Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög förbrukning?  (läst 3609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christianicus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög förbrukning?
« skrivet: 07 maj 2012, 19:15:47 »
Hej hopp!

Jag har haft en EcoEl panna med en EcoAir Polar Edition pump ett par år nu, men min förbrukning känns för hög. När jag kollar på historisk driftinfo så kan man i princip sätta ett =-tecken mellan drifttid och förbrukad el. Det måste väl ändå vara galet? Tomten som installerade spektaklet tänker jag aldrig i mitt liv kontakta igen, finns det någon sorts central ctc-service man kan slå en signal till för att "bara prata lite"?

Vänligen,
christianicus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög förbrukning?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2012, 19:53:33 »
Det kanske finns, annars finns det ju  mÃ¥nga som kan hjälpa dig i detta forum om du ger oss lite mer kött pÃ¥ benen.

Pumpstorlek
Var bor du
Verkar den fungera, alltså går kompressorn, avfrostar den som den ska o.s.v.?
Förstår inte riktigt vad du menar med drifttid = förbrukning, 12 timmars drifttid = 12 kW ... eller?
Vilken deltaT
Ju mer info du kan ge oss desto bättre kan vi hjälpa dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2012, 20:12:33 »
En variant är ju att ringa CTC Direkt som det refereras till på CTCs kontaktsida: http://www.ctcvarme.se/web/Kontakt_2.aspx.

Annars finns det som Rickard skriver väldigt mycket kompetens om denna kombination här på Värmepumpsforum!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad christianicus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning?
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2012, 21:01:07 »
Det kanske finns, annars finns det ju  mÃ¥nga som kan hjälpa dig i detta forum om du ger oss lite mer kött pÃ¥ benen.

Pumpstorlek
Var bor du
Verkar den fungera, alltså går kompressorn, avfrostar den som den ska o.s.v.?
Förstår inte riktigt vad du menar med drifttid = förbrukning, 12 timmars drifttid = 12 kW ... eller?
Vilken deltaT
Ju mer info du kan ge oss desto bättre kan vi hjälpa dig.

Det var lite slött av mig att inte ge mer info i första inlägget, sorry för det...

Jag bor i södra Dalarna och har EcoEl, 1800 tror jag den heter. Pumpen är en EcoAir 107 Polar Edition.

Allting verkar helt klart fungera rent maskinellt, det fläktas och har sig. Jag inser ju att inställningarna varierar lite från hus till hus, men om ni som verkar duktiga kan ögna igenom detta och säga om det verkar vettigt eller ej vore jag tacksam:

Historisk driftinfo
Total drifttid h, 22410
Elvärme kWh, 21253
Högsta framledning, 58 grader
Kompressor:
Total drifttid h, 9834
Drifttid/24h, 7:57
Starter/24/h, 13

Elpanna, 60 grader
Elpanna max kW 3.0
Elpanna nedre, 53 grader
Elpanna nedre kw, 6
Fördjörjd shunt, 180

Husparametrar:
Max framledning: 65
Min framledning: från
Husvärme från, 18 grader

Huskurva:
Lutning 50
Justering 0

Jag har för övrigt en tvåvåningskåk på 125kvm med källare från -30talet. Förbrukningen ligger på runt 18000kWh per år. Allt installerades i oktober 2009.

Tack på förhand!

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2012, 21:44:16 »
Drt finns ett antal utmärkta trådar som avhandlar optimering av EcoEl som du borde läsa genom, otroligt nyttiga. Såsom att sänka temp i övre delen för att undvika att denna läcker elpatronvärme ner i undre delen. Minskar VV-tillgången iofs.

Elpatronförbrukning pÃ¥ 21253 kWh pÃ¥ 43 mÃ¥nader lÃ¥ter ganska mycket. Det är 6000 kWh om Ã¥ret. Antingen krävs det lite optimering eller sÃ¥ skulle pumpen varit numret större. Hur ofta har du kallare än -20°C? Dalarna lÃ¥ter kallt...  :)

Samtidigt: 18000 kWh, är det med hushållsel? I så fall låter det inte alltför farligt. Vad var förbrukningen innan VP? Välisolerat hus?

/Marcus
« Senast ändrad: 07 maj 2012, 21:47:43 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2012, 07:22:15 »
ja 18000kw är väl OK
Totalt ligger jag där med här nere i skåne. Har pendlat frrån 17- 23000kw, snitt ca 19-20000kw
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2012, 11:55:44 »
Elpanna 60ºC är alldeles för högt. Elpannan ska sättas på så lågt värde som möjligt utan att ge problem med varmvattnet.
Prova med att sätta elpannan till 40ºC och om du får problem med varmvattnet, ökar du några grader i sänder tills det funkar.
Om patronen i övre pannan behövs för värmens skull, går den in automatiskt oberoende på vad du själv har ställt för temperatur på den.

erp

Edit: Däremot bör väl undre pannan stå på 60ºC, så att den kan stå för grundvärmen när pumpen spärras. Detta värde påverkar inte pumpen utan bara nedre elpatronen, när pumpen är bortkopplad.
« Senast ändrad: 08 maj 2012, 14:54:57 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2012, 15:11:30 »
Annars verkar det fungera som det ska. Anläggningen verkar varit i drift ca 2,5 år och kompressorn har gått 10-11 timmar i snitt per dygn eller nästan 4000 tim per år, så kompressorn går ju som den ska. Det som bör justeras är elpatronens onödiga förbrukning för varmvatten, det bör pumpen klara själv större delen av året.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad christianicus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning?
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2012, 19:32:57 »
Annars verkar det fungera som det ska. Anläggningen verkar varit i drift ca 2,5 år och kompressorn har gått 10-11 timmar i snitt per dygn eller nästan 4000 tim per år, så kompressorn går ju som den ska. Det som bör justeras är elpatronens onödiga förbrukning för varmvatten, det bör pumpen klara själv större delen av året.

erp

Perfekt, det låter vettigt. Då jag bor ensam och är borta mycket känns det onödigt att hålla så hög temp på bara varmvattnet. Det som hindrat mig innan är väl den allmänna rädslan för legionella, men det finns säkert medicin mot det också! =)

Tack för alla svar!

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2012, 20:19:47 »
Eftersom EcoEl har slingberedare (=inget stillastående vatten) är risken för legionella ganska liten. Men visst, det skadar inte att spola genom hela systemet med hett vatten ibland.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög förbrukning?
« Svar #10 skrivet: 08 maj 2012, 20:59:30 »
Pumpen värmer till 55ºC var fjärde start, så det spelar ingen roll hur du sätter elpatronen, du kan stänga av den om du vill genom att sätta effekten till 0 kW.
Min elpatron har inte varit igång sedan i februari, den är ställd på strax unde 40ºC. Pumpen värmer indirekt även övre pannan och klarar normalt varmvattnet utan hjälp av patronen.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hög förbrukning?
« Svar #11 skrivet: 08 maj 2012, 23:39:26 »
Kontrollera att VVhöjning är satt till Ja under Inställningar. Annars får du inte 58-graderskörningarna som erp nämner (du har PolarEdition som kör till lite högre temp).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!