotorn verkar ha svarvat in sig i lindningen dÃ¥ bÃ¥de automatsäkringarna och jordfelsbrytaren löste ut.  Vid bortkoppling av de tre faserna in till kassetten sÃ¥ gÃ¥r värmepumpen igen men nu pÃ¥ enbart el.

Kollade vad ett byte skulle kosta men blev mycket betänksam över deras priser. Nu byter jag själv.

Kyldelen är skyltad med nr 024478 som är ersatt av 089456.
 
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2018, 14:22:08 »
Finns att beställa från t.ex. JSenergi: https://jsenergi.com/catalogsearch/result/?q=089456 Men dom kostar en slant.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2018, 18:02:19 »
kom ihåg slangsats också, för det är inte samma slangar, på varken varma eller kalla sidan, slätända på de nya modulerna, och de gamla har gänganslutning.
Och tur man slipper köpa via JS, vad fick du för pris av de som skulle byta?

« Senast ändrad: 12 februari 2018, 18:04:40 av DonPablo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2018, 20:38:58 »
kompressor kostar ca 8000 och nytt filter ca 300 och en expansinosventil ca 1000, då har du ju nytt på det som öär rörligt i modulen.
Visst du kanske inte kan byta det själv, men det kan väl inte kosta 20000 i jobb?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2018, 08:12:58 »
Jodå, ca 30 kkr är väl ett "standardpris" för kompressorbyte?
Man skulle kanske byta jobb.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2018, 15:52:41 »
30 för kompbyte lät dyrt, jag får det till ca 22 och då är det med kompr torkfilter, expventil och soppa
Edit fel av mig, glömde arbstid så plus 3-4000 ca
« Senast ändrad: 13 februari 2018, 18:47:28 av DonPablo »

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2018, 16:07:47 »
30 för kompbyte lät dyrt, jag får det till ca 22 och då är det med kompr torkfilter, expventil och soppa
Edit fel av mig, glömde arbetsid så plus 3-4000 ca

I det här fallet gäller det att byta hela kyldelen. På bilden nedan med frontplåten avtagen:

Har tyvärr fått det intrycket att de som jobbar med värmepumpar och fordonskyla (AC) är ganska skrupelfria och oseriösa.
Ett av de företag jag varit i kontakt med ville ha 35 kkr för att byta kylenheten. Kyldel kostar för mig 20850 kr (har numera scrollkompressor - därav det höga priset) och slangsats ca 1 600 kr, ca en dags arbete om det är väl planerat. Vilken timpenning tar de dÃ¥ ut? Nibe vägrar sälja till mig och deras pris är i alla fall högre än Ã¥f. Nibe vägrade ocksÃ¥ svara pÃ¥ frÃ¥gor om jag inte var  auktoriserad.

Båda de branscher jag nämnt skyddar sig själva och sin bransch och påstår både det ena och det andra som inte stämmer. Man får inte göra det eller det själv - påståenden som saknar grund när det inte gäller det elektriska. De miljöregler som finns gäller enbart i samband med näringsverksamhet. Du kan köpa fem burkar kylspray på Biltema och spruta rakt ut utan påföljder, d v s samma R-gas.

Byte av kompressorn enbart är ju lite krångligare då det kräver utrustning för kylmedelshanteringen. Skulle tjäna en tusenlapp på det säger företaget. Kolvkompressorer sätts nog inte i längre. (Scrollkompressor, två skruvar som oftast drivs med varvtalsreglerad motor som kan leverera den effekt som behövs för tillfället.)


https://www.buildor.se/nibe-kyldel-till-fighter-1210 är väl den som jag också ser som det bästa alternativet för ett köp av kyldel.


 
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2018, 18:29:44 »
kyldel och slangar byter du ju själv, om du är normalhändig =)
Tar ca 4-8 timmar beroende på, men första gången lite längre.
Ja du kan köpa kylspray på biltema och spruta ut, men du kan inte utan certifikat handla köldmedium i Sverige.
Jag håller med om att reglerna är korkade, vi ska vara skitpetiga, men åk till asien och kolla hur de gör vid rep, lossar ett rör och låter det spy rakt ut, klart det går snabbt om man är oseriös, men ska man tömma och göra det enligt lagarna man har att följa, så tar det tid.
« Senast ändrad: 15 februari 2018, 18:35:16 av DonPablo »

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2018, 19:31:12 »
kyldel och slangar byter du ju själv, om du är normalhändig =)
Tar ca 4-8 timmar beroende på, men första gången lite längre.
Ja du kan köpa kylspray på biltema och spruta ut, men du kan inte utan certifikat handla köldmedium i Sverige.
Jag håller med om att reglerna är korkade, vi ska vara skitpetiga, men åk till asien och kolla hur de gör vid rep, lossar ett rör och låter det spy rakt ut, klart det går snabbt om man är oseriös, men ska man tömma och göra det enligt lagarna man har att följa, så tar det tid.

Har reparerat pumpen själv många gånger sedan den sattes in. Bytt eller ersatt packningar, slangar, cirkulationspump, startrelä, expansionskärl för köldbärare och luftat här och där. Är väl faktiskt lite tveksam över kvalitén. När det nu gäller en mekanisk komponet som kompressorn som är en kolvkompressor som drivs av synkron elmotor så har jag dock förståelse om den nu lagt av efter 16 år. Engångssmorda kullager kan inte hålla hur länge som helst. Kolvkompressorn har också lägre verkningsgrad än den scrollkompressor (skruvkompressor) som används i dag, vilket gör att den också kan leverera något högre temperatur än den gamla.

Nä, det blir nog att köpa en ny kylenhet och slangsats. Ut/in är fyra röranslutningar och två kabelstammar. Bytet har inget med kylmedia att göra, det är ett slutet system inuti burken. Enheten är fäst med fyra bult varav det två längst in kräver en speciell teknik.
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2018, 19:33:41 »
Menar du kullager i kompressorn? de har ju oljesmörjning.

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2018, 08:01:04 »
Menar du kullager i kompressorn? de har ju oljesmörjning.

Ja och du har rätt om smörjmetod. Oavsett så har ju lager ändå en begränsad livslängd.
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2018, 10:21:08 »
kompressor kostar ca 8000 och nytt filter ca 300 och en expansinosventil ca 1000, då har du ju nytt på det som öär rörligt i modulen.
Visst du kanske inte kan byta det själv, men det kan väl inte kosta 20000 i jobb?
Kan man som privatperson köpa dessa delar löst?
Eller är det komplett kylmodul som gäller..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2018, 12:15:41 »
Har reparerat pumpen själv många gånger sedan den sattes in. Bytt eller ersatt packningar, slangar, cirkulationspump, startrelä, expansionskärl för köldbärare och luftat här och där. Är väl faktiskt lite tveksam över kvalitén. När det nu gäller en mekanisk komponet som kompressorn som är en kolvkompressor som drivs av synkron elmotor så har jag dock förståelse om den nu lagt av efter 16 år. Engångssmorda kullager kan inte hålla hur länge som helst. Kolvkompressorn har också lägre verkningsgrad än den scrollkompressor (skruvkompressor) som används i dag, vilket gör att den också kan leverera något högre temperatur än den gamla.

Nä, det blir nog att köpa en ny kylenhet och slangsats. Ut/in är fyra röranslutningar och två kabelstammar. Bytet har inget med kylmedia att göra, det är ett slutet system inuti burken. Enheten är fäst med fyra bult varav det två längst in kräver en speciell teknik.
Är du säker på att kolvkompressorn har lägre verknings grad på lite nyare Nibe vp tex F1245 har i alla fall kolv kompressor modellerna högre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2018, 13:01:24 »
Kan man som privatperson köpa dessa delar löst?
Eller är det komplett kylmodul som gäller..

Nånstans finns det säkert till salu, men sen måste man i alla fall få hem en kyltekniker för att göra jobbet.
Nu är 1210 rätt gammal modell och det är säkert fler delar som kommer gå sönder rätt snart.
Jag skulle titta på en helt ny värmepump om min kompressorn rasar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!