Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helt grön pÃ¥ detta med "VP" och behöver hjälp!  (läst 11263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #15 skrivet: 15 september 2007, 16:33:55 »
SÃ¥ gör det praktiska och demontera plÃ¥tarna runt pumpen för att komma Ã¥t och kolla köldbärarvätskan/rensa filter sÃ¥ det finns tillräckligt. Det görs inte frÃ¥n tangentbordet.  Thumbsup

/Men du läste tydligen inte allt innan du svarade.
Bosse

Okey kanske det mÃ¥ste man lämna över till nÃ¥n annan dÃ¥  :)

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #16 skrivet: 15 september 2007, 17:02:07 »
Nu har jag varit och ändrat lite här  ;)

Det jag har ändrat är från kurva 39 till 37

Och så har jag ändrat VP från 60min till 90min
Och så har jag ändrat TS från 600min till 990min.

Detta har jag gjort för att få bort så många start och stopp som möjlgt. fel eller rätt?

Ändrade även Rumbör från 19 till 20 grader

Det jag inte förstod var ju massor för skämt och sido.. men det jag reagerade pÃ¥ var att  jag hade samma kurva 37 pÃ¥ alla vid olika ute temp...

Har jag gjort nå helgalet nu eller?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #17 skrivet: 15 september 2007, 18:14:37 »
KB fr -20C
KB till -20C

VVpressostat 1
VP off

Kan inget om Thermia men -20 KB fr/till ser konstigt ut?
Innebär "VP off" bara att kompressorn inte går just nu eller vad menas - hittar du nåt om detta i manualen?
GÃ¥r tillskottet in under 15 eller -15?
Borde det inte vara bättre att ställa upp maxtempen på shunten till max vad golvärmen tål och styra temperaturen via vp istället?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #18 skrivet: 15 september 2007, 18:28:20 »
KB fr -20C
KB till -20C

VVpressostat 1
VP off

Kan inget om Thermia men -20 KB fr/till ser konstigt ut?
Innebär "VP off" bara att kompressorn inte går just nu eller vad menas - hittar du nåt om detta i manualen?
GÃ¥r tillskottet in under 15 eller -15?
Borde det inte vara bättre att ställa upp maxtempen på shunten till max vad golvärmen tål och styra temperaturen via vp istället?


Ja du det där med KB vet jag inget om jusst för tillfället... håller på att läsa allt jag ser om dessa vp...
Ja VP off är attt den inte arbetar jusst för tilfället.
Tillskottet går in under -15
'Nu har jag varit och sjusterat detta så den borde arbeta längre utan att behöva TS. tror jag....

Vet inte riktigt hur du menar med sista frågan:
Borde det inte vara bättre att ställa upp maxtempen på shunten till max vad golvärmen tål och styra temperaturen via vp istället?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #19 skrivet: 15 september 2007, 18:55:27 »
Ok.
-20 KB fr/till kanske bara innebär att pumpen ska slå av/på när kb-in går under/över -20?
Jag tolkade det som att du har en shunt som ser till att hålla temperaturen på vattnet ut i slingorna på en viss nivå men det var nog feltolkat.
Jag tror pumpen jobbar effektivast om ditt system ser ut så här (som Rickard redan påpekat): framledningen från pumpen går direkt till en golvvärmefördelare som saknar termostater, eventuellt kan det sitta flödesregleringsventiler (för manuell justering) på varje/någon slinga på fördelaren. Det kan även sitta en extra cirkulationspump mellan vp och fördelare i "stora" golvärmesystem (långa/klena slingor) eller där man kombinerar golvvärme och radiatorer.
Ser ditt system ut så? Ta ett kort på komponenterna och ladda upp om du är osäker.
En kompis har en shunt där han manuellt ställer in vilken temperatur som ska skickas ut i golvvärmesystemet.  huvuddunk
Vad gäller effekten på vp: kolla om du kan hitta några märkplåtar under höljet som har med kw att göra.
« Senast ändrad: 15 september 2007, 18:57:33 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad gladiac

