Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bastu kopplad till skorstenen.  (läst 2165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
bastu kopplad till skorstenen.
« skrivet: 12 oktober 2006, 15:49:40 »
Hej alla!
Har i skorstensstocken inne i tvättstugan ett gammalt uttag till en tvättgryta. Där tänkte jag bygga en vedeldad bastu och funderar på om det är smart? Det sitter en ventil i skorstenstocken oxå, typ en gammal med en plåt som man trycker in för att öppna, kan man använda den kanalen för att leda ut batsuångan? eller blir det för fuktigt?
Finns det nån risk för skorstensstocken(att koppla bastukaminen till den) då jag inte längre eldar i vedpannan utan har vp.
Då detta är i källarn hur gör jag med bastugolvet? Det är betong nu, ska jag lägga träreglar och trägolv uppå eller kan jag ha betonggolv i bastun och bara bygga bastuväggarna?

NÃ¥gon med ideer?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: bastu kopplad till skorstenen.
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2006, 20:35:50 »
Hej Torstain! det finns risk för att din skorsten vittrar sönder om det är en murad sådan. Släpper du ut fuktig luft från bastun blir murstocken fuktig och frostsprängning kommer att uppstå i övre delen. När du nu inte "eldar " längre så torkar aldrig murstocken ut.

Men å andra sidan finns massor av gamla lägenheter/ hus där inte murstockarna används för eldning. Poängen är nog att du inte kan använda murstocken för eldning i framtiden utan renovering, däremot kan du säkert ansvända den för ventilation av bastun.
Mvh

jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: bastu kopplad till skorstenen.
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2006, 21:24:44 »
Men om jag vedeldar bastun i skorstenen och leder ut bastuventilationen genom ytterväggen?
Då torkar jag väl upp skorstenstocken samtidigt jag bastar?
Har för övrigt köpt ett skorstensskydd för att hindra regnet att förstöra allt för mycket.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!