Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Radiatorkrets blir inte varm. Hjälp!  (läst 684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Barrögård

  • Gäst
Björn Barrögård
Radiatorkrets blir inte varm. Hjälp!
« skrivet: 11 december 2021, 09:48:40 »
Hey!

Igår slutade det bli varmt i mitt hus. Önskar hjälp!!

Har en daikin luft vatten värmepump med inne och utedel från 2013. 3 element inkopplade tillsammans med två golvvärmefördelare bakom en wiloshunt från 2019 på ”radiatorkretsen” från pumpen.

Nu till saken. Vare sig mina element eller golvvärmeslingor blir varma. Det ör som att vattnet inte vill ta sig ut. Pumpen säger tank temperature 60 grader medan den har en annan givare som säger leaving water som ändrar sig mellan att ge 60 gradigt vatten och ramlar ner till 20 grader. Så startar jag om maskinen och då blir det 60 ett tag igen o sen ner till 20...

Jag hár luftat alla element och letat lite luftbubblor här och där men hittar inte vad det kan vara. Öppnade pumpskåpet också för att höra att cirk pumpen går och låter gör den. Inte knackigt eller så.

Nån som kan och vill hjälpa mig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorkrets blir inte varm. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 december 2021, 17:20:06 »
Hej!
Gör den varmvatten också eller bara värme?
Är det 60 C på riktigt, kan du känna att det är 60 C med fingrarna eller visar den bara 60 C?

Försöker förstå om det är fel på tempgivare eller cirkulation?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorkrets blir inte varm. Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 12 december 2021, 18:15:41 »
Säger 60 C , vad för temp på framledning, är den låg så ska du kolla att cirkpumpen snurrar, temp hög kan då visa hög temp då givaren sitter närma värmekällan , det med ingen värme tyder på att det inte finns flöde, finns det något filter som kan vara skit i. Nu verrkar det vara tvärnit på flödet , finns det någon värme på röret ut från Innerdelen till huset. Går att känna med handen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!