Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten  (läst 5616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« skrivet: 06 september 2005, 09:08:14 »
Hej


Jag har kommit över en extra acktank som jag tänkte koppla in nu här hemma, en Nibe VPA 200/70.

Det jag har idag är en IVT Greenline 5E6 från -99 och en före detta elpanna med vvtank på tror 120 liter och en yttre mantel på 150 liter.

VV-förbrukningen för dessa bägge tänkte jag koppla i serie.

Men vilket är fördelaktigast att koppla värmekretsen från VP, i serie eller parallellt.

Om i serie isåfall i samma ordning som jag tappar ur dom?

Dessutom är nog min befintliga ack-tank felkopplad framledning från VP går in i botten och retur i toppen tillbaks till VP, detta ger väl snabbare stopp i VP pga
hög temperatur?

Nu står dom inte precis brevid varandra den nya kommer ca. 2 M. längre bort från VP än den första (ifall man kopplar parallelt trögare till den nya?).

 

Har ni tips tar jag gärna emot dom. studs
Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #1 skrivet: 06 september 2005, 09:50:12 »
Så här skulle jag koppla, huruvida du sätter pannan eller VPA:n först tror jag inte har någon större betydelse.

Med den kopplingen torde du kunna försörja ett helt fotbollslag med tappvarmvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #2 skrivet: 06 september 2005, 10:54:42 »
Ok
Tackar för snabbt svar  :)
Det blir till att inhandla kopplingar och rör för detta och börja producera VV nu då.
,,,inte till ett fotbollslag men 3 badglada barn och 2 vuxna, funderar dessutom på att skaffa ett hörnbubbelkar så det kan behövas VV.

Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #3 skrivet: 06 september 2005, 12:52:01 »
Borde inte 'framlednng' flyttas ner till halva höjden pÃ¥ pannan. Straxt under VV-beredaren.  Sc:,h
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #4 skrivet: 06 september 2005, 13:33:20 »
Borde inte 'framlednng' flyttas ner till halva höjden på pannan. Straxt under VV-beredaren. Sc:,h

Kan tänkas, men skulle du kunna förklara varför?
Jag tycker att det varmaste vattnet skall in i toppen för att säkerställa cirkulation runt beredaren, detta för att få en effektivare värmeöverföring.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #5 skrivet: 06 september 2005, 16:13:15 »
Om vattnet från pumpen har lägre temp än det vattnet som är överst i pannan så 'kyler' den det varma vattnet.

Om VV-produktion startar vid 47 grader så har vattnet i början lägre temperatur beroende på skiktning och att det är två tankar.
Låt oss anta att VP höjer 5-grader till typ 50 då är det tokigt att spruta in det i toppen där det skulle kunna vara 55+ grader.
Det vora bra att eftersträva en stor tempdiff i de båda tankarna och stor skicktning vid tidpunkt för VP start. Med två tankar finns det goda förutsättningar.

Om vattnet går in under VVB i pannan så stiger vattnet om det är varmare och sjunker till botten onm det är kallare.
Om vattnet går in i toppen sjunker vattnet om det är kallare och kyler VVB.
Det bästa kanske är att stoppa in det i botten i pannan, om det är kallare än vattnet i pannan så går det över till VPA och om det är varmare stiger det mot toppen och det kallare vattnet går över till VPA.

En annan fråga är vart ska givaren sitta? mitt tips 1/3 från golvet i pannan.

Hoppas det blev begripligt...  :-\ Jag har lite feber allt käns lite snurrigt...
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #6 skrivet: 06 september 2005, 18:45:46 »
Det ligger mycket i vad du skriver, men jag antar att han inte har möjlighet att välja var i pannan han vill gå in, mitt inkopplingsförslag säkerställer dessutom att hela volymen, både i mantel, och i beredare är 55 grader vid pumpstopp. En viss nedkylning kan dock precis som du skriver ske i samband med att den börjar om att värma vattnet, frågan är bara hur mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #7 skrivet: 06 september 2005, 20:18:35 »
i en 1215 som har en inbyggd dubbelmantlad beredare då trycker man in det varmaste vattnet överst.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #8 skrivet: 06 september 2005, 21:41:39 »
Hej Tackar för alla synpunkter.

Det stämmer att jag kan bara ansluta i toppen och långt ner på sidan på den befintliga pannan, så det får bli som Rickard ritat.
Däremot kan man ju testa lite olika placeringar för var givarn ska sitta långt ner eller en bit upp, antingen flera starter alltid mycket VV eller inte så många starter och lite mindre VV en avvägning,,men 1/3 upp i den första acken där kv går in är nog en bra början ja.

Vad det gäller skiktningen så märker jag idag att det skiljer 5-6 grader på Värmebäraren IN och UT när jag tömmer den befintliga pannan helt,
fyllde upp badkaret i morse omkring 250 liter rymmer det (knappt ljummet utan eltillskott) men det är intressant att se temperaturerna på VP-loggern.

Så jag hoppas inte det ska påverka för mycket, nu är det dessutom felkopplat att Värmebäraren går in där nere och ut där uppe så det bör ju bli några grader till i ackarna sedan.

se temp pÃ¥ bifogad bild om jag lyckas fÃ¥ med den kl 06-07 
Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #9 skrivet: 06 september 2005, 21:45:31 »
,,En fråga till när jag ändå är i farten
Var kopplar jag in exp.kärlet på detta förslag lämpligast?
Idag sitter det på Värmebärare retur från Pannan och Radiator Retur i en T-koppling liksom innan det går in i VP.

Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #10 skrivet: 07 september 2005, 07:12:15 »
,,En fråga till när jag ändå är i farten
Var kopplar jag in exp.kärlet på detta förslag lämpligast?
Idag sitter det på Värmebärare retur från Pannan och Radiator Retur i en T-koppling liksom innan det går in i VP.



Om du inte ska ändra nåt på rören till radiatorerna så sitter exp.kärlet bra där det sitter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #11 skrivet: 07 september 2005, 11:28:12 »
Tackar

Den lär få sitta kvar.
Har inte lust å ändra för mycket heller 8)

Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Koppla in 2 st ack-tankar för tappvatten
« Svar #12 skrivet: 18 september 2005, 21:24:45 »
Resultatet av inkoppling utav extra ack-tank.

Kopplade efter Rickards skiss, tackar för hjälpen Rickard och ni andra för sunpunkter o tips *vinkar*

Vi är mer än nöjda med varmvattnet här nu ;D

Varmvatten så det räcker till 2 bad på raken och det finns fortfarande VV kvar efteråt.
Tidigare räckte det till ett halvt badkar (fick starta elpatron varje gång det skulle badas istället)

Märkte också att filter på VB-slingan fick göras rent ett par gånger om pga skräp som trillade ner där.
Fick "Pressostat hög" flera gånger innan allt skräp vara borta.

Har fått det hyfsat intrimmat nu iallafall. :)
Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!