Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bärvärde ctc 308  (läst 16136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Bärvärde ctc 308
« skrivet: 01 december 2012, 12:00:06 »
Tjenare

Jag är rätt ny i värmepumps världen, men jag begriper icket en sak. På min ny CTC 308 står det samma börvärde i nedre tank som övre tank. Samt att Status hela tiden står i Vp + Spets. Ska det vara så?

En annan fråga nu när börvärdet ligger på ungefär 52 i övre och nedre tanken hela tiden vid -1 till -12. När man duschar typ 2 på rad så blir det lite kallt på slutet. Ska inte shunten stänga till radiatorsystem om den upptäcker att det blir lite att köra med i den övre tanken?

Jag har varit och pillat lite på den och när jag manuellt drar ner shunten så att shuntfördröjningen går in så stiger börvärdet direkt till 60 på övre tanken, men går tillbaka i samma läge när den upphör.

Jag har installerat in den senaste programvaran från ctc daterat 20121115.

Tacksam för hjälp.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 14:05:28 »
Hej!

Vad har du satt vattenkonforten till? Om du höjer den så kommer du höja min värdet på nedre tanken. Övre tank ska ligga på 60 och gå ner till 55 innan den laddas igen.

Sen styrs nedre tank av vilken temp 'kurva' du satt.

vad för framledningstemp står det att du ska ha?

Utloggad Tomas Forsman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 308
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #2 skrivet: 04 december 2012, 20:24:05 »

Jag har installerat in den senaste programvaran från ctc daterat 20121115.


Undras vad som är nytt i den.. Kan du t.ex fota driftinfo-sidorna och lägga upp?
EcoHeat 308, 144kvm boyta + ~40 biyta, vattenburen golvvärme. Umeå.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 09:34:25 »
Hej!

Vad har du satt vattenkonforten till? Om du höjer den så kommer du höja min värdet på nedre tanken. Övre tank ska ligga på 60 och gå ner till 55 innan den laddas igen.

Sen styrs nedre tank av vilken temp 'kurva' du satt.

vad för framledningstemp står det att du ska ha?
Jag har haft den på Normal, med har även testat Komfort. Ingen skillnad på börvärdet då, den höjs endast när man tycker på Extra varmvatten.

Jag har kurvat satt på 47 och idag är det en lite tung dag på framledning den vill ha 51 C nu när det är 23 minus ute.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #4 skrivet: 05 december 2012, 09:38:02 »
Undras vad som är nytt i den.. Kan du t.ex fota driftinfo-sidorna och lägga upp?

De nya jag kunde se att de hade tagit bort mellan tanken i driftinfo och sedan så står det hur många kwh du ha förbrukat på historisk driftinfo och hur många timmar, dock inte hur många start och stopp tyvärr.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #5 skrivet: 07 december 2012, 19:21:03 »
Pratade med min installatör som säger att när shunten är öppen mer än 50% så går pumpen automatiskt in i VP + spets läge tills den är under 50%. Är det någon som vet hur man reglerar så den fan inte står öppet hela tiden? Vilka parametar är det som styr shunten? Jag har testat bara för skojs skull att ändra kurvarn till de minsta men den stänger inte då.

Tack på förhand.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #6 skrivet: 07 december 2012, 23:15:41 »
Har du återställt shunten till det automatiska läget efter att du vridit på den manuellt? Vrid och tryck in ratten på shunten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #7 skrivet: 08 december 2012, 09:35:46 »
Man kan ställa en fördröjning innan shunten öppnar mot övre pannan 240 minuter är max då har vp lite tid på sig att hämta igen om den kommit efter väljer du att ställa ett värde lägre än 30 minuter kommer den inte att öppna mot övre delen utan huset värms enbart med kompressorn så långt den orkar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #8 skrivet: 09 december 2012, 09:46:23 »
Man kan ställa en fördröjning innan shunten öppnar mot övre pannan 240 minuter är max då har vp lite tid på sig att hämta igen om den kommit efter väljer du att ställa ett värde lägre än 30 minuter kommer den inte att öppna mot övre delen utan huset värms enbart med kompressorn så långt den orkar.

Är det shuntfördröjning som är fabriksinställd pÃ¥ 180min? Eller mÃ¥ste man ha nÃ¥gon kod för att hitta de dära? För de verka inte spela nÃ¥gon roll hur mycket jag ändra den dära. När väl shuntfördröjningstiden löper ut sÃ¥ gÃ¥r den automatiskt tillbaka till VP + spets och bara värmer nedre tanken som de verka. Nu när det är typ  -6 ute sÃ¥ gÃ¥r ju kompressorn typ 20-30min stannar 10min och fortsätter sÃ¥, jag har typ 50 start per 24h.

Jag har shunten i automatisktläge.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #9 skrivet: 09 december 2012, 09:54:48 »
Har dålig koll på hur Ctc styr men 50 starter per dygn är inte bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #10 skrivet: 09 december 2012, 17:10:03 »
Vad har du för retur temp? om pumpen måste shunta för mycket så kommer du ligga så att den börjar räkna fördröjningsminuter.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #11 skrivet: 10 december 2012, 23:03:33 »
Vad har du för retur temp? om pumpen måste shunta för mycket så kommer du ligga så att den börjar räkna fördröjningsminuter.
Min returtemp ligger ungefär 5-6 grader under vad den skickar ut. För mig börjar den aldrig att slå till shuntfördröjningen.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #12 skrivet: 11 december 2012, 12:36:01 »
Känns som något är fel, över ska ligga och pendla mellan 60 och 55. Undre ska följa ute temp och den temp (kurva) du satt vid -15. Det jag har sett är att om man har för stort delta så kommer shunten öppna så mycket när nedre tank temp närmar sig börvärdet ut att den klickar till och börjar räkna shutfördröjning. När pumpen laddar över tank så stängs shunten helt och inget går ut på framledningen. Kan shunten hamna i fel läge om man pillar på den?

Utloggad Fabbes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #13 skrivet: 12 december 2012, 04:23:39 »
Sätt Elpanna till 60°C under Inställningar/ Elpatron så går inte elpatron in och hjälper vp före. Sid 29 i manualen.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bärvärde ctc 308
« Svar #14 skrivet: 12 december 2012, 23:26:56 »
Känns som något är fel, över ska ligga och pendla mellan 60 och 55. Undre ska följa ute temp och den temp (kurva) du satt vid -15. Det jag har sett är att om man har för stort delta så kommer shunten öppna så mycket när nedre tank temp närmar sig börvärdet ut att den klickar till och börjar räkna shutfördröjning. När pumpen laddar över tank så stängs shunten helt och inget går ut på framledningen. Kan shunten hamna i fel läge om man pillar på den?

Hur ändrar man delta? Jag tror de är shunten som är något galet med, men verka inget fel på den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!