Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 62 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Massivus
« skrivet: 15 februari 2024, 20:10:10 »

Tänkte först att det var den pumpen som drev vatten genom värmeväxlaren som var problemet, men efter att ha kollat lite loggar så verkar det vara störst problem när varmvatten börjar laddas.
Blå: topp, lila: laddning
Svarar mig själv:
Har som sagt ställt ner laddpumpen till 20% vid VV-laddning och det verkar som tidigare sagts i tråden blivit lite bättre men inte helt bra.

- Ibland kan man duscha utan att topp-temperaturen påverkas nämnvärt (bild1).
- Men ibland då dippar toppen lika snabbt som botten (bild2)

Problemet verkar uppstå när man tar ut varmvatten OCH laddar varmvatten samtidigt.

På bilderna påbörjas VVladd när den streckade linjen går till 1.
Ljusblå är "VV kapacitet"
Röd: topp
Blå: botten/ladd

För att testa detta har jag skapat en enkel funktion i home assistant där man kan trycka på en zigbee-knapp när man börjar duscha. Detta ställer ner start-tempen för VV till min vilket förhindrar varmvattenproduktion innan tanken är mer eller mindre helt kall. En timer återställer till normalt beteende efter 20min.

Än så länge har det fungerat, men har inte tillräckligt underlag för att säga något säkert än. Återkommer!

Skrivet av: AndersKN
« skrivet: 09 februari 2024, 16:44:52 »


Hej,

Finns det någon här som vet om det är möjligt att aktivera G20 (brinnpumpen) med en extern signal? Jag skulle vilja automatisera kylsystemet utan att behöva investera i en extern modul. Tacksam för eventuell information.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 09 februari 2024, 14:25:37 »

Hej, som jag har förstått det så är det samma laddpump för VS och VV. Jag har på min GSi616 ställt laddpump på 50% för VS och 65% för VV.
Jag har varmvattenproduktion satt på ekonomi 50 grader och med 65% får jag då ca. 4-5 graders DT över kondensorn, dvs när temp. i VV tank nått börvärdet har jag 4-5 grader högre ut från kondensorn. Jag har satt det som jag anser är ett bra värde för kompressorn att arbeta mot och inte det som ger bäst skiktning (lågt flöde) i tanken. Jag skulle tro att det generellt inte är mycket skiftning i tanken med tanke på hur systemet är uppbyggt med 2 st pumpar som ibland kör samtidigt. Om det sedan finns någon varvtalsstyrning (temp) av VV circ pumpen den vet jag inte för det går inte att se från någon meny. Skulle tro att det bara är on-off styrt av en flödesgivare på varmvattenslingan.
Skrivet av: Massivus
« skrivet: 09 februari 2024, 11:01:32 »

Tänkte först att det var den pumpen som drev vatten genom värmeväxlaren som var problemet, men efter att ha kollat lite loggar så verkar det vara störst problem när varmvatten börjar laddas.
Blå: topp, lila: laddning
Skrivet av: Massivus
« skrivet: 09 februari 2024, 10:49:27 »

Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.
Det minsta jag kunde ställa in är 20%. Den stod dock på 90%...
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 09 februari 2024, 10:40:09 »

Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.

Dum fråga kanske, men laddpumpen för VV, vad gör den egentligen?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 09 februari 2024, 10:05:38 »

Hej!
Har detta problem (ibland mer eller mindre) med min GSi12. Verkar som det blir värre om den börjar ladda varmvatten under tiden man tex duschar...

Vore evigt tacksam om du kunde beskriva i lite mer detalj vad det är man kan ändra för att förbättra varmvattenskiktningen?
Är det "Laddpump %" i "VV-Tank" menyn man ska sätta ner och ungefär till vilket värde? Eller ska man in och pilla på själva pumpen? Tack på förhand!
Japp det är den, sätt på 1%, det är för snabbt ändå.
Skrivet av: Massivus
« skrivet: 08 februari 2024, 22:14:18 »

Varmvattnet skapas från energin i en stor tank med smutsigt vatten. Detta pumpas med en vattenpump genom en liten värmeväxlare. På ena sidan av växlaren finns det rena vattnet och en flödesgivare. Spolar något vatten så startar en pump som tillför värme till varmvattnet. Pumpen ser till att vattnet sugs från toppen av tanken och lämnas i botten av tanken. Denna pump har egna möjligheter att ställa pumpens hastighet - auto. Men även manuell, där minsta hastighet går för fort. Den vispar om allt vatten så allt skiktning förloras och varmvattnet blev fesljummet fast det egentligen inte är slut.
En ny riktig beredare tömmer tanken via skitningsteknik, till och med en riktigt gammal elektrisk gör det. Då kan inte fenomenet uppstå.

