Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Komfortkyla och frånluftsvärmepump  (läst 1453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« skrivet: 30 januari 2022, 23:55:57 »
Hej,

Först vill jag säga att jag är fullständigt värdelös gällande det jag undrar över - jag hoppas att ni har förståelse för det.

Jag och min sambo bygger hus. När vi kom på att vi ville ha komfortkyla blev vi avrådda att ha den på ventilationen, med argumentet att det krävdes mer luft än vad som var möjligt i kanalerna. Efter en del forskande har jag förstått att det kan vara möjligt.

Vidare har vi ett frånluftsvärmesystem och tanken är att installera en Nibe 750 med tilluftsmodul, men där är vi öppna ännu så länge. Vi har således inte bergvärme och vad jag har förstått måste vi tillföra kylan via en luft/luft-värmepump.

Vi vill alltså ha kylan på ventilationssystemet för att slippa vägghängda inomhusdelar. Jag har förstått att det ger bättre kyleffekt, men jag tror att vi är tillfreds med den kylan som kan fås via ventilationen. Husets konstruktion begränsar även takkassetter. Eventuellt kan en takkassett typ Mitsubishi SLZ-M vara aktuell på övervåningen och en Mitsubishi SEZ-M för inbyggnad i vägg vara aktuell på nedervåningen.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en frånluftsvärmepump med kylmöjlighet. En variant är ComfortZone RXC65, jag tror även Nilan har någon modell. Finns det andra?

Helst vill vi slippa utomhusdelen som en luft/luft har och det låter bra med en frånluftsvärmepump med kylfunktion. Samtidigt bör det ju inte skilja ”mil” i kapacitet.

Utifrån ovanstående tar jag tacksamt emot synpunkter på hur vi ska gå tillväga och andra lösningar än de ovan kan vara aktuella.

I sammanhanget ska sägas att jag har haft kontakt med en del leverantörer och de resonerar väldigt olika gällande kylkapaciteten i ventilationskanaler, vilket förvirrar en massa.


Med vänlig hälsning

Anders 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2022, 11:44:04 »
Hej!
Om detta med värme inte är riktigt klart ännu så kanske det går att öppna dörren för bergvärme?
I så fall finns möjlighet att sätta in frikyla samtidigt med t ex en tak-kassett eller kanalkylare för tilluften (välj då FTX).

Om Bergvärme är uteslutet så måste ni ha nån form av AC för kylan och ComfortZone RXC65 verkar ha detta inbyggt.
Deras T15 modell verkar ju vara byggd för att kunna kyla (en luftkylaren måste ha kondensvattentråg).
Denna lösning är nog rätt ny, men CZ har funnits ett bra tag och jag tror deras grejer är OK.

Jag kollade på Nilan, vet inte så mycket om dem, men jag hittar ingen självklar motsvarande modell?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2022, 13:05:36 »
Hej,

Tack för svaret.

Jag fortfarande lika okunnig och det jag skriver blir utifrån det...

Huset är byggt med från- och tilluftskanaler så därför är väl inte FTX aktuellt om man ska nyttja båda?

Bergvärme är väl osäkert gällande kapacitet/tillgång till kyla har jag förstått, samtidigt som det är en relativt dyr investering. Om en central grej är kylan vore det ju illa om det inte går att få kyla som täcker en hel säsong. Därför tänker jag att en luft/luft säkrar upp tillgången på aktiv kyla och att man kör solceller för att täcka kostnaden för kyla.

Vad innebär kanalkylare? Funkar det med en frånluftvärmepump?

Om någon har erfarenhet av ComfortZone-kylan (eller liknande frånluftvärmepump) får ni gärna delge den. Nilan ska ha men jag vet inte modell.




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2022, 13:21:10 »
Inga problem...

FTX behöver både till och frånluftskanaler så det kommer funka utmärkt med FTX + Bergvärme + kanalkylare för frikylan.
Bergvärme är troligen dyrare i investering, men kombinationen av låg driftkostnad (speciellt för frikyla) och oftast lång livslängd kanske gör det attraktivt ändå?
Hur mycket kyla som behövs beror på hur ditt hus ser ut?
Blir det panoramafönster eller liknande i sydlig riktning så skulle jag rekommendera markiser/jalusi eller liknande för att kunna skugga när solen ligger på.
Men för normalhuset brukar en normalborra räcka för kylan, speciellt om ni väljer just att kyla via tilluften, effekten är kanske inte den högsta när man väljer den lösningen men borran blir inte begränsande.

Kanalkylare kräver att kylan kan tillföras via vätska, dvs det funkar inte med en normal frånluftsvärmepump, men ComfortZone RXC65 verkar ju vara förberedd för detta och även deras T15 tilluftsaggregat.
En VEAB CWK funkar annars för att kyla tilluften om du har en borra eller en värmepump som kan skicka ut kyla.
https://veab.com/uploads/CWK_SE.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2022, 15:27:47 »
Jag ska kolla med ventfirman så får vi se hur de tänker kring FTX. Och bergvärme kanske kanske kan vara ett alternativ, även om det i så fall blir "efterborrning" utanför plattan.

Bifogat ritning. På den fattas ett förråd som ska vara utanför det lilla sovrummet, 2 x 1,5 m ungefär, så det är inte så öppet som det ser ut. Dessutom ett plan till på runt 70 kvm. Inga stora fönster i söderläge.

ComfortZone RXC65 kräver troligtvis 200-kanaler, jag tror jag har 160 så det är väl kört vad jag kan förstå. Räcker 160 om man har frikyla med kanalkylare?


Utloggad Anders A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2022, 20:13:24 »
Om jag väljer bergvärme, kan jag lita på att kanalerna, som kan hantera 70 l/s, räcker? Eller är det en chansning att ha kylan på ventilationen och att jag därmed borde välja takkassetter eller andra inomhusdelar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2022, 05:06:23 »
Jag tror inte det är nån större skillnad i kylkapacitet mellan ComfortZone RXC65 + T15 eller bergvärme + FTX + kanalkylare på tilluften.
I båda fallen så kan du inte räkna med att effekten kanske inte räcker till att kyla ner till 20 C inne hela sommaren om det blir riktigt varmt ute.

Sen är det totalt ca 223 m2 hus, och normen säger 0,35 l/s => 78 l/s så 160 rör är precis på jäsken i vilket fall.
Tak-kassett och fläktkonvektorer ger ju mer kyleffekt.
Så frågan är vilket som är viktigast, en dold installation eller innomhustemperaturen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2022, 06:55:05 »


Vi vill alltså ha kylan på ventilationssystemet för att slippa vägghängda inomhusdelar.
Anders
[/quote]

Kanske golvmodell. Perfekt som LL-värmepump.

Utloggad Anders A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2022, 00:43:55 »
Hej och tack för svaren.

Vi gör en kovändning och installerar en bergvärmepump + FTX + kanalkylare på tilluften. Nästa vecka görs kondensisolering på tilluftskanalerna. Det är en liten chansning då våra kanaler tydligen var 125. Luftkapaciteten dock 70 l/s, vilket ventilationssidan bedömer vara helt okej. Dessutom har jag läst i någon tråd här att författaren fick bra kyleffekt med ungefär samma luftflöde. En framgångsfaktor verkar vara att ha kyla hela tiden vid en viss frånluftstemperatur och som han skriver: "Även om kyleffekten inte blir högre än 1.5 kW så ackumuleras det och över tid hålls temperaturen låg."

Vi är medvetna om att det förmodligen finns effektivare sätt att kyla och skulle vi bli missnöjda, får vi komplettera med exempelvis en inomhusdel på golvet/väggen i varma delar av huset. Vi får också jobba med markiser och andra solavskärmare i de få fönstren som vi har i söderläge.


Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Komfortkyla och frånluftsvärmepump
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2022, 11:44:36 »
Med 125mm antar jag du menar anslutningen till luftdonen vilket i så fall är bra. Vid kyla måste samtliga kanaler (dvs både till- och frånluft) förses med kondensisolering. Om anläggningen byggs på kallvind måste kanalerna även värmeisoleras med minst 200mm.

När det gäller val och dimensionering av kylbatteri kan ni tex höra med Aircoil eller Systemair och fråga efter en modell som ger +6 kW kyleffekt vid ca 80l/min med 6/12 grader in/ut. Jag misstänker att ni behöver gå upp i anslutningsdimension på batteriet till kanske 250-300 och 6-8 rörrader. Det låter kanske mycket men batteriet blir inte speciellt stort. Storleken på vårt batteri ligger på ca 60x60x90 (b/h/l) vilket räcker till komfortkyla för hela huset på 220kvm.
« Senast ändrad: 05 februari 2022, 13:33:14 av Boilerplate4U »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!