  • Känd frÃ¥n Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 1230-6
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #20 skrivet: 15 september 2007, 18:55:57 »
Verkar skumt om den visar -20 på både KB in och KB ut , så kallt kan du bara inte ha på KB:n om du inte tar den direkt ifrån frysen. :P
"Borde" ligga mellan 5-10 grader in och runt 3-8 grader ut så här på sen "sommaren". Läs gärna av igen när kompressorn har gått säg minst 10 minuter.
Visar den fortfarande -20 pÃ¥ bÃ¥da sÃ¥ ring service  ???  . Du är helt säker pÃ¥ att el tillskottet inte gÃ¥r nÃ¥gonting alls nu utan bara när det blir under -15?(iofs inte ovanligt kan
jag tänka mig i luleå), tycker dock din elförbrukning ändå ser lite hög ut.
Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall Ã…r 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #21 skrivet: 15 september 2007, 19:13:59 »
Är det förresten nån som vet var man kan ladda ner Thermias manualer?, hittade ingen på Thermias hemsida.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #22 skrivet: 15 september 2007, 19:22:18 »
Är det förresten nån som vet var man kan ladda ner Thermias manualer?, hittade ingen på Thermias hemsida.

http://www.thermia.se/produkter/dokumentation/thermia-dokumentation.asp?menuid=237 Antar det är det dom av nån anledning kallar för "Skötselanvisning"....

mvh humlan

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #23 skrivet: 15 september 2007, 19:28:42 »
Är det förresten nån som vet var man kan ladda ner Thermias manualer?, hittade ingen på Thermias hemsida.

http://www.thermia.se/produkter/dokumentation/thermia-dokumentation.asp?menuid=237 Antar det är det dom av nån anledning kallar för "Skötselanvisning"....

mvh humlan
Tack!  Thumbsup
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #24 skrivet: 15 september 2007, 20:31:41 »
Hittade en manual för thermia villa: http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/villa-skotselanvisningar.pdf
men ingen för classic Sc:,h, har visst fått problem med synen.
Om jag tolkar manualen rätt så innebär kurva 37 att pumpen skickar ut 37 grader vid 0 grader ute? Är inte detta högt för att vara i golvvärme i Luleå? Eftersom du inte har golvvärme på övervåningen så är jag inne på att du har nån typ av sänkning av temperaturen ut i slingorna.

 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #25 skrivet: 15 september 2007, 21:13:37 »
Ok.
-20 KB fr/till kanske bara innebär att pumpen ska slå av/på när kb-in går under/över -20?
Jag tolkade det som att du har en shunt som ser till att hålla temperaturen på vattnet ut i slingorna på en viss nivå men det var nog feltolkat.
Jag tror pumpen jobbar effektivast om ditt system ser ut så här (som Rickard redan påpekat): framledningen från pumpen går direkt till en golvvärmefördelare som saknar termostater, eventuellt kan det sitta flödesregleringsventiler (för manuell justering) på varje/någon slinga på fördelaren. Det kan även sitta en extra cirkulationspump mellan vp och fördelare i "stora" golvärmesystem (långa/klena slingor) eller där man kombinerar golvvärme och radiatorer.
Ser ditt system ut så? Ta ett kort på komponenterna och ladda upp om du är osäker.
En kompis har en shunt där han manuellt ställer in vilken temperatur som ska skickas ut i golvvärmesystemet.  huvuddunk
Vad gäller effekten på vp: kolla om du kan hitta några märkplåtar under höljet som har med kw att göra.


Mitt system har det du skriver. flödesregleringsventiler, Shunt, Cirkulations pump  och sÃ¥ en shuntgrupp som fördelar ut det hela i olika slingor

ska kolla lite under efter nån typ märkplåt eller nå....

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #26 skrivet: 15 september 2007, 21:17:02 »
Verkar skumt om den visar -20 på både KB in och KB ut , så kallt kan du bara inte ha på KB:n om du inte tar den direkt ifrån frysen. :P
"Borde" ligga mellan 5-10 grader in och runt 3-8 grader ut så här på sen "sommaren". Läs gärna av igen när kompressorn har gått säg minst 10 minuter.
Visar den fortfarande -20 pÃ¥ bÃ¥da sÃ¥ ring service  ???  . Du är helt säker pÃ¥ att el tillskottet inte gÃ¥r nÃ¥gonting alls nu utan bara när det blir under -15?(iofs inte ovanligt kan
jag tänka mig i luleå), tycker dock din elförbrukning ändå ser lite hög ut.


