Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga värmepump  (läst 11302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Energilogik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga värmepump
« skrivet: 04 januari 2014, 23:58:06 »
Hejsan!
Jag har under en tid tänkt att det vore kul att bygga en egen värmepump, hade tänkt bygga till en kompis för lärdomens skull och sen kanske fortsätta bygga fler och förbättra.
Jag har gått en utbildning i energi och kan en del om det toeretiska men jag kan alltså inte så mycket om det praktiska och det är också därför jag skapar en tråd här för att kanske få bolla lite idéer med folk och kanske även hjälpa någon annan som har samma intresse.
Det enda jag bestämt mig för hittills är att jag ska använda r290, av den enda anledningen att de är det enda köldmedia man får använda utan cert, finns ju andra medier men inte som jag tycker är av intresse.
Var tycker ni man ska börja? jag har alltså ingen utrustning men har tänkt börja samla på mig det under tiden jag bygger och om jag behöver något.

Har någon ideer? vart bör man börja? var hittar man en billig kompressor?
Diskutera gärna, allt är av intresse

Mvh

Utloggad Energilogik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värmepump
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2014, 16:02:10 »
Är det verkligen ingen som har någon information angående det här?

Finns det någon här som vet vilka kompressorer som går att köra r290 med då? Vilka köldmedium räknas som liknande?

Mvh

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värmepump
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2014, 19:37:45 »
R290 (gasol) har fördelen att det fungerar utmärkt med gamla kompressorer som har mineraloljor, nackdelen är om du vill ändra eller byta något måste du vara noggrann med att tömma systemet då gasen är brandfarlig.
Svårigheten att bygga en egen pump är att det behövs många specialgrejer som manometerställ, vacuumpump, svets o.s.v. och alla komponenter är jättedyra om köper dem nya.
Med det sagt så säger jag, vad kul att du vill prova! Kylskåpskompressorer hittar man billigt, men de klarar inte R290 (men butan klarar de) Blocket har en hel del, prata med kylfirmor om att leta i deras "kasta bort låda"
Återkom när du vet lite mer av vilken typ av värmepump du tänker göra, svårt att råda när bara köldmediumet är känt:-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värmepump
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2014, 20:20:12 »
Vad för typ av värmepump handlar det om? Luft-luft, luft-vatten, vatten-vatten etc..

Mitt bästa råd är att läsa igenom allt du kommer över på ämnet. En bra början förutom detta och andra forum är Google-sökningar på "R290 heat pump" och liknande. :)

Det du behöver i verktygsväg är i stora drag manometerställ med slangar och en vakuumpump.
En våg som klarar i alla fall 15 kg med bra upplösning är också bra att ha. Leta efter någon beg. butiksvåg om du vill komma undan billigt.

För lödningen så behöver du hårdlod och helst en gassvets. En sk. MAP-gasbrännare funkar också utmärkt: http://www.jula.se/mapgasbrannare-218533
En vanlig gasolbrännare räcker inte för att få lodet att smälta och flyta ut riktigt.

Förutom detta så måste du använda en skyddsgas, som du spolar rören med samtidigt som du löder. Skippar man gasen så kommer det bildas glödskal som snabbt täpper igen filter i anläggningen och ställer till med oreda...
Proffsen kör med syrefri kvävgas (OFN), men vi amatörer får nöja oss med kolsyra/CO2 från antingen en SodaStream eller brandsläckare.
Givetvis behöver du någon slags koppling till gasen samt en regulator så att du kan ställa flödet.
Jag kör med CO2-släckare tillsammans med en svetsregulator, och en slang som passar på manometerställets anslutningar.

Sen behöver du så klart köldmedium. Gasol på PK10 brukar vara ren och fin, men försök att alltid tanka av i gasform då vätskan kan ha orenheter i sig.
Givetvis så behövs det kopplingar även här, och enklast är att slakta en befintlig gasolregulator och använda dess nippel (underlättar om den är gängad i reg.) över till en slang med anslutning som passar på manometerstället.
Du kan alltså inte använda gasolregulatorn som den är, eftersom den sänker trycket.

Köpa nya delar som kompressor m.m. är som sagt dyrt så det bästa är om du kan komma över skrotade anläggningar som du kan plundra.
HÃ¥ll utkik pÃ¥ Blocket och här pÃ¥ forumet efter billiga eller gratis pumpar är mitt tips!  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=29.0
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Bygga värmepump
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2014, 21:39:58 »
Vad för typ av värmepump handlar det om? Luft-luft, luft-vatten, vatten-vatten etc..

