Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dammsug filtren  (läst 5977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Dammsug filtren
« skrivet: 08 december 2015, 10:00:21 »
Inte high-tech men väl så viktigt. Varje år - blir en väldig skillnad. En vanlig dammsugare funkar för mig.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dammsug filtren
« Svar #1 skrivet: 08 december 2015, 10:49:17 »
Hoppas du inte menar att man bara ska rengöra filtren 1 gång per år :)
En del behöver rengöring varannan vecka och vissa klarar sig med varannan månad beroende på förutsättningarna.

Viktigt att man använder dammsugarborste och inte själva röret som lätt kan repa upp nylonfiltren.
Rengör även dessa någorlunda regelbundet med ljummet vatten och lite svagt diskmedel för att verkligen få dom rena.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Dammsug filtren
« Svar #2 skrivet: 08 december 2015, 11:12:29 »
Det beror ju på var värmepumpen sitter, vad det fastnar för slags smuts i filtren. På vissa ställen är det bara torrt damm som är lätt att dammsuga bort, på andra blir det fullt med kletigt matos eller tjära från tobaksrök på en vecka.
Svårt igengrodda nylonfilter går bra att köra i diskmaskin.

Någon gång emellanåt bör man också rengöra kondensorn, t ex genom att blåsa med tryckluft.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dammsug filtren
« Svar #3 skrivet: 08 december 2015, 12:16:31 »
Nu måste jag inflika att jag inte rekommenderar att man använder diskmaskinen, åtminstånde inte till våra sålda maskiner :)

För varmt vatten eller torkprogram kommer göra att dom med stor sannolikhet tappar formen totalt och därmed inte sluter tätt längre.
Maskindiskmedel är ofta väldigt starkt och kan vara frågande på dom tunna nylonnäten.

Har varit på för många maskiner där kunder använt diskmaskinen och dom slutresultatet är inte vackra.
Visst kan man prova i diskmaskinen om man vill på ett milt program utan torkfunktion om man känner för det men som sagt inte på våra sålda aggregat då det inte täcks av garantin.
Vissa modeller har väldigt känsliga finmaskigt filter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Dammsug filtren
« Svar #4 skrivet: 10 december 2015, 00:01:00 »
Rengöring varannan vecka! Då rekommenderar jag dammsugning av själva bostaden som då måste vara rejält dammig. Två till tre gånger om året att dammsuga filtret kan jag sträcka mig. Det finns bara ett tunt lager av damm som jag lätt suger bort med dammsugarborsten.

Om VP finns i ett kök där det steks och röks häftigt varje dag utan köksfläkt (huh!) sÃ¥ kanske det blir som tidigare inlägg beskriver. Filtret dryper av fett och tjära, hemskt! SÃ¥ illa att man kör filtret i diskmaskin.. ja, jag vet inte mycket om verkligheten  :o

Tipset om tryckluft på kondensorn var bra, har tänkt på det så nu får det bli av i vår.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dammsug filtren
« Svar #5 skrivet: 10 december 2015, 00:52:52 »
Finns flera anledningar varför en del hem behöver rengöra med relativt korta mellanrum som tex där det är mycket tygmöbler/mattor, husdjur och kombination med barn som springer runt runt eller om det är en lågt placerad innerdel.
Bättre att göra det för ofta än att dra ut på det då det påverkar effektiviteten.

Ska man blåsa rent med tryckluft så får man vara bered på att det kan bli ordentliga damm moln så en kraftig dammsugare är bra att ha framme och kanske fuktiga lakan om det är riktigt illa :)
Se till att inte blåsa på med för högt tryck eller blåsa för nära då aluminium lamellerna lätt viker sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Dammsug filtren
« Svar #6 skrivet: 10 december 2015, 23:34:53 »
Kan det sitta så mycket damm på lamellerna? Vi får se, tack för tips. Finns en del "rengöringsmedel" på nätet som man ska spreja. Har man hamburgerbar så är det kanske bra.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Dammsug filtren
« Svar #7 skrivet: 10 december 2015, 23:45:31 »
För rengöring av lamellerna kan jag rekommendera Cillit Bang, den gröna sprayflaskan. Låt verka några minuter och spraya av med så varmt vatten som möjligt. Otroligt effektivt! Rent och snyggt, som nytt faktiskt. tummenupp
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dammsug filtren
« Svar #8 skrivet: 10 december 2015, 23:52:44 »
Kan det sitta så mycket damm på lamellerna? Vi får se, tack för tips. Finns en del "rengöringsmedel" på nätet som man ska spreja. Har man hamburgerbar så är det kanske bra.

