Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klassiker, IVT 290AW+Optima 700 och utlöst lÃ¥gtryckspressostat  (läst 1527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, detta är lite pinsamt men igår råkade jag gå förbi 290'n och såg att den blinkade rött, "utlöst lågtryckspressostat". Jag har inte rört den mycket de senaste åren och kollade larmloggen först då, samma larm hade loggats tidigare:

2016 - 2 ggr
2018 - 7 ggr
2019 - 16 ggr
2020 - 19 ggr
2021 - Hittills 12 ggr.

Tydligen har den larmat och sedan återställt sig själv, ingen har kvitterat dessa larm tidigare. Jag har tidigare sett på displayen att maskinen verkar ha startat om men inte tänkt mer på det.

Maskinen installerades i december 2005 och är väl underhållen vad gäller filter och rengöring.

Det senaste dygnet har jag följt temperaturerna och sparat ett gäng loggbilder utan att kunna se något konstigt, samtliga givare verkar OK. Den avfrostar som den ska, fläkten startar snällt och verkar blåsa normalt. Nedisningen på förångaren är helt jämn. När det var väldigt fuktigt och rätt kallt var hela förångaren täckt med ett vitt lager men absolut inget isblock, bara tunt och det försvann efter nästa avfrostning. Ingen isbildning alls på fläkten.

Bifogar några bilder, har tyvärr inte lyckats fånga temperaturer precis innan felet uppstår men värmebärardelta, T11, T12 och resterande givare verkar som jag skrev OK.

Har svårt att se att detta kan handla om t ex gasläckage. Vad tror ni är det troligaste felet? Expansionsventilen? Har inte kontrollerat synglaset nu men i somras försvann bubblorna rätt snart efter uppstart.

« Senast ändrad: 13 januari 2021, 12:40:11 av P_K »
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla synglaset igen om du kan?
Det ser ju annars ut som att problemet kommer oftare med tiden och då kan man misstänka ett litet, litet pytteläckage.
Det kanske räcker med att en kyltekniker fyller på grejerna så går den OK några år till?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, får kolla synglaset igen. Pumpen hade larmat fyra gånger på ett dygn i år men sedan inlägget skrevs har den fungerat perfekt trots betydligt lägre utomhustemperatur. Samtidigt har ju fuktigheten sjunkit och pumpen arbetar nästan konstant, om det påverkar eller är tillfälligheter har jag ingen aning om. De närmaste dygnen ska bli ännu kallare så det blir intressant.
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Uppdatering, pumpen fungerade fint under fem kalla dygn men i morse (med regn och +2) larmade den igen och fortsatte sedan jobba på som vanligt utan kvittering av larmet.

Har inte kollat synglaset än. Just nu velar jag mellan att ringa in en reparatör och att låta den gå tills den ger upp ordentligt men en "billig" reparation hade så klart varit att föredra framför onödigt tidigt byte.
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kolla att givaren för insugsluft och förångartemp (T11 och T12) sitter fast där dom ska och visar rätt.
Om den har svårt att trigga avfrostning i tid när det är runt nollan så kan man justera lite på vilken temperaturskillnad det ska vara mellan T11 och T12 så att den drar igång lite tidigare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, jag har inte sett några avvikande värden alls på T11 och T12, inga konstiga spikar heller. Temperaturskillnaden var lägre ställd när jag upptäckte problemen men har sedan dess varit inställd på fabriksvärdena.

Jag tror inte den har några problem med avfrostning, förångaren blir jämnt vit av kylan men ingen isbildning och efter avfrostning är det "rent" igen. Idag har den larmat två gånger och andra gången såg jag larmet 15 min efteråt. Stack direkt ut och tittade, ingen isbildning alls. Eftersom den gått helt utan störningar under fem kalla dygn för att sedan bråka två gånger inom 12h när det är 1-2 plusgrader och regnigt så misstänker jag fortfarande att det finns ett samband med vädret men får se. Bifogar en enkel loggbild, larmet kom kl 19:13.

Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad Jirven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag hoppar in i den här gamla tråden då mitt problem verkar vara samma. Först och främst löste det sig för dig trådskaparen?

Mitt problem är också att pumpen fungerar felfritt fram tills att temperaturen kryper ner mot och under 5 grader. Sedan verkar problemet också återkomma oftare när åren går. Har inte tagit tag i det då den verkar fungera i övrigt.

Sedan har jag en följdfråga. Är det möjligt att ställa in så att när lågtryckspressostatalarmet löses ut att den den återstartar sig själv istället för att jag behöver kvittera?

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klassiker, IVT 290AW+Optima 700 och utlöst lågtryckspressostat
« Svar #7 skrivet: 07 december 2023, 11:10:21 »
Hej, problemet ej löst men pumpen kämpar fortfarande på.

Jag hade en reparatör på besök som sade "köp en ny" utan att kontrollera något i utedelen. Kostade som tur var inget...

Läget är precis som tidigare, vid fuktig väderlek runt +5 kan jag få LP larm i värsta fall flera gånger i timmen. Inga störningar alls nu när vi haft kallt och torrt ett bra tag.
Jag bytte en kondensator i utedelen vilket gav bättre fart på fläkten men osäker på om det påverkat larmen.

Min kan inte ställas in att återstarta automatiskt utan gör det bara ibland. Gjorde en fullösning så pannan har numera en givare som läser av lysdioden, vid larm väntar den fem minuter, kvitterar och meddelar mig.



« Senast ändrad: 07 december 2023, 11:11:58 av P_K »
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!