Mitt bästa råd är att läsa igenom allt du kommer över på ämnet. En bra början förutom detta och andra forum är Google-sökningar på "R290 heat pump" och liknande. :)

Det du behöver i verktygsväg är i stora drag manometerställ med slangar och en vakuumpump.
En våg som klarar i alla fall 15 kg med bra upplösning är också bra att ha. Leta efter någon beg. butiksvåg om du vill komma undan billigt.

För lödningen så behöver du hårdlod och helst en gassvets. En sk. MAP-gasbrännare funkar också utmärkt: http://www.jula.se/mapgasbrannare-218533
En vanlig gasolbrännare räcker inte för att få lodet att smälta och flyta ut riktigt.

Förutom detta så måste du använda en skyddsgas, som du spolar rören med samtidigt som du löder. Skippar man gasen så kommer det bildas glödskal som snabbt täpper igen filter i anläggningen och ställer till med oreda...
Proffsen kör med syrefri kvävgas (OFN), men vi amatörer får nöja oss med kolsyra/CO2 från antingen en SodaStream eller brandsläckare.
Givetvis behöver du någon slags koppling till gasen samt en regulator så att du kan ställa flödet.
Jag kör med CO2-släckare tillsammans med en svetsregulator, och en slang som passar på manometerställets anslutningar.

Sen behöver du så klart köldmedium. Gasol på PK10 brukar vara ren och fin, men försök att alltid tanka av i gasform då vätskan kan ha orenheter i sig.
Givetvis så behövs det kopplingar även här, och enklast är att slakta en befintlig gasolregulator och använda dess nippel (underlättar om den är gängad i reg.) över till en slang med anslutning som passar på manometerstället.
Du kan alltså inte använda gasolregulatorn som den är, eftersom den sänker trycket.

Köpa nya delar som kompressor m.m. är som sagt dyrt så det bästa är om du kan komma över skrotade anläggningar som du kan plundra.
HÃ¥ll utkik pÃ¥ Blocket och här pÃ¥ forumet efter billiga eller gratis pumpar är mitt tips!  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=29.0
Hehe, En del saker att tänka pÃ¥. Knappt en susning om sÃ¥nt här men jag är imponerad  :)

Utloggad Energilogik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värmepump
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2014, 21:30:12 »
Vad för typ av värmepump handlar det om? Luft-luft, luft-vatten, vatten-vatten etc..

Mitt bästa råd är att läsa igenom allt du kommer över på ämnet. En bra början förutom detta och andra forum är Google-sökningar på "R290 heat pump" och liknande. :)

Det du behöver i verktygsväg är i stora drag manometerställ med slangar och en vakuumpump.
En våg som klarar i alla fall 15 kg med bra upplösning är också bra att ha. Leta efter någon beg. butiksvåg om du vill komma undan billigt.

För lödningen så behöver du hårdlod och helst en gassvets. En sk. MAP-gasbrännare funkar också utmärkt: http://www.jula.se/mapgasbrannare-218533
En vanlig gasolbrännare räcker inte för att få lodet att smälta och flyta ut riktigt.

Förutom detta så måste du använda en skyddsgas, som du spolar rören med samtidigt som du löder. Skippar man gasen så kommer det bildas glödskal som snabbt täpper igen filter i anläggningen och ställer till med oreda...
Proffsen kör med syrefri kvävgas (OFN), men vi amatörer får nöja oss med kolsyra/CO2 från antingen en SodaStream eller brandsläckare.
Givetvis behöver du någon slags koppling till gasen samt en regulator så att du kan ställa flödet.
Jag kör med CO2-släckare tillsammans med en svetsregulator, och en slang som passar på manometerställets anslutningar.

Sen behöver du så klart köldmedium. Gasol på PK10 brukar vara ren och fin, men försök att alltid tanka av i gasform då vätskan kan ha orenheter i sig.
Givetvis så behövs det kopplingar även här, och enklast är att slakta en befintlig gasolregulator och använda dess nippel (underlättar om den är gängad i reg.) över till en slang med anslutning som passar på manometerstället.
Du kan alltså inte använda gasolregulatorn som den är, eftersom den sänker trycket.

Köpa nya delar som kompressor m.m. är som sagt dyrt så det bästa är om du kan komma över skrotade anläggningar som du kan plundra.
HÃ¥ll utkik pÃ¥ Blocket och här pÃ¥ forumet efter billiga eller gratis pumpar är mitt tips!  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=29.0

Hallå alla och tack för svaren, jag trodde inte jag skulle få svar så jag har inte kollat forumet på ett tag.
Angående delar så hade jag tänkt köpa det mesta nytt eller i skick som är som nytt begagnat eftersom pumpen ska användas till ett hus.
Det är jordvärmepump jag hade tänkt bygga och vakuumpump manometerställ med mera har jag nu införskaffat.
Har ni några bra sidor man kan leta komponenter på? såg att detta forumet hade en köp/sälj-avdelning som jag numera bevakar.
Finns det någon som har byggt en värmepump själv och har erfarenhet? kanske till och med sugna på att delge?