Snålspolande munstycke gör problemet inte direkt bättre, fylls badkar är det absolut bättre att fylla så snabbt det bara går.
Dusch tror jag inte blir något större skillnad. Gör det att man står längre så blir det kallt efter samma tid i alla fall, fast man stått och vantrivts under samma tid.

Snålspolande hävdar vissa att de inte ger komfortstörningar med bra varmvattensystem, jag är lite skeptisk.

Det går att modifiera befinligt system så det blir bättre som sagt, men då måste man tänka själv, inte utgå från manualer eller rekommendationer. Bygga om värmepumpen tills tappvattenvärmeväxlarens flöde går långsammare gör det bättre men inte perfekt.
Hej!
Har detta problem (ibland mer eller mindre) med min GSi12. Verkar som det blir värre om den börjar ladda varmvatten under tiden man tex duschar...

Vore evigt tacksam om du kunde beskriva i lite mer detalj vad det är man kan ändra för att förbättra varmvattenskiktningen?
Är det "Laddpump %" i "VV-Tank" menyn man ska sätta ner och ungefär till vilket värde? Eller ska man in och pilla på själva pumpen? Tack på förhand!
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 25 augusti 2023, 09:53:51 »

Är det någon som nyttjar SmartGrid-funktionen för att styra mot timpris i sin GSi och kan delge inställningar samt berätta hur bra det funkar?
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 13 maj 2023, 06:40:33 »

Testa kod 8848 eller 0014 och sen backa till menyns början. In på driftinfo och tryck på värmepumpens bild.

Finns ingen exakt effektmätare i värmepumpar. Vissa modeller har uppskattade. Men osanning tycker jag inte är intressant och tycker ingen annan heller ska lägga vikt/funderingar/oro kring det. Montera en elmätare för att ha koll på energin in kan vara intressant.

Det finns riktiga energimätare att montera på vattenledningarna för runt 3000-5000 kr + montering för att se hur mycket energi som gör ut från värmepumpen. Men går inte få med på varmvattnet om beredaren är inbyggd. Har du extern beredare så får du montera två mätare om du vill ha full koll.

Tack, kod 0014 gav mig det jag ville ha!

Köpa extra energimätare är ett bra tips men jag får nog hejda mig med utgifterna. 270m borrhål med 50mm slang och en GSi 616 skapade ett extra hål i plånboken…  tummenupp
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 12 maj 2023, 12:16:02 »

Testa kod 8848 eller 0014 och sen backa till menyns början. In på driftinfo och tryck på värmepumpens bild.

Finns ingen exakt effektmätare i värmepumpar. Vissa modeller har uppskattade. Men osanning tycker jag inte är intressant och tycker ingen annan heller ska lägga vikt/funderingar/oro kring det. Montera en elmätare för att ha koll på energin in kan vara intressant.

Det finns riktiga energimätare att montera på vattenledningarna för runt 3000-5000 kr + montering för att se hur mycket energi som gör ut från värmepumpen. Men går inte få med på varmvattnet om beredaren är inbyggd. Har du extern beredare så får du montera två mätare om du vill ha full koll.
Skrivet av: JockeHX
« skrivet: 12 maj 2023, 07:48:23 »

En GSi 616 blev klarinstallerad hemma hos mig för tre dagar sedan. Än så länge funkar varmvattnet utmärkt. Dusch och bad är inte snålspolande hos oss och får jämnt och varmt varmvatten. Inga problem att tappa upp ett helt badkar och även duscha med riktigt varmt vatten. Kanske något längre uppstartstid från det att jag sätter på kran tills varmvattnet kommer jämfört med gamla Nibe VVM 300-pannan vi hade, men det är marginellt i så fall.

Jag har däremot ett par andra frågor till er som har en GSi:

- Jag kan inte se hur hårt brinepumpen går för att få bra flöde, enligt manualen ska den kunna visa i %, men det står bara att den är igång under driftinfo. Finns det en dold meny nånstans?

- Hur ser jag hur mycket pumpen avgett i effekt? Enligt manualen ska man kunna se det under kompressorinfo i historik, men jag kan inte se någon info om det där.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 13 april 2023, 22:08:40 »

Tack för svar!
Förstår inte riktigt vad som menas med att "sänka laddpumpen" innebär.  :)
Är det på husvärmen el vatten/kran-värmen?

Vi har satt på snålspolande munstycke på duschen, på deras inrådan, men fortfarande samma problem.
Jag har hört av mig till CTC igen. De har tidigare haft sin tekniker på plats som har fixat och donat med inställningar, men fortfarande samma problem.

