Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga vedtork  (läst 5591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga vedtork
« skrivet: 09 april 2017, 00:07:56 »
I vinter ska vi flytta in i ett nybyggt hus som byggs på en tomt som hade en del träd. Dessa träd ska bli ved, men eftersom att de inte ens är kluvna än lär de inte vara torra nog i december när vi skulle vilja elda med dem. Tanken är därför att komma på ett sätt att skynda på processen.

Jag har sett några som bygger luftsolfångare och gillar idén. Speciellt verkar det väldigt enkelt att bygga en sån här: Länk. Och sätta på fasaden till en vedbod. Bara att köpa lite aluminiumnät, snickra ihop en ram, måla insidan svart, köpa en glasskiva, en liten solcell och en fläkt. Total kostnad: under tusenlappen (för en modell på under kvadratmetern).

Frågan är om man ska lägga lite tankemöda på detta. Jag läste ett förslag på att lagra solenergi i ved genom att torka den rejält. Vad jag vet finns det inga nackdelar med rejält torr ved. Stämmer detta?

Tankeexempel:
- Vedbod på 5 m^2 med totalt 10 m^3 travad ved.
- Fukthalt >40 % vid klyvning
- Normal torkning i vedbod 1 år -> 20-30 % fukthalt
Vid 25 % fukthalt innehåller tall ~1400 kWh/m^3 travad ved. Alltså 14 000 kWh i vedboden. Om vi sänker fukthalten till 10 % innehåller den istället ~1600 kWh/m^3 (källa). För en så här liten (5 m^2) vedbod kan man alltså rimligen "lagra" ca 2 000 kWh.

Då är frågan, fungerar det att torka ved med en luftsolfångare?
Om vi tar uteluft, höjer temperaturen på den med 20-40 C och skickar in den i vedboden. Då har luften låg RH (men oförändrad fuktkvot), vad händer vid kontakt med träet? När sker transport av fukt från trä till luft? Jag hittade denna kurva (den ena är för ökning och den andra minskning av fuktkvot):

Den beskriver jämvikten som uppstår mellan fuktkvot i trä mot relativ luftfuktighet (vid 20 C). Tydligt är iaf att en sänkning av relativa luftfuktigheten har en tydlig effekt på fuktkvoten i veden, speciellt vid höga luftfuktigheter.

Jag hittade även denna tabell (som gäller från 0 C och 90 % luftfuktighet):

Alltså sjunker den relativa luftfuktigheten 65 % (till 25 %) om vi höjer temperaturen med 20 C. I mitt huvud verkar det som att det finns en poäng. Både för att kunna använda veden snabbare (slippa lagra 2 somrar) samt för att få en extra torr ved att elda med.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga vedtork
« Svar #1 skrivet: 09 april 2017, 06:41:19 »
Om du kapar och klyver veden nu är det inga problem att elda den i vinter. När jag eldade kapade jag alltid på våren och eldade hösten efter utan problem och det var 0.5 meters grov klyven ved är det fin kluven ved till kamin lär den torka ännu bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bygga vedtork
« Svar #2 skrivet: 09 april 2017, 06:44:51 »
Ved ska vara torr.
Men, jag brukar blanda nykapad ved, gärna rejäla okluvna klabbar, med torr ved.
Man eldar med torr ved till man fått en bra glödbädd.
Sen innan man går och lägger sig, lägger man in några klabbar, eller gärna en stor som kan fylla hela kaminen.
Den brinner sen hela natten och ger mycket värme.
Om jag lagt in torr ved hade det brunnit ut på en timme.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga vedtork
« Svar #3 skrivet: 09 april 2017, 08:32:09 »
Min gamla mormor sa att :   det som inte är hugget och klyvet före midsommar kan du inte använda
det här Ã¥ret ,  trava pÃ¥ pall men lÃ¥t det vara luft mellan raderna , blÃ¥ser igenom torkar bra

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Bygga vedtork
« Svar #4 skrivet: 09 april 2017, 09:47:09 »
Är det lövträd kan du ju passa på att ringbarka ordentligt omgående, innan det hinner rinna till för mycket sav. Såga även in c 5 cm runt om, eller mindre beroende på hur stora de är.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga vedtork
« Svar #5 skrivet: 09 april 2017, 10:17:15 »
Funkar nog utmärkt att torka med en luftsolfångare.
Det finns inom skogsindustrin virkestorkar där man blåser uppvärmt luft genom travarna med virke.
Om du travar veden luftigt (tror att om du lägger varannan rad på andra hållet funkar) så borde det funka att tork med varmluft i vedboden.
Ha gärna pallar under och blås in luften underifrån.
Enklaste sättet att mäta resultatet är att väga några klampar färska bitar och skriva upp vikten på dom, placera dom på olika ställen i vedboden.
Väg dom igen när du tror att de är torra.
Fukthalten är ca 50-60 % på färsk ved så vikten ska ner till ca 2/3.
« Senast ändrad: 09 april 2017, 10:22:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga vedtork
« Svar #6 skrivet: 09 april 2017, 10:35:45 »
Varför göra en massa teknikaliteter när naturen ordnar det , klyv dom så fort som möjligt , trava i vedbodenmed 5 cm mellan raderna , en sak som är nog så viktig , vedboden får inte vara tät , glest mellan spjälorna minst 10 cm , om du inte har det så kommer veden att mögla oavsett vad du gör för att torka den , ett annat sätt , mera arbetsamt , jobba två gånger , trava på utsidan , lägga ett tak av något slag , plåt ,press eller vad som helst som är regntät , inget på sidorna , trava in sent på hösten , jag lovar att den torkar till vintern som eldningsbart lagom torr , i gamla tider hög man veden och kastade den i en stor hög , det blev glest mellan bitarna och vinden gick igenom med torkning som följd ,travade in på hösten , om det regnar på bitarna gör inte så mycket , klyven ved har ingen kapilärkraft kvar , bara dom översta kan vara lite mer fukt i

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bygga vedtork
« Svar #7 skrivet: 09 april 2017, 15:20:26 »
Vi brukade klyva i maj i en stor hög på vedbacken, kört sedan in den på hösten. Aldrig problem. (eller getingarna som brukar bo där är ett problem).

Med för torr ved brukar det gå åt mera. För vedeldare finns det en intressant bok som handlar om allt som har med vedeldade att göra, allt från när du skall göra vad till hur du skall elda. Det enda jag vet är att "en vedeldare ser man inte röken av".
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Bygga vedtork
« Svar #8 skrivet: 10 april 2017, 08:18:05 »
Jag är inte säker på att du tjänar så mycket på att göra som du skriver.

Med en "vedtork" måste den vara tät, och du har ett lågt flöde med uppvärmd luft eftersom din solfångare har begränsad effekt. På vägen genom torken fuktas luften upp, men eftersom flödet är lågt har du inte så effektiv borttransportering av fuktig luft från vedtraven.

Men om veden står hyfsat dragigt under tak är luftflödet mycket högre och även om det har högre RH räcker det för att torka veden. Iom högre luftflöden får du bättre borttransportering av fuktig luft.

Ex. 10 m3 ved ~5 ton, 40% RH => ca 2ton vatten. Säg du torkar bort 1 ton vatten på veden.
Det gör du med att ta upp 3-5 gr vatten/m3 luft (se Mollierdiagram)

Du behver alltså 200 000 m3 luft för att ta bort all den fukten.
Säg dín fläkt ger 100 m3/h (med 20C dT blir det ca 800W solfångareffekt) , alltså behöver du 2000h "fläktning"
Det är ca 6 månader.

Note: detta antagande bygger på att fukttransporten i veden inte är begränsande, det är den sällan om du inte har väldigt tjock ved. Det är också de sista % som tar längst tid att ta bort.

1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Bygga vedtork
« Svar #9 skrivet: 10 april 2017, 15:13:44 »
En del lövträslag, t ex lönn, har ett rykte om sig att dra Ã¥t sig fukt ur luften mycket lättare än annan ved.  Lönnved som har varit väl torkad kan vara genomsur igen efter att ha legat i vedbod en regnig novembermÃ¥nad.

Så om man ska vara noga ska man nog behandla träslagen var för sig.

Jag gillar grova grangrenar, de brinner bra och rent även om de inte är särskilt torra. Ved från stammen av en gran bekräftar alla fördomar mot "sureldning" om den inte är perfekt torr när den eldas.

Ska man trots allt elda fuktig ved så är det viktigt att få den övertänd så snabbt som möjligt. Jehu nämnde vikten av en god glödbädd, men sen är det också viktigt att inte ösa in för mycket kall och blöt ved på glödbädden. Låt inte glöden falna för länge innan veden läggs in, det bör göras när lågorna just så pass har försvunnit. Lägg bara in några få fuktiga vedträn och låt dem ta sig ordentligt innan eventuellt några fler läggs in.
Det är bra om den fuktiga veden har legat inomhus några dagar så att den åtminstone inte är fuktig på ytan.

Jag brukar spara ett reservförråd av torr ved t ex i garaget, som man kan använda för tändning, återstart av glödbädd mm om eller när allt annat har blivit genomblött.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bygga vedtork
« Svar #10 skrivet: 10 april 2017, 15:33:08 »
Är det inte enklast att se till att man alltid ligger lite före om man ska elda ved så slipper man elda blöt ved. Det krävs inte så lång torktid om man tex hugger på hösten/vintern och kapar tidigt på våren så fort snön är borta den veden kan man elda på vintern efter. Jag har eldat ved som legat minst 5 år och sen har jag eldat ved som legat 1 sommar och märker ingen skillnad vid eldning men lite skillnad borde det vara. Veden ligger i vedbod med glest golv 3 täta väggar och förrådsutrymme på ena sidan golvet är knappt en meter ovan mark på ena sida lite närmare på andra sidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!