Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Strömförbrukning på kompressorn ?  (läst 6921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baloo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Strömförbrukning på kompressorn ?
« skrivet: 17 oktober 2008, 14:33:30 »
Hej!
Jag vill börja med att lyfta på hatten för detta forum och er som ger så värdefulla svar på sånt som kan driva en vanlig dödlig värmepumpsägare till att få nervösa besvär.
Genom att ha spenderat x antal timmar i forumet har jag ett mycket bättre nyttjande och utfall av min värmepumpsinvestering än vad som annars skulle ha varit fallet.

Nu till min fråga. Jag har haft problem sedan i maj i år med att huvudsäkringen för värmepumpen, en 16A snabbsäkring (i "proppskåpet" ej intern för pumpen) har löst med jämna mellanrum. Först tänkte jag att det var i samband med legionella körning, men efter att tagit bort funktionen i ”datorn” och slagit av säkringen för elpatronen och säkringen ändå har löst två gånger efter detta är jag nu villrådig. Pumpen har fungerat felfritt sedan installationen november 06. Legionella körningar har aldrig vållat några bekymmer tidigare tex. Seviceman har varit ut och tittat på pannan, men exakt vad han hittade har jag inte fått reda på ( jobbar på detta).
Elektrikern som installerade pumpen var förbi igår och bytte säkringen mot en ny av annat fabrikat, han sa att snabbsäkringar ibland kan ”fellösa”. Jag får se om detta kan vara roten till problemet. Han mätte upp varje fas till kompressorn och den drar ca 6.5 A på varje fas. Efter lite letande på forumet har jag räknat ut att det motsvarar drygt 4 kW. (Osäker på cos-faktorn). I manualen står att vid 0/35 ska motorn dra 2.2 kW och vid 0/50 ska den dra 2.7 kW.
Är det kompressorn som är på väg att ge upp när den drar mer än 4 kW ? Är detta normalt att det ska dra 6.5 A ?
Pumpen är en Autoterm Emax 9 (9 kW). Vid mätning: KB in 6.8Co KB ut 3.9 Co VB ut 38 Co VB in 29C.

 Mycket tacksam för svar .
2 vånings västerbottensgård 280 m2 från början på 1900-talet. Konv. från ved/el -06. Tidigare förbr. ca 40.000 kwh, nuvarande ca 24000 kwh. Ytjordvärme, 2x375 m , Autoterm Emax 9. 2 vuxna, 2 små barn i hushållet. Umeå-trakten.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2008, 14:56:43 »
Är det startströmmen han mätte upp eller under drift?

6,5 A per fas för bara kompressorn låter annars mycket för en E9.

Fast i min manual står det att den rekommenderade säkringsstorleken för en E9 är 20A (typ C-säkring).
« Senast ändrad: 17 oktober 2008, 14:59:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Baloo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2008, 15:15:54 »
Hej.

6.5A mättes upp vid normal drift !