Känns sjukt att man betalar 100'+ och måste ändå köpa till en separat VVB för att få tillräckligt med VV.
Varmvattnet skapas från energin i en stor tank med smutsigt vatten. Detta pumpas med en vattenpump genom en liten värmeväxlare. På ena sidan av växlaren finns det rena vattnet och en flödesgivare. Spolar något vatten så startar en pump som tillför värme till varmvattnet. Pumpen ser till att vattnet sugs från toppen av tanken och lämnas i botten av tanken. Denna pump har egna möjligheter att ställa pumpens hastighet - auto. Men även manuell, där minsta hastighet går för fort. Den vispar om allt vatten så allt skiktning förloras och varmvattnet blev fesljummet fast det egentligen inte är slut.
En ny riktig beredare tömmer tanken via skitningsteknik, till och med en riktigt gammal elektrisk gör det. Då kan inte fenomenet uppstå.

Snålspolande munstycke gör problemet inte direkt bättre, fylls badkar är det absolut bättre att fylla så snabbt det bara går.
Dusch tror jag inte blir något större skillnad. Gör det att man står längre så blir det kallt efter samma tid i alla fall, fast man stått och vantrivts under samma tid.

Snålspolande hävdar vissa att de inte ger komfortstörningar med bra varmvattensystem, jag är lite skeptisk.

Det går att modifiera befinligt system så det blir bättre som sagt, men då måste man tänka själv, inte utgå från manualer eller rekommendationer. Bygga om värmepumpen tills tappvattenvärmeväxlarens flöde går långsammare gör det bättre men inte perfekt.
Skrivet av: ChristerAst
« skrivet: 13 april 2023, 20:50:26 »

Tack för svar!
Förstår inte riktigt vad som menas med att "sänka laddpumpen" innebär.  :)
Är det på husvärmen el vatten/kran-värmen?

Vi har satt på snålspolande munstycke på duschen, på deras inrådan, men fortfarande samma problem.
Jag har hört av mig till CTC igen. De har tidigare haft sin tekniker på plats som har fixat och donat med inställningar, men fortfarande samma problem.

Känns sjukt att man betalar 100'+ och måste ändå köpa till en separat VVB för att få tillräckligt med VV.


Varmvattnet är en felkonstruktion tyvärr.
Sänk laddpumpen till lägsta hastighet, förmodligen 15% är fortfarande minsta möjligt. Det blir något bättre då.
Sätta en extern beredare som du konfigurerar och laddar från värmepumpen är bättre än interna systemet.
Totalpris för bergvärmen ökade plötsligt 30k..

Tvångsstrypa flödet via tappvattenvärmeväxlaren kan mildra problemet lite, minns inte om det finns plats att sätta någon injusteringsventil. Med vilja går det hitta på något.

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 13 april 2023, 20:03:17 »

Varmvattnet är en felkonstruktion tyvärr.
Sänk laddpumpen till lägsta hastighet, förmodligen 15% är fortfarande minsta möjligt. Det blir något bättre då.
Sätta en extern beredare som du konfigurerar och laddar från värmepumpen är bättre än interna systemet.
Totalpris för bergvärmen ökade plötsligt 30k..

Tvångsstrypa flödet via tappvattenvärmeväxlaren kan mildra problemet lite, minns inte om det finns plats att sätta någon injusteringsventil. Med vilja går det hitta på något.
Skrivet av: ChristerAst
« skrivet: 13 april 2023, 19:20:48 »

Hej!
Måste stämma av med er ägare av en GSI 612i.

Jag installerade den i nov/dec 2022 (med bergvärme), och det har bara varit problem med den sedan dess.
Det började med att något var fel, så den kunde inte köra på Bergvärmen, utan gick på el första tiden tills de fixade felet.
Sen är det så att varmvattnet tar slut efter en dusch! Det är inte varje gång men det händer ca en-tre ggn i veckan
De har varit här och bytt ut kretskort, shunt, skruvat åt plintar (felkod: 63), ändrat trycket i bälgen, gjort alla möjliga inställningar.

Har vi fått ett måndags-ex eller har ni andra med GSI612 samma problem med varmvatten och/eller "teknikstrul"?
Mvh
Christer
Skrivet av: Inventor
« skrivet: 17 december 2022, 09:22:00 »

En enkel fråga: i en gsi 12, vilken pump är det som benämns ”radiatorpump”? Var sitter den?
Jag får bara cirkulation i elementen vid drift med värmepumpen, när jag eldar i vedpanna kopplad som evk stannar cirkulationen.
Skrivet av: bowseer
« skrivet: 14 december 2022, 12:43:59 »

Hej! Jag har fått alla dessa bifogade tre svaren från CTC ang delta t på radiatorkretsen. Jag har gamla radiatorer (installerade 1978) för högtemp och ingen golvvärme. Men man blir inte klokare av alla olika svar  :P
Skrivet av: Inventor
« skrivet: 13 december 2022, 13:04:10 »