Mvh

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värmepump
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 07:59:25 »
Jag har byggt min egen värmepump med extra allt:-) Två saker är jag extra nöjd med. Den ena är en underkylningsväxlare som kyler köldmedievätskan med rumsluft. Den andra är att suggasröret gör en slinga utan isolering med expansionsventilens bulb strax före kompressorn, eftersom rumsluften då kan höja suggastemperaturen 2 gr. kan förångningen ligga 2 gr. högre
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Energilogik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värmepump
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2014, 16:38:59 »
Jag har byggt min egen värmepump med extra allt:-) Två saker är jag extra nöjd med. Den ena är en underkylningsväxlare som kyler köldmedievätskan med rumsluft. Den andra är att suggasröret gör en slinga utan isolering med expansionsventilens bulb strax före kompressorn, eftersom rumsluften då kan höja suggastemperaturen 2 gr. kan förångningen ligga 2 gr. högre

Listigt! Du har inte några bilder på ditt projekt som du vill dela? hade varit roligt att se hur det kan se ut. Vad använder du för köldmedia? kompressoreffekt? kondensor/förångare?

Mvh

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värmepump
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2014, 10:21:54 »
Det vita som syns är is på det oisolerade suggasröret, andledningen till att den går så kallt är att förra ägaren hade borrat 75 meter för en 3kW värmepump, snål som jag är återanvände jag samma hål.den här ger 6 kW vid 50hz (varvtalsstyrd mellan 37 - 70hz). Det syns ganska tydligt att isen tar slut strax före kompressorn. Växlaren mot rumsluften är svår att få en bra bild på. man anar den mellan den övre och nedre delen. En fläkt i skåpets tak suger in luft i botten, genom växlaren och blåser in värmen i badrummet bredvid. Samtidigt som den värmer suggasröret.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad BMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värmepump
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2014, 12:25:30 »
Den ena är en underkylningsväxlare som kyler köldmedievätskan med rumsluft. Den andra är att suggasröret gör en slinga utan isolering med expansionsventilens bulb strax före kompressorn.
Hej!
Liten fundering, är det någon fördel med den lösningen jämfört med en vanlig suggasväxlare?

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värmepump
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2014, 13:54:46 »
Är det bara för att man vill ha en billig värmepump? så går det ju att fynda en hel del lätt begagnade pumpar på blocket till en mycket rimlig penning.
Men förstår ju tjusningen med att bygga själv trots att det inte behöver vara det mest prisvärda alternativet.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga värmepump
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2014, 14:33:45 »
Andledningen till att suggasen för växla mot rumsluften är att man då lyfter förångningen några grader.
I en vanlig växlare växlar man suggasen mot köldmedievätskan, vilken kan vara jättebra i ett frysrum där förångaren sitter 50 meter från kompressorn och suggasen ändå skulle stiga i temperatur.
Men i en värmepump blir det ingen skillnad, vätskan blir kallare (och borde kunna ta upp ett högre energiinnehÃ¥ll) Men har avgett sin värme till förÃ¥ngningen. (exakt som det blir utan växlare) Värmen i vätskan är en del av  förÃ¥ngningen.
I min värmepump växlar jag köldmedievätskan mot rumsluften, den kraftigt underkylda vätskan tar upp mer värme ur brinen med mindre kompressorarbete och suggastemperaturen vid bulben är några grader varmare än direkt ur förångaren, vilket höjer förångningen lika mycket.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga värmepump
« Svar #12 skrivet: 04 mars 2014, 23:18:25 »
Intressant! Mer detaljer, vad har du för köldmedia, kompressor, vvx, expansionsventil etc, hur pass effektiv blev maskinen?
Själv håller jag ju på en del här..:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53319.0
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värmepump
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2014, 23:32:53 »
Det vita som syns är is på det oisolerade suggasröret. En fläkt i skåpets tak suger in luft i botten, genom växlaren och blåser in värmen i badrummet bredvid. Samtidigt som den värmer suggasröret.

Blir det inte samma funktion som om du hade en suggasväxlare?

Utloggad svanted

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga värmepump
« Svar #14 skrivet: 31 juli 2014, 11:00:24 »
lånar tråden lite,
funderar på att bygga en luft/vatten dito men var får man tag på de viktigaste komponenterna?
luft/vatten värmeväxlare för värmebäraren som tål att monteras utomhus på ett tak typ.
scrollkompressor.
finns iofs på ebay men frakten är mest oöverkomlig,
ngn som har här att sälja? eller vet var i norrland.
kompressor scroll mellan 5 - 10kw är intressant, värmeväxlaren kan vara större.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!