Tjena gladiac... ja jag vet inte det där med KB var och kollade för ett tag sen och då brummade den på men det stod fortfarande KG -20 in ut....
Jag är helt säker på att TS inte hjälper till att värma huset förns under -15grader.
Jo alla jag pratar med tycker också det är mycket i elförbrukning. men nu ska jag försöka lösa detta. eller i alla fall minksa!
« Senast ändrad: 15 september 2007, 21:24:45 av Robbo »

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #27 skrivet: 15 september 2007, 21:23:44 »
Hittade en manual för thermia villa: http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/villa-skotselanvisningar.pdf
men ingen för classic Sc:,h, har visst fått problem med synen.
Om jag tolkar manualen rätt så innebär kurva 37 att pumpen skickar ut 37 grader vid 0 grader ute? Är inte detta högt för att vara i golvvärme i Luleå? Eftersom du inte har golvvärme på övervåningen så är jag inne på att du har nån typ av sänkning av temperaturen ut i slingorna.

 


Ja den där manualen stämde inte in på min Classic....
Ja dem är inte lätt lästa dem där kurvorna tycker jag men det ska väl vara nÃ¥tt sÃ¥nt som du skrev  ???

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #28 skrivet: 15 september 2007, 22:32:57 »
Har även tempen på till golv och retur...

Till 24C

Retur 19C

Dessa 2 mätare sitter på Shuntgruppen?

Ser även att shunten står på nästan 5

Och så är det en pump där som har tre lägen...
Den står på 3 och matar då 2050lh...

MVH

Har du planerat för golvvärme på övervåningen?
Annars kan det vara idé att se till att radiatorerna på övervåningen klarar sig med samma temperatur som golvvärmen när du ändå är i renoveringstagen.
Vilket fabrikat/modell är det på shunten?
Så länge du inte använder befintliga radiatorer: du kan eventuellt öka eller minska shuntens "inställning" så att du kan sänka kurvan till kanske 30 - detta ger både lägre förbrukning och mindre tillskott.
Du vill ju inte att vp ska producera 30-gradigt vatten och att shunten bara pytsar ut 25 grader av detta.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Helt grön på detta med "VP" och behöver hjälp!
« Svar #29 skrivet: 15 september 2007, 22:38:43 »
Aahaa.. nu har man ju hittat lite prylar i denna burk  ^-^

Fick fram lite info

Först från min digitala inne/rums temperatur mätare 10,2 grader varmt ute och 19,4 inne
Har även mätare som jag har typ en i varje rum och alla liger runt 19C +-1 grad
Obs bara på nedre plan nu för som sagt så är inte övrevåningen brukbar än så den är stängd.

Och nu infon från VP

Rumbör 19C
Drift Auto

Ute 10C
Kurva 39

Integral
- 11min

Framl 25 (27)C
Returl 24 (49)C
VV 47 (44)C

KB fr -20C
KB till -20C

VVpressostat 1
VP off
DT VP 22814
DT TS 2267
DT VP VV 4059


Ja denna infon fick jag fram.. kul..
Ser ni nått som är skumt?

En fråga som jag inte hittar svaret på som Rickard ställde var: hur fördröjer jag tillskott maximalt?

En annan fråga är går det se på utsidan av VP vad man har för storlek eller hur ska jag få reda på detta.. är det bara ringa föregående ägare och höra om detta eller?.. jaja vill ändå ringa han för att höra lite info om borrhålet...........

MVH


Citat på eget inlägg.. jaja en uppdate¨
Har kollat min KB in och ut nu och den står alltid på -20
MÃ¥ste ju vara givar fel ???

Har även lyft lös fronten och kollat vad jag har.. står på en klister lapp där inne att det är en Villa 60 men då är det ju det att jag har en Classic front :o konstigt varför är det så här?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!