Det är helt riktigt att rek. säkringstorlek är 20A vid 6kW tillskott inkopplat och 25A tror jag om man kör 9kW tillskott. Jag kör på 1/3 tillskott dvs max 3kW vid behov och det har fungerat klockrent fram tills i maj. Jag vet att 16A är i underkant om man ser till manualen, men 16A säkringen flyger fastän elpatronen är elektriskt frånkopplad (säkring i v-pumpen avslagen).
2 vånings västerbottensgård 280 m2 från början på 1900-talet. Konv. från ved/el -06. Tidigare förbr. ca 40.000 kwh, nuvarande ca 24000 kwh. Ytjordvärme, 2x375 m , Autoterm Emax 9. 2 vuxna, 2 små barn i hushållet. Umeå-trakten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2008, 16:18:45 »
Det är hög ingående köldbärartemperatur. Det betyder att kompressorn drar mer ström, räkna med 2-3 % extra per grad över noll. Förmodligen försvinner problemet när det blir kallare men det borde inte inträffa överhuvudtaget. Är det i samband med varmvattenberedning pumpen säkringen går? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Baloo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2008, 20:51:36 »
Ja, de första gångerna säkringen gick var det i samband med legionellakörning, men vid de två sista gångerna sa var legionella körning bortkopplad samt att jag var på jobbet när säkringen gick , så det är svårt att svara på. Tyvärr har jag ingen loggning på värmepumpen, nu skulle det verkligen vara värdfullt att ha. Varför misstänker varmvattenberedningen ?.  Blir lite konfunderad över:
Det är hög ingående köldbärartemperatur. Det betyder att kompressorn drar mer ström, räkna med 2-3 % extra per grad över noll.
Är det inte bra att ha hög ingående temp från marken ? Jag kan ju sänka hastigheten på KB pumpen och få ner KB-temp lite grann. Vilken temp. bör jag sikta på ?
2 vånings västerbottensgård 280 m2 från början på 1900-talet. Konv. från ved/el -06. Tidigare förbr. ca 40.000 kwh, nuvarande ca 24000 kwh. Ytjordvärme, 2x375 m , Autoterm Emax 9. 2 vuxna, 2 små barn i hushållet. Umeå-trakten.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2008, 23:17:31 »
Fast så mycket mer ström ska det inte handla om, din kompressor verkar gå lite för kärvt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2008, 09:32:55 »
Är det inte bra att ha hög ingående temp från marken ? Jag kan ju sänka hastigheten på KB pumpen och få ner KB-temp lite grann. Vilken temp. bör jag sikta på ?

Det är mycket bra med hög ingående köldbärartemperatur. Varje grad högre temperatur ger 4-5 % mer värme från pumpen som då drar ca 2 % mer el. Vinsten är en minskad elförbrukning på ett par procent per enhet producerad värme för varje grad högre köldbärartemperatur. Men kompressorn drar som sagt mer el. Elförbrukningen är störst när pumpen gör varmvatten eftersom kondensationstemperaturen är som högst då. Kompressorn arbetar mot ett högre tryck.

Sänks farten på KB-pumpen stiger ingående köldbärartemperatur och utgående sjunker. Temperaturgivarna är otillförlitliga, de kan visa några grader fel så 6,8 grader behöver inte vara 6,8 (antar att det är samma dåliga givare som sitter i IVT-pumparna). Om givarna visar rätt är KB-differensen 3 grader vilket jag tycker verkar lågt med tanke på den höga köldbärartemperaturen. Jag skulle prova med att sänka farten på KB-pumpen.

Är varmvattenberedaren luftad? Är det luft i den blir det sämre värmeöverföring och det kan bidra till problemet. 

Vad är det för hetgas- eller kompressortemperatur när pumpen har gått ett tag och värdet är någorlunda stabilt? Vad är VB-ut vid det tillfället? Går kompressorn  trögt eller det är något annat problem med den borde det synas som onormalt hög temperatur. Elen till kompressorn omvandlas till värme hos den komprimerade gasen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Baloo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2008, 08:53:05 »
Hej igen.
Igår tillbringande jag kvällen i pannrummet målandes vindskivor till huset och kunde följa en hel värmekörning samt efterföljande VV-körning på värmepumpen samtidigt.
Jag har sänkt KB-pumpens hastighet från max till "ett snäpp under max".
Efter avslutad värmekörning med 1.5 plusgrad ute:
VB-UT: 43.2 ºC
VB-IN: 33.0 C
KB-IN: 5.9 ºC
KB-UT: 2.2 ºC
Kompressortemp: 93 ºC

Efter VV-körning:
VV-UT: 59 ºC
VV-IN: 50 ºC
KB-IN: 5.8 ºC
KB-UT: 2.2 ºC
Kompressortemp: 104.1 ºC


Värmekörningen tycker jag gick bra, en stadig värmeökning upptill börvärde, men VV-körningen kändes "jobbigare" för v-pumpen. Jag klockade inte körningarna eller så , men vid VV-körningen så verkade det trögt vid ca 48.5 ºC på returen. Pumpen jobbade ca 20 min för att "komma vidare". Efter att stått och stampat ett tag var det som om det lossnade och gick sen upp till börvärde hyfsat snabbt.

Varmvattenberedaren är aldrig luftad. Det ser ut som det sitter en automatluftare på inkommande VB från värmepumpen, någon annan luftning hittade jag inte igår.
Tycker att det bubblar mycket i synglaset vid värmekörning, något som jag påpekade för servicemannen innan han kom och gick igenom pumpen. Vid VV-körningen är det betydlig lugnare i synglaset. Som sagt, jag vet inte vad servicemannen gjorde vid besöket.
Går det att dra några slutsatser av detta ?
En annan sak är att kompressorn blir betydligt varmare efter VV-körning (ca 10 ºC) , men KB-ut är oförändrad ?

2 vånings västerbottensgård 280 m2 från början på 1900-talet. Konv. från ved/el -06. Tidigare förbr. ca 40.000 kwh, nuvarande ca 24000 kwh. Ytjordvärme, 2x375 m , Autoterm Emax 9. 2 vuxna, 2 små barn i hushållet. Umeå-trakten.

Utloggad Baloo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2008, 08:57:17 »
Glömde att nämna att givarna är IVT-givare och det jag vet är att innegivaren inte! visar rätt jämfört med digitala termotrar jag jämfört mot.
2 vånings västerbottensgård 280 m2 från början på 1900-talet. Konv. från ved/el -06. Tidigare förbr. ca 40.000 kwh, nuvarande ca 24000 kwh. Ytjordvärme, 2x375 m , Autoterm Emax 9. 2 vuxna, 2 små barn i hushållet. Umeå-trakten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2008, 09:46:48 »
Att kompressorn blir varmare vid varmvattenberedning är som det skall vara. Köldmediet komprimeras till ett högre tryck så det måste bli varmare.

Men jag tycker temperaturerna är höga. Temperaturen efter kompressorn på min pump är 79 grader vid KBin 1 grad och VBut 44 grader. Högre KBin betyder lägre kompressionsförhållande så det skall ge lägre temperatur efter kompressorn om allt är som det skall vara. Det vore intressant om någon kunde bidra med värden för samma typ av pump.

Varmvattenberedaren måste luftas separat. Det är där det är som varmast = luften har lägst löslighet där = luften avskiljs där.

50 grader på returen vid varmvattenberedning är högt. IVT-pumparna (Autoterm är i princip samma pump) skall stanna när returen når 48 grader men det kan ju vara variation på högtryckstermostaterna.

Så bubbel i synglaset. Allt sammantaget tycker jag det verkar som om något är fel (köldmediebrist?) men jag är inte tillräckligt mycket praktiker för att kunna ställa diagnos. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Cenit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Strömförbrukning på kompressorn ?
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2008, 09:50:22 »
Sänks farten på KB-pumpen stiger ingående köldbärartemperatur och utgående sjunker. Temperaturgivarna är otillförlitliga, de kan visa några grader fel så 6,8 grader behöver inte vara 6,8 (antar att det är samma dåliga givare som sitter i IVT-pumparna). Om givarna visar rätt är KB-differensen 3 grader vilket jag tycker verkar lågt med tanke på den höga köldbärartemperaturen. Jag skulle prova med att sänka farten på KB-pumpen.

Har ett spørsmål angående dette, vi har en HT6+ som er tilkoblet en brønn på 120-130m. Kuldebærertemperatur inn ligger på ca 5 grader og kuldebæer ut på 2 grader, burde jeg senke hastigheten på kuldbærerpumpen for å øke differansen? Tror denne står på største hastighet når pumpen kommer fra IVT og den kan klare brønner opp til 200m.
Greenline HT+ C6 med 130m energibrønn som varmer 180m2 ved hjelp av gulvvarme. Tilkoblet vannbatteri i en Flexit SL4R varmegjenvinner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!