Har problem med att cirkulationspumpen stannar direkt när jag aktiverar extern värmekälla, EVK. Den externa shunten öppnar men pumpen går inte så allt blir bara varmt i värmepumpen och sen blir elementen kalla. Har köpte till ett kit som ska hantera detta, men det funkar inte.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 februari 2022, 07:24:04 »

Det borde väl gå höra om den startar när du öppnar en vrmvattenkran?
Du kanske måste öppna fronten för att kunna lyssna om pumpen går.
Tror knappast att man KAN få varmvatten om cirkpumpen står still - men jag är inte 100% säker.
Skrivet av: Ro88an
« skrivet: 09 februari 2022, 21:47:25 »

Vattnet värms ju av en värmeväxlare med cirkpump som startar när den känner flöde.
Låter som att cirkpumpen bara startar om du har elpatron aktiverad?
Har du micklat nåt med tidsstyrning, semesterinställningar, sommartemp, nattsänkning eller liknande som skulle kunna påverka hur detta styrs?
Eller har du ställt ned önskad tappvarmvattentemp? (Borde inte funka ens med elpatron i så fall...)

Tack för svar.
Nej jag har inte petat på det där med semester/sommar/natt o.dyl. Endast haft varmvattnet på förhöjd Komfort (under lång tid).
Jag har inte heller bett om låg temperatur ... och som sagt så blev det direkt hett från att varit kallt när jag tillät elpatronen att jobba.

Elen ställer man ju in så att man först tillåter el för värmen och först då kan man tillåta ett eget kWh värde för varmvattnet. Kanske det innebär att varmvattnet nu värms utan värmeväxling utan direkt av elen. I så fall kanske jag har problem med pumpen för värmeväxlingen.
Men jag vet inte.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 februari 2022, 09:43:13 »

Vattnet värms ju av en värmeväxlare med cirkpump som startar när den känner flöde.
Låter som att cirkpumpen bara startar om du har elpatron aktiverad?
Har du micklat nåt med tidsstyrning, semesterinställningar, sommartemp, nattsänkning eller liknande som skulle kunna påverka hur detta styrs?
Eller har du ställt ned önskad tappvarmvattentemp? (Borde inte funka ens med elpatron i så fall...)
Skrivet av: Ro88an
« skrivet: 07 februari 2022, 17:42:19 »

Hej,

Jag körde under vinter utan att nyttja el i pannan (dvs inställd på 0 kWh). Huset höll värmen och vi hade varmt i kranarna. Men nu har allt varmvatten i kranarna försvunnit, golvvärmen är fortfarande varm) och det går bar att få varmt i kranarna mha el.
Jag har luftat på alla sätt och vis men det verkade inte vara någon luft i systemet.

Så det fungerar nu normalt mha el, men inte utan.

Har ni någon idé om vad det kan bero på?
Skrivet av: patrikwa
« skrivet: 12 januari 2022, 08:22:32 »

Tjenare, jag har haft lite problem med vårat system vilket visade sig vara ett trasigt expansionskärl (trycket svajade mellan 0 - 2.5 bar under samma dag), har nu fått det bytt men tycker ändå att saker inte funkar som det ska. Jag har kört en fabriksåterställning för att säkerställa att jag inte trasslat bort mig helt i inställningarna när jag försökte få saker att fungera medan det trasiga expansionskärlet fortfarande satt där, samt luftat alla element efter nya expansionskärlet blev installerat, expansionskärlet har nu ett tryck runt 1.2-1.5 bar.

Så, det som jag upplever som konstigt/fel är att kompressorn får jobba stenhhårt mest hela tiden men lyckas ändå inte nå börvärdena på VS och VV samtidigt.
Senaste dagarna har det varit väldigt milt (runt 0) ute och ändå har jag kommit ner till pumpen och sett att kompressorn står på 100% och jobbar med att värma VV (hade inte använt VV på 2 dagar då typ) och tempen som listas var 58/50 (60).
Igår sänkte jag VV till 55 grader samt kurvlutningen till 45 och nu när jag skriver det här listats 54/50 (55) med kompressorn på 50 rpm, VS ser bra ut, framledning 41 (41) och retur 37.

Mitt problem är alltså med den andra siffran i VV, t.ex. 58/XX (60), ska den aldrig nå börvärdet den också? Efter vi duschat t.ex. hamnar siffrorna på typ 45/27 (60) å sen tar det drygt 1-2 dygn innan siffra 1 ens hamnar i närheten av börvärdet.
Är det här normalt eller kan det fortfarande vara nåt knas nånstans?
Tycker det är märkligt att den ska få kämpa så mycket när det inte ens är minusgrader ute.
Skrivet av: Jimp4n
« skrivet: 07 januari 2022, 13:16:16 »

Någon mer som har problem med Myuplink? Har inte fått nya värden sen 3 januari och när jag ”refreshar” i appen så står det ”serverfel” i en ljusbrun gardin som dyker upp.

LÖST: myUplink hade ett serverproblem som de löste. Jag mailade dem och fick svar ett par dagar senare att problemet var löst. Oklart om det egentligen behövdes mailas.
Skrivet av: guess
« skrivet: 06 december 2021, 15:51:52 »

Min pump som är ca 3 år sänker temperaturen mitt på dagen och jag vet inte varför
Den sänker ca 0,8 grader
Innan jag börjar att ändra i settings så undrar jag hur jag skall tänka i detta fallet.
Är det kurvjustering som skall ändras upp eller ned eller är det kurvlutning?
Jag har både en utvändig givare och en trådlös innegivare som är placerad där det är tänkt att vara varmast i huset.
Kurvlutning just nu är 51 och kurvjustering 6
Tacksam för råd och tips
Kan tillägga att temperaturen sänks både när det är plusgrader ute och som det är nu, -12 grader
Skrivet av: en.knapp
« skrivet: 30 oktober 2021, 18:12:23 »

Jag vet inte om det förstörs men konsensus mellan åldermännen här på forumet verkar vara att ställa in pumpen utan innegivare och sedan aktivera innegivaren. Orsaken ska vara att innegivaren bara ska kompensera för onormala tillfällen som solinstrålning eller annan värmekälla utöver det vanliga. Är grundinställningen på kurva/lutning rätt inställt så behöver styrsystemet bara göra små ändringar för att kompensera men är grundinställningen fel kanske man hamnar utanför vissa parametrar och får då en ostabil reglering.

Huruvida detta är ett faktiskt fenomen eller inte har jag inte fått klarhet i. Det finns många som bara kör på det installatören har ställt in och förlitar sig på innegivaren med bra resultat. Innegivaren ser ju faktiskt till att det inte skickas varmare vatten än att rumstemperaturen hålls på inställt värde (förutom på våra pumpar då :-)).

Jag tycker dock att det verkar vara en bra ide att ställa in rätt kurva utan innegivare och sedan aktivera givaren. I vårt fall så är det bara att ställa 0,7 grader lägre temp än vi vill ha det. Jag får även rätt temp på framledning enligt kurva/lutning på det sättet vilket är logiskt då kurvan är inställt att ge den innetempen (alltså i pumpen inställd innetemp plus 0,7 grader) vid inställd kurva/lutning.

Hoppas det klargjorde mitt tidigare inlägg :-)
Skrivet av: Vallemannen22
« skrivet: 30 oktober 2021, 14:11:46 »

Ok. Så du menar att den finns en risk att jag nu förstör eller inte får till en bra inställning med rumsgivaren inkopplad?
Verkar som CTC gjort ett onödigt svårreglerat och svårinatallerat.
Jag trodde bara jag enkelt kunde justera ner värdena sakta med någon dags skillnad och se om jag sakta men säkert kommer närmare börvärdet.
Skrivet av: en.knapp
« skrivet: 30 oktober 2021, 14:02:42 »

Jag justerade in kurvan så det blev bra temp inomhus innan jag kopplade på innertempmätaren. Men då fort jag gjorde det och ställde in samma temp som referenstermometern så blev det varmare.

Ställ in framledning och kurvlutning med bortkopplad innegivare så vet du att det blir korrekt framledning vid en viss temp. Ställ sedan innegivaren på lite lägre temp så det blir bra inomhus. Den håller ju jämn temp och korrigerar bra för t ex solinstrålning eller många människor. Att den inte visar rätt är ju irriterande men går att leva med har jag lärt mig 😊
Skrivet av: Vallemannen22
« skrivet: 30 oktober 2021, 13:39:23 »

Ok, märkligt.
Jag har inte pressat ner systemet jättemycket från inställningen tidigare ägare på huset hade men än så länge har jag justerat ner kurvlutning från 45 till 42 samt kurvjustering minskat från 0 till -2.
Men precis som du också konstaterat så ligger min innetemp på ca 0.7gr över börvärdet.

Vet inte hur mycket jag ska sänka kurvlutning och kurvjustering innan jag börjar se skillnad, eller om det är lönlöst.
Jag är förvånad att CTC'n inte är smartare än att den kan korrigera kurvlutning/justering sakta men säkert själv öm den märker att den inte når börvärdet eller att den alltid ligger över börvärdet. Relativt enkel reglerfunktion skulle jag säga..

Men sen är det ju onödigt ur energisynpunkt att ha för hög framledningstemp, så spontant skulle jag vilja justera ner kurvan så pass att jag såg att den fick jobba kontinuerligt för att nå börvärdet. Kurvlutning på 40 är ju vara bättre än 45 ur energisynpunkt...
Skrivet av: en.knapp
« skrivet: 30 oktober 2021, 12:41:45 »

Jag har samma symptom på min GS8. Den ger 0,7 grader högre temp än inställt enligt både dessa egna givare och separat oberoende givare. Jag har gett upp att försöka förstå och ställer bara ner tempen istället 😊
Skrivet av: Vallemannen22
« skrivet: 30 oktober 2021, 08:52:12 »

Enligt CTC funkar parametern "Rumstemperatur" som tidigare nämnts dvs:
När det är varmare än 0ºC utomhus så korrigeras Justering (dvs paralellförskjutning av kurvlutning)
När det är kallare än 0ºC utomhus så korrigeras kurvlutning
Finjusteringen mha av "rumstemperatur" sker dock med ganska små steg.

kristallklart!  tummenupp

Gammalt inlägg men någon kanske ändå kan bekräfta eller dementera. Borde inte CTC'n korrigera kurvjustering och kurvlutning automatiskt om man har rumsgivare aktiverat? Min VP verkar iallafall INTE göra det. Jag har hela tiden för hög innetemp jämfört med börvärdet. I förrgår började jag själv ställa ner kurvjusteringen. Nu har jag t.ex. konstant runt 22.6 inne enligt rumsgivaren men börvärdet är på 22.
Jag laborerar med kurvjusteringen som ny är på -2 och en lutning på 42.
Men en tanke slog mig att ett smart värmesystem borde ju kunna adaptera kurvjusteringen/lutningen automatiskt om det finns rumsgivare. Så tolkar jag inlägget ovan.
Hur smart är CTC'n?  :o
Skrivet av: en.knapp
« skrivet: 29 juli 2021, 22:08:25 »

Den bör vara kopplad via en arbetsbrytare så det är bara att slå av den där. Se bara till att kompressorn inte går när du stänger av den för brytaren tål inte det så många ggr. Gäller även om du stänger av via automatsäkring.
Skrivet av: Jimp4n
« skrivet: 29 juli 2021, 14:13:11 »

Ovan problem löste sig. Jag hade flyttat lite på routern så repeatern inte fick kontakt med routern och därmed fick inte pumpen något internet längre.

Vet någon om vad som är bästa sättet att stänga av pumpen då vi ska renovera badrummet och ska plugga elementet i badrummet under tiden för att kunna flytta bort det under renoveringen? Är säkringarna lättaste och bästa sättet eller finns det någonstans i menyn man kan gå in som är bättre?
Skrivet av: Jimp4n
« skrivet: 20 juli 2021, 20:43:28 »

Tog knappt en vecka så var samma problem tillbaka igår kväll som ovan inlägg med ”E168 ingen serveranslutning”. Efter ett par timmar så hade det dock fixat till sig själv.

Nu idag, alltså kvällen efter, så larmar pumpen för ”E167 DNS-fel” och så står det återigen i appen på mobilen att pumpen är frånkopplad och inga data uppdateras i appen då såklart.

Någon som vet vad som är felet? Har haft bergvärmepumpen i knappt ett halvår bara så annars får de som installerade den komma och fixa det på någon garanti som jag antar måste gälla?
Skrivet av: Jimp4n
« skrivet: 14 juli 2021, 06:16:57 »

***Problemet löst***
Ryckte säkringarna till pumpen så den fick starta om. Fick automatiskt då en ny ip-adress och nu funkar serveranslutningen igen  :)
*****************

Någon annan som har eller har haft problem med felkoden E168, alltså ”larm: [E168] ingen serveranslutning”? Står även i appen att ”ctc gsi 612 är frånkopplad” och det har gjort så i typ 12 timmar nu så jag upptäckte det igår kväll.

Har testat att starta om routern och även ryckt ur och satt i ethernet-kabeln igen efteråt i routern utan framgång. Samt återställt larmet men det kommer tillbaka nästan direkt igen.

Pumpen fungerar precis som vanligt i övrigt men jag har ju vant mig under detta knappa halvår nu som jag haft bergvärme att ha all info om pumpen i appen och jag vill få email om det skulle dyka upp någon annan felkod så att jag vet att allt funkar och även så jag kan öka varmvattnet till duschen direkt på telefonen  :-\
Skrivet av: perra83
« skrivet: 13 maj 2021, 14:15:02 »

Så bra att tempen är så hög. Det innebär att huset inte kräver någon värme eller att varmvattnet behöver värmas. Kompressorn står alltså stilla och även cirkulationspumparna  👍🏻

Så fort pumpen börjar jobba och cirkulera KB vätskan i berget sjunker temperaturen 😉
Skrivet av: Jimp4n
« skrivet: 13 maj 2021, 07:27:14 »

Pumpen rullar på fint sedan den vart installerat för 3-4 månader sedan men jag har funderat på det här med att ibland när jag kikar på skärmen eller kollar historiska data så står det klart felaktiga värden på brine in och ut. Tex 15 grader in och 14 ut när det under totalt 23-23,5 timmar på dygnet är 3 grader in och 1 ut ungefär i nuläget.

Är detta något att bry sig om och kontakta installatören eller blir det såhär för alla? Undrar om det är fel på givarna vilket kan bli problem sen till vintern eller även nu i sommar. Jag har bra temperatur inne i huset och varmvattnet har funkat som det ska hela tiden. Har på normal inställning med extra varmvatten på schema kl 06-08 samt 14-18 och tillagd nattsänkning på 3 grader och kurvan inställd på 44 istället för förinstallerade 50 då 50 blev för varmt inne.

Installatören har varit lite småsvår från start att få tag på och ha hög kompetens efter den blev installerad så jag hör gärna med all erfarenhet här först innan jag ska kontakta honom :)

uppdatering: Nu har brinetemperaturen stått på 19 grader in och 16 grader flera timmar. Utetemperaturen är 16 grader. Kan det vara något allvarligt fel eller läckage på något sätt så att den hämtar värme utanför hålet närmare markytan? Ut i systemet skickar den 22 grader och tillbaka till pumpen 21-22 grader.
Skrivet av: Linkobert
« skrivet: 14 februari 2021, 18:29:29 »

filtret är rensat, hittade 3st 1*0.5 cm stora stenar där i.
Larmar fortfarande lågt brineflöde.
när man kollar larmloggen står det:
HT(B) 17.7
LT(B) 3.1
ÖH(K) 1.1
I(A) 0.0

HT(B) =Högtryck brine, LT(B) = Lågtryck Brine, antar jag att de betyder men de andra två?
Skrivet av: en.knapp
« skrivet: 14 februari 2021, 16:27:04 »

Har du kollat brinefiltret? Om det är igensatt så får du den felkoden.
Skrivet av: Linkobert
« skrivet: 14 februari 2021, 09:49:25 »

Hej!
lånar denna officiella tråd och startar ett litet nytt ämne. ::)
Vi tar det från början!
När vi hade bestämt oss vilken installatör vi skulle anlita så drog arbetet igång. Det kom en Bergsborrare och borrade hålet, installerade kollektorslangen och grävde in till huset.
Sedan kom VVS-installatören och kopplade in pumpen och alla dess röranslutningar. Alla var nöjda och glada och pumpen gick.

Sen började det krångla, pumpen larmade för "lågt brineflöde", vi pratade med installatören som sa att det var luft i markslingan. De tog dit ett externt kärl för att lufta ur systemet.
Efter de luftat så gick panna några dagar och samma felkod kom igen. (nu börjar krånglet)
VVS grabbarna skyllde på bergsborrarna och bregsborrarna skyllde på VVS grabbarna och vi fick stå i mitten och betala dyra elräkningar eftersom pumpen gick på el-patron.
Efter mycket om och men så fick vi ordning på pumpen och den har gått felfritt i 2års tid tills nu... lågt brineflöde igen...Jag började läsa på för att fylla upp min informationsbank så jag kan vara med och diskutera.

Övrig Kuriosa!
När vi tog in offerter så var det bara VVS grabbarna som kom och kolla och de sa att "här kan vi borra hålet". Sen när bergsborrarna kom så sa dom att "här kan vi inte borra" och flyttade hålet till en högre punkt vilket resulterade i att hålet hamnade ovanför pumpen. Det jag har läst mig till är att när de händer så ska det installeras en avluftningsventil på högsta punkten vilket det inte har gjorts.

Nu sitter jag och funderar varför felkoden "lågt Brineflöde" har kommit igen efter 2års tid?
1. Blev det aldrig helt urluftat i markslingan?
2. Är det läckage någon stans så det suger in luft?
3. Är det något i pumpen som är trasigt?
Har ni några andra förslag?

Övrig fråga!
Gäller garantin även vid felaktig installation?
Skulle vara skönt att ha det åtgärdat innan hösten då garantin går ut.

Mvh En less bergvärme-ägare
Skrivet av: Epoxil
« skrivet: 05 februari 2021, 14:13:24 »

Hej,

Installerade en CTC GSi-12 den 23e december. Det har fungerat utmärkt än så länge. Det jag undrar är ifall det är normalt att framledningstemperaturen ibland en kort stund går upp mot 60c?

Hej,

Min fungerar på samma sätt. Det verkar som om den registrerar temperaturen som går in för att värma varmvattentank och visar detta som framledningstemperatur. Har säkert att göra med att den inte kör VV och radiatorslinga samtidigt och har samma tempmätare för att visa temperaturen "ut". Har inte manualen framför mig så kan inte dubbelkolla.
Skrivet av: NissseMann
« skrivet: 23 januari 2021, 14:29:42 »

Utan att helt säkert veta så gissar jag att du måste ha eltillskott på för temp över 60c.
Ska prova det,
Men förmodar att elpatronerna inte aktiveras eftersom de negativa gradminuterna är små ( ca minus 50 till 0).

Edit: du verkar ha helt rätt, efter 60 gr tar elpatronen över och värmepumpen stänger av.
Stort tack!  :) Har lagt många timmar på detta..
Skrivet av: Trhuster
« skrivet: 23 januari 2021, 13:25:11 »

Har en GSi-12,
Innan fyllning av badkar körs den i Komfortläge (höjd till högsta inställningar i Komfort-programmet 65 gr stopptemp på VV). Maxtid VV är 70 min.

Dock slutar den allra oftast VV-tillverkningen "redan" vid 60 gr. När den avslutat VV-tillv. byts även börvärdet från (65) till (60).
Har provat olika inställningar på laddpumpen vid VV-tilkv, senast med 100%. Även provat sänkning av lägsta rps vid VV.

Hur beter sig era?
Undrar om det är en egenskap eller någon inställning, mjukvarufråga. Luftning är gjord, automatluftare har funnits sedan nyinstallation, allt annat fungerar prima.

Mvh
Martin

Utan att helt säkert veta så gissar jag att du måste ha eltillskott på för temp över 60c.
Skrivet av: NissseMann
« skrivet: 23 januari 2021, 13:14:59 »

Har en GSi-12,
Innan fyllning av badkar körs den i Komfortläge (höjd till högsta inställningar i Komfort-programmet 65 gr stopptemp på VV). Maxtid VV är 70 min.

Dock slutar den allra oftast VV-tillverkningen "redan" vid 60 gr. När den avslutat VV-tillv. byts även börvärdet från (65) till (60).
Har provat olika inställningar på laddpumpen vid VV-tilkv, senast med 100%. Även provat sänkning av lägsta rps vid VV.

Hur beter sig era?
Undrar om det är en egenskap eller någon inställning, mjukvarufråga. Luftning är gjord, automatluftare har funnits sedan nyinstallation, allt annat fungerar prima.

Mvh
Martin

Skrivet av: Trhuster
« skrivet: 12 januari 2021, 11:27:20 »

Hej,

Installerade en CTC GSi-12 den 23e december. Det har fungerat utmärkt än så länge. Det jag undrar är ifall det är normalt att framledningstemperaturen ibland en kort stund går upp mot 60c?





Skrivet av: perra83
« skrivet: 10 april 2020, 10:11:38 »

Var det så även under vintern?
Tror att de va hos nån mer det var så och det blev så när KB pumpen står still.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 10 april 2020, 04:59:21 »

fel på en givare.  mäåt med termometer på rören.  har installatören gåtti kånken så kontakta ctc direkt, du har garanti direkt från ctc, 
Skrivet av: RenenHugo
« skrivet: 21 mars 2020, 20:25:42 »

Hej på er CTC:are
jag har en CTC gsi 12.
dock så tror jag det har blivit lite knas med min anläggning.
för nu sista tiden så har röda från borrhålet lägre temp än blåa från borrhålet... å så har det inte varit tidigare när jag varit ner och kollat.
någon som vet vad detta kan bero på? tyvärr så har installatören gått i konkurs så kan inte vända mig till han för info =(
bifogar bild så förstår ni kanske bättre vad jag pratar om.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 februari 2020, 08:03:45 »

Dina inställningar verkar helt OK, men som sagt, har du nu "någon grad skillnad" mellan rummen så är det bättre att justera grundflöde än att ställa en kurva som är så hög att kallaste rummet är lagom varmt, för att sedan låta termostater strypa bort flöde i rum som då blir onödigt eller för varma.

Man brukar säga att varje grad varmare vatten som värmepumpen arbetar med (onödigt hög kurva) ger ca 3% sämre SCOP, om årsförbrukningen på värmepumpen är 6000 kWh/år så kostar varje grad alltså ca 180 kWh/år.
Säg t.ex. att du har ett rum som är ett par grader svalare än du vill, då kanske du måste öka kurvan med 3 grader för att få lagom varmt där, om du istället ökar flödet till det rummet och fått önskad temp har du sparar ca 560 kWh/år.
På riktigt dåligt injusterade värmepumpar är det inte ovanligt att man kör ut 10 grader varmare vatten än vad som behövs, och då är det en riktigt dålig affär, och så sliter det dessutom rätt mycket mer på kompressorn, så man kan kallt räkna med att det även är negativt för livslängden. (Kompressorn får arbeta med högre tryck och högre temperaturer)

När växelventilen Y21 ligger mot radiatorkretsen kommer inget flöde in från tanken till returen i den del som du ringat in med rött. (Finns ingen omsättning av vatten i tanken då).
OK, möjligen någon centiliter som beror på konvention eller ejektorverkan i den lilla rörstumpen, men inte mer.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!