Jag lovar att det kan finnas helt otroliga mängder med damm som gömmer sig i innerdelen  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dammsug filtren
« Svar #9 skrivet: 14 december 2015, 13:24:51 »
Jag lovar att det kan finnas helt otroliga mängder med damm som gömmer sig i innerdelen  tummenupp
Kan man spruta rakt på lamellerna utan att skada elektronik?

Har en Panasonic där jag kört på med tryckluft och badat luftfiltren. Men det är löjligt lite damm som finns i luftvärmepumpen tycker jag.

Luftvärmepumpen har 2 meter till tak ungefär och sitter luftigt. Är en Panasoniv HB9EKE eller något liknande, från 2002.

Tycker att det borde vara damm överallt då gamla ägaren inte hade koll för fem öre och jag börjar få lite bättre koll nu efter 1½ år.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dammsug filtren
« Svar #10 skrivet: 14 december 2015, 16:33:38 »
Du blåser lamellerna men håll rätt avstånd så du inte får dom att vika sig.
Blås rent fläkttrumman också från löst damm på lite distans, kan sitta balans vikter på den som inte får flytta på sig.

Var på en service i slutet på förra veckan och där var det dimma i rummet av väldigt finkornigt damm så det skiljer sig åt.
Har man kört mycket kyldrift så tar det kondensvattnet med sig en del damm.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Dammsug filtren
« Svar #11 skrivet: 15 december 2015, 16:41:32 »
Även jag dammsuger filter varannan vecka och det behövs, varannat år blir det en våtrengöring av innerdel med en mild blandning HD-grön och efterföljande sköljning med varmt vatten.
Skitvattnet som kommer ut i kondensslangen brukar inte lukta smultronglass.
Jajaustja en lättare blåsning av innerdelen med tryckluft brukar jag göra varje höst innan pumpen verkligen behövs för värmens skull.

Och nej vi röker inte/har inga husdjur (bagg i grenen/flatlöss/kvalster i sängen undantaget), innerdelen sitter i hallen/trappan upp till övervåningen.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dammsug filtren
« Svar #12 skrivet: 16 december 2015, 09:47:30 »
Du blåser lamellerna men håll rätt avstånd så du inte får dom att vika sig.
Blås rent fläkttrumman också från löst damm på lite distans, kan sitta balans vikter på den som inte får flytta på sig.

Var på en service i slutet på förra veckan och där var det dimma i rummet av väldigt finkornigt damm så det skiljer sig åt.
Har man kört mycket kyldrift så tar det kondensvattnet med sig en del damm.
Lamellerna mina är av metall(?) så de hoppas jag inte att viker sig.

Kör den inte för nedkylning då det luktade lätt surt när jag testade i somras.

Blir lite fundersam över hur det kan bli så lite damm...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dammsug filtren
« Svar #13 skrivet: 16 december 2015, 10:08:17 »
Dom är i metall men tunna och kan då vika sig om du blåser på med för högt tryck/för nära.

Du kanske har extremt välstädat hemma eller så kanske du använder lägsta fläkthastigheten så den inte suger i sig så mycket.
Generellt så är det oftast bäst att köra på manuell inställning på fläkten på så hög hastighet som man själv står ut med ljud/blås mässigt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dammsug filtren
« Svar #14 skrivet: 16 december 2015, 11:23:23 »
Dom är i metall men tunna och kan då vika sig om du blåser på med för högt tryck/för nära.

Du kanske har extremt välstädat hemma eller så kanske du använder lägsta fläkthastigheten så den inte suger i sig så mycket.
Generellt så är det oftast bäst att köra på manuell inställning på fläkten på så hög hastighet som man själv står ut med ljud/blås mässigt.
Aha!

Började först i år att köra den på max hastighet. Tidigare år har den gått på automatiskt läge. Det kan eventuellt förklara saken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!