Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 2025 8kW Ã…rsmodell 2011 Gasbrist?  (läst 1142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 2025 8kW Ã…rsmodell 2011 Gasbrist?
« skrivet: 23 januari 2017, 18:02:57 »
Har haft min VP ute bakom väggen i många år och har gått snällt utan att krångla de första åren...
Vissa antydningar på gasbrist kom smygande för två år sedan när den aldrig klarade av att avfrosta nedersta delen av kondensorn, fick en kylmontör som tömde gammalt och fyllde på rätt mängd.
Bra effekt ett år framåt, den här gången avfrostar den inte mittpå igