Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Äckligt dyrt?  (läst 5132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Äckligt dyrt?
« skrivet: 17 mars 2005, 09:59:51 »
IVT E11
300L acctank
180m aktivt hål
installation


pris 165´+moms, summa 206250:-


Lite snabb uträkning:
180m x 300:-/m= 54000:-
Pump 50´?
Tank 5`?

100 lakan för arbetet? Kan ju inte stämma. Känns som att det borde ha varit 165´med moms?


...och nej installationen är inte i yttre ödemarken... Mellansverige.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2005, 10:21:22 »
Oj, nu känns mina offerter plötsligt billiga. Jag skulle ha ringt dem och frågat om de inte hade råkat lägga på moms två gånger.

Be om spec på arbete och material så du slipper gissa på fördelningen av kostnader.
De måste ändå prestera den redovisningen när det är dags för fakturering.
Jag har alltid fått den på begäran, från IVT faktiskt helt utan påstötningar.

Och se dig eventuellt omkring efter andra alternativ utan dubbel moms...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2005, 10:47:59 »
FrÃ¥ga flera tex NIBE och Thermia, finn sflera ocksÃ¥ om du har lust  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2005, 11:44:31 »
Kolla www.tgb.se, de har  prislista.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2005, 12:25:22 »
Som sagt...varför flytta söderut...inget är ju billigt  ;) När jag tog in offerter sÃ¥ var det en som jag tyckte hade en väldigt orimlig arbetskostnad sÃ¥ jag var tvungen och frÃ¥ga honom om han skulle flytta in till oss och bo ett bra tag med helpension plus att han skulle ha betalt för det !! Om jag minns rätt sÃ¥ räknade han med 11 timmars arbete..det tog 2,5 timma för firman som fick äran att beträda mitt pannrum !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2005, 12:56:10 »
Ja jag lär kolla med dom om dom har lagt på momsen 2 ggr, måste vara så. Jag har tagit in flera offerter, även om dom sprider sig i pumpstorlek så kan jag konstatera att den som är närmast i pumpstorlek har ungefär samma pris med moms som denna "utan".
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2005, 13:03:24 »
Statistik: Kan ju tillägga att anbudsförfrågan har gått ut till 8st, 3st hörde av sig inom anbudstiden, skickade halvsyrligt mail till resterande 5 när tiden var ute, har fått svar från 3 av dessa där dom ursäktar sig på olika vis...Av de 6 som hört av sig har 2 varit på plats och inspekterat. 2 av dessa 6 verkar ha överhuvudtaget brytt sig om min anbudsförfrågan där jag specat vad jag vill att anbudet ska innehålla samt framtida husplaner, KATASTROF! fiR:

Summan blir att 1 av de 8 leverantörerna har givit ett seriöst intryck. Väntar bara på att få prisbilden från denna.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2005, 15:26:20 »
Statistik: Kan ju tillägga att anbudsförfrågan har gått ut till 8st, 3st hörde av sig inom anbudstiden, skickade halvsyrligt mail till resterande 5 när tiden var ute, har fått svar från 3 av dessa där dom ursäktar sig på olika vis...Av de 6 som hört av sig har 2 varit på plats och inspekterat. 2 av dessa 6 verkar ha överhuvudtaget brytt sig om min anbudsförfrågan där jag specat vad jag vill att anbudet ska innehålla samt framtida husplaner, KATASTROF! fiR:

Summan blir att 1 av de 8 leverantörerna har givit ett seriöst intryck. Väntar bara på att få prisbilden från denna.

Jag har den känslan att när ni börjar finslipa kontraktet enligt konstens alla regler, då blir även den installatören sur och hoppar av.
Man brukar höra "jag är ingen pappersmänniska" det räcker med handslaget, osv.
Men gÃ¥r han pÃ¥ alla dina önskemÃ¥l och framför allt  pÃ¥ att inskriva det i kontraktet, dÃ¥ är det bingo.
DÃ¥ vill jag ha hans adress och skickar blommor.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2005, 19:23:11 »
 :) Ja det ska du fÃ¥ isÃ¥fall. Känns inte bra att endast ha förtroende för 1 av 8... Ger inte sÃ¥ mycket till val. FÃ¥ se vad denna enda leverantör har i sitt anbud, ser det inte bra ut sÃ¥ skippar jag samtliga 8, dÃ¥ fÃ¥r jag väl samla ny ork och ta en ny anbudsrunda... Det värsta är att leverantörerna växer inte pÃ¥ trän...om man inte ska ta in en firma frÃ¥n nÃ¥gon grannstad men dÃ¥ har man j andra negativa aspekter som support osv.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2005, 19:28:26 »
Största hindret är nog att dom har så mycket jobb. Sannolikt för mycket redan.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2005, 21:13:13 »
Precis, då kanske inte kunder med allt för stora krav är deras drömkunder direkt.

Sen är ju varje affär en relation där förtroende skapas eller inte, om säljaren inte är 100% säker på att offerten stämmer (och vem är det när det gäller bergvärme) så ratas hellre "besvärliga kunder" (kunniga) än okunniga.

Det är vad jag tror i alla fall.

Sen tycker jag inte att vi skall hacka allt för mycket på leverantörerna, alla kan inte vara dåliga, för de allra flest funkar ju grejerna bra!

För att citera forumets förstasida...

Citera
Innan du kliver in till till forumet skall du tänka på att vi inte talar illa om installatörer, borrare m.fl. med namn.
Det får du ta direkt med dom som installerat din anläggning om du är missnöjd men dela gärna med dig av din erfarenhet även om den var bra.

Vi håller alltså konversationen på högt plan och ställer frågor och ger svar på sånt som rör
värmepumpar, bergvärme, jordvärme, luftvärme, sjövärme, energibrunnar, installationer m.m

Ser gärna att vi håller oss till detta.

Att du har problem med att få in offerter beror med allra största sannorlikhet att de inte hinner, och vi kan ju inte kräva att de skall trolla med knäna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2005, 08:23:21 »
Jag tror precis som er att dom helt enkelt har på tok för mycket att göra, då väljer man att göra affärer med de kunder som inte har några krav eller kunnande. Resultatet för kunderna utan krav är säkert jättebra så enda skillnaden är att jag vill veta varför och ställer krav, klart att det e lite besvärligt.

Av de 4 offerter jag fått in så spretar dom på två punkter:


1. pumpstorlek: IVT 7:a, IVT 11:a, Carrier 9:a, Thermia 10:a
2. volymtank för golvv & element: Ingen av dessa 4:a ser fördelen med detta, 1 av de 6 leverantörerna såg det som en självklarhet.


Detta gör mig fundersam, förutsättningarna har ju varit exakt samma för samtliga?

...och självklart så kommer jag aldrig att nämna några namn på leverantörer.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2005, 11:47:24 »
Citera
1. pumpstorlek: IVT 7:a, IVT 11:a, Carrier 9:a, Thermia 10:a

Om nån innan har trott att kalkylerna kommer att stämma i slutändan. Jag säger det igen det är INGEN vetenskap dom håller på med utan ett stort antal antaganden!!
Använder dom samma input på tex tidgare förbrukning, temperaturer bergets värmeledninsgförmåga mm.

Med en liten vp får du massor med dyra tillskottstimmar, det är ett som är säkert!!
« Senast ändrad: 18 mars 2005, 14:15:50 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2005, 13:14:03 »
Ja förutsättningarna har varit dom samma för alla leverantörerna, samma info om fastigheten och dess egenskaper. Det lustiga är att kalkylen med 7:an ger 98% verkningsgrad medans 11:a ger 94%...hmm.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Äckligt dyrt?
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2005, 13:22:46 »
Ja förutsättningarna har varit dom samma för alla leverantörerna, samma info om fastigheten och dess egenskaper. Det lustiga är att kalkylen med 7:an ger 98% verkningsgrad medans 11:a ger 94%...hmm.


Tyder pÃ¥ att dom räknat med helt olika energibehov. Hur mÃ¥nga kWh har dom räknat med att repektive pump ska producera? 4% lägre energitäckning med 50% större pump!? Sanslöst! LÃ¥ter som on nÃ¥gon har kastat pil!  ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!