Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?  (läst 8896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert_H

  • Gäst
Robert_H
Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« skrivet: 22 maj 2014, 21:28:02 »
Hej!

Vi bygger hus i Luleå, ca 142kvm + 52kvm garage som har en beräknad total energiförbrukning på 22500kWh, varav 18200kWh är uppvärmning och 2800kWh till varmvatten.
Jag har fått beräknat en Nibe 1245-6kWh och 200m borrdjup. Låter detta vettigt - och då är det framförallt pumpen jag tänker på.
Varför jag frågar är för att vi fick offert från annat husföretag tidigare, och de pratade om 8kWh värmepump.

Tacksam för svar.

/Robert

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2014, 22:01:20 »

6 kW blir perfekt.


Robert_H

  • Gäst
Robert_H
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2014, 22:18:50 »
Då får jag tacka så mycket för det svaret! tummenupp
Kan det vara värt att satsa på F1255-6 istället för F1245-6 eller är det inte värt skillnaden i pris?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2014, 00:49:32 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2014, 04:11:16 »
 Sc:,h

Bosch fick ju riktigt dåliga värden i SP:s test av bergvärmepumpar, kan du förklara ditt ställningstagande Lexus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2014, 09:36:00 »
Dåliga värden i jämförelse med din Nibe, eller i jämförelse med de andra pumparna i SP:s test? I jämföresle med din Nibe är SP:s Bosch likvärdig, när det gäller beredarens förluster och kompressorns verkningsgrad.

SP valde senaste generationen värmepumpar i deras test, förutom Bosch som är tre generationer gammal.

Tidigare har jag skrivit att deras test har stora brister för beräkningen av SCOP. Dessutom ingår inte bristerna i Nibes reglering, som påverka SCOP negativt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2014, 09:51:19 »
OK, men rent generellt, vad gör att du rekommenderar IVT, den högre uteffekten vid DUT?
För i övrigt har det väl ingen större betydelse vad man väljer så vitt jag kan bedöma.
IVT och Bosch styr väl på framledningen numera, så den bristen i reglering borde väl IVT/Bosch ha numera också.
Vad mer är sämre i styren för Nibe?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2014, 10:21:01 »
Jag kan inte rekommendera en värmepump som startar, trots att villan har övertemp registrerad på rumsgivaren.

Jag kan inte rekommendera en värmepump som via rumsgivaren samlar ett fiktivt gradminutunderskott, och som i värsta fall betar av underskottet när komforten redan är återställd eller har övergått till övertemp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2014, 10:29:15 »
Men visst mäter och styr både bosch och IVT på framledningen också numera?
Menar du att den inte räknar upp gradminuter om rumstempgivaren visar mer än börvärde?
Skulle vara intressant att se styrlogiken på bosch IVT som den fungerar numera.

Nibe har ju blivit bättre, nu väntar den ju inte tills rumstempen är 1 grad över börvärde innan den kompenserar börvärdet, det gör den redan vid tiondels graders övertemp, men visst, den kan fortfarande producera värme trots att rumstempen är "för" hög, jag trodde att detsamma gällde IVT och Bosch numera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2014, 11:15:38 »
Den tid på året som det är aktuellt att vp inte behöver starta för värme har man normalt så låg framledning så att i kombination med rumsgivare så hamnar framledningens börvärde på ungefär samma värde som rumstempen och då kommer inte vp starta för värme i normala villor i alla fall och vill man blockera värmen helt vid övertemp av nån anledning finns möjlighet till det via extern kontakt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2014, 11:22:42 »
Inte ens ivt senaste premium line eq ligger ju lika bra till i testet som niben menar du att Bosch är bättre är inte ivt premium märket inom koncernen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Robert_H

  • Gäst
Robert_H
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2014, 19:42:40 »
Hur som helst så blir det NIBE, dels för att de finns test som visar att de är bäst - och dels för att firman som bygger anlitar en montör som kör just NIBE, så där är det inte så mycket att fundera.

Men frågan kvarstår - är det värt att lägga en liten slant extra för att få NIBE F1255-6 istället för F1245-6? Tänker mig att F1255 bör vara effektivare under tiden man inte behöver lika mycket last - samt att jag tycker det borde slita mindre på pumpen om det blir mindre start/stop?
Och sist så är den ju effektivare dessutom.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2014, 21:02:15 »
Svår fråga 1255 är så pass ny så vet inte hur den går och hur stor risken för ev barn sjukdomar är. Den större modellen har ju fått bra i test så den lilla bör vara helt ok den med men 1245 är en beprövad modell med bra test resultat och även om den får mera start stop så får den mindre drifts timmar än en inverter vad som sliter mest ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2014, 09:10:22 »
1255-6 har en enfaskompressor. Iofs drar den inte så jättemycket ström, men det är bra att tänka på när elen dimensioneras i huset.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Rätt dimensionerad pump för nybyggt hus?
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2014, 10:22:11 »
Då skulle jag valt en 1245 som är 3 fas inte så kul med flera grejer som belastar 1 fas räcker bra med tvättmaskin torktumlare och diskmaskin annars måste man ju nästan i princip lämna en fas endast till vp. Den kanske har effekt vakt som styr ner kompressorn vid risk för överbelastning har dålig koll på 1255.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!