Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkt som strular pÃ¥ Bosch 6000aws  (läst 2404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Tobbep211

  • Gäst
Tobbep211
Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« skrivet: 26 februari 2023, 06:38:09 »
Hej,

Märkte häromdagen att pumpen strulade, fick felkod A1 5445 och kunde konstatera att fläkten inte snurrade pÃ¥ utedelen,  lät den stÃ¥ pÃ¥ endÃ¥ sÃ¥ jag kunde använda vvberedar funktionen. Iallfall imorse hade den börjat snurra igen men den lÃ¥ter som ett flygplan. Är det lagrena som börjar ge sig? IsÃ¥fall gÃ¥r det att köpa separat eller mÃ¥ste jag köpa hela fläkten + motor för 8 papp? SvÃ¥rt att byta själv?

Tacksam för svar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2023, 08:19:52 »
Grävde i kodboken och 5445 finns inte.
Kod 5446 finns (förväxlade slangar) och den tyder på att nån tempgivare visar fel värde (eftersom slangarna inte byter plats av sig själva).
Jag skulle läsa av temperaturerna på in/utgående vatten till värmepumpen och se om nån visar knasigt värde?
Det kan också vara fel på laddpumpen så att den inte går alls och att det uppstår nått backflöde?

Att fläkten låter beror oftast på att bladen tar emot nått, typ is?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2023, 10:09:03 »

Larm 5445 = Larm värmepump Z1 Summalarm fläkt.

Kontrollera att den inte är fysiskt blockerad. I annat fall är det bara att ringa serviceombudet.

Utloggad mdbz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2023, 10:55:38 »
Hej
Viktigt att det är rätt felkod
Men felkod 5445 kan vara flera saker
Läs i felkodslistan
Borde bli flera följdkoder på denna
Läs av alla
Kan vara något så enkelt som att säkringen i utedelen har brunnit (=6,3A glasrörsäkring)
Men kan vara mycket mer
Min brände först säkringen några gånger och senare visade det sig att kondensvatten läckte in på
I/O kortet. Tyvärr en dålig konstruktion
Lösning se bild
efter jag gjorde ändringen inga fel annars gick säkringen varje vår när det rann in vatten i I/O-kortet

Utloggad mdbz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2023, 10:56:44 »
bild

Utloggad Tobbep21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2023, 00:38:18 »
Grävde i kodboken och 5445 finns inte.
Kod 5446 finns (förväxlade slangar) och den tyder på att nån tempgivare visar fel värde (eftersom slangarna inte byter plats av sig själva).
Jag skulle läsa av temperaturerna på in/utgående vatten till värmepumpen och se om nån visar knasigt värde?
Det kan också vara fel på laddpumpen så att den inte går alls och att det uppstår nått backflöde?

Att fläkten låter beror oftast på att bladen tar emot nått, typ is?

Hej som Lexus skrev Larm 5445 = Larm värmepump Z1 Summalarm fläkt.
Fick inte heller upp det i kodboken vilket var riktigt konstigt. Verkar inte som att fläkten tar emot i någonting dock så är förångaren helt isig så utedelen verkar inte frosta av som den ska. Kan ju vara därför fläkten gick på högvarv o lät "konstigt", fick även 5297 i felkod och då tvättade jag rent förångaren men det verkar bildas mycket is där bakom. Har testat o snurrat på fläkten manuellt o den roterar som den ska, inge is som tar emot vad jag kan se. Skulle dock vilja komma in o ta isär fläkten men lite osäker på hur de sitter fast.

Utloggad Tobbep21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2023, 00:46:05 »
Hej
Viktigt att det är rätt felkod
Men felkod 5445 kan vara flera saker
Läs i felkodslistan
Borde bli flera följdkoder på denna
Läs av alla
Kan vara något så enkelt som att säkringen i utedelen har brunnit (=6,3A glasrörsäkring)
Men kan vara mycket mer
Min brände först säkringen några gånger och senare visade det sig att kondensvatten läckte in på
I/O kortet. Tyvärr en dålig konstruktion
Lösning se bild
efter jag gjorde ändringen inga fel annars gick säkringen varje vår när det rann in vatten i I/O-kortet

Det är felkod 5445 = Larm värmepump Z1 Summalarm fläkt. Fick även kod 5293 såg jag nu
JR0 Larm Rengör värmepumpen Z1
5293 – Smutsigt/igensatt luftvärmeväxlare på värmepump. Fläkt ur funktion. Se instruktionsfilmer knappen nedan.

Vad betyder det? Vad är det jag ska göra rent här?


Utloggad Tobbep21

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2023, 00:47:43 »
Hej som Lexus skrev Larm 5445 = Larm värmepump Z1 Summalarm fläkt.
Fick inte heller upp det i kodboken vilket var riktigt konstigt. Verkar inte som att fläkten tar emot i någonting dock så är förångaren helt isig så utedelen verkar inte frosta av som den ska. Kan ju vara därför fläkten gick på högvarv o lät "konstigt", fick även 5297 i felkod och då tvättade jag rent förångaren men det verkar bildas mycket is där bakom. Har testat o snurrat på fläkten manuellt o den roterar som den ska, inge is som tar emot vad jag kan se. Skulle dock vilja komma in o ta isär fläkten men lite osäker på hur de sitter fast.

Sorry det ska vara felkod 5293
JR0 Larm Rengör värmepumpen Z1
5293 – Smutsigt/igensatt luftvärmeväxlare på värmepump. Fläkt ur funktion. Se instruktionsfilmer knappen nedan.
Märkte det nu i loggen, hade missat det helt. Vad är det jag ska göra rent här?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2023, 07:46:33 »
Om ni har en komplett felkodslista så får ni gärna länka till den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mdbz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2023, 08:08:20 »
Felkoden kan vara flera olika saker!!
Lutar ännu mer mot säkringen i utedelens I/O-kort
Kolla den och byt

tobbep211

  • Gäst
tobbep211
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2023, 00:57:45 »
Liten uppdatering. Plockade isär fläkten och kunde konstatera att ena kullagret var helt slut. Verkar vara standardmått så ska åka o köpa ett nytt imorgon och byta det. Bara hålla tummarna att allt funkar sen, lär iallafall bli rätt mycket billiagare än att anlita nån service kille.

Utloggad mdbz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2023, 09:08:21 »
Har du bilder på fläkten isärplockad
Intresserad hur den ser ut för ev
rep i framtiden
Ny fläkt kostar ju massor

Tobbep211

  • Gäst
Tobbep211
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2023, 11:49:24 »
Har du bilder på fläkten isärplockad
Intresserad hur den ser ut för ev
rep i framtiden
Ny fläkt kostar ju massor

Kan ta lite bilder o skicka ikväll när jag håller på. Ja en ny kostar tydligen över 8 papp.

tobbep211

  • Gäst
tobbep211
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2023, 15:24:24 »
Har du bilder på fläkten isärplockad
Intresserad hur den ser ut för ev
rep i framtiden
Ny fläkt kostar ju massor

Här kommer lite bilder, först får du lossa 4 torx på framsidan samtidigt som du håller tag i den på insidan. Sen är det bara att lossa 4 torx till som håller fast kåpan som skyddar kretskortet, då ser det ut såhär



Sen 3 torx till och 2 "clips" som jag redan tagit bort på bilden



Sen sitter det något plastskydd bakom kretskortet man måste ta bort + den svarta pluppen för att komma åt själva axeln där lagrena sitter se bild nedan




Nu är det vara att hitta någon bult eller något som är lika stor som axeln o banka med en gummiklubba så den trillar isär, sitter nån låsring på själva axeln också som du måste ta bort också. Kan behöves lite kraft för att allt ska lossna men sen när det är fixat ser det ut såhär ungefär.
Missade att ta bild på den andra delen som sitter ihop med delen nedanför , den delen där själva lindningar sitter.
Du har två lager på vardera sida. Du kan se på sista bilden hur det ligger metallspån från de trasiga lagrena fast på magneten.
Det är typ allt.






Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläkt som strular på Bosch 6000aws
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2023, 15:38:16 »
Bra bilder! Vad är det för kullager? Står det någon beteckning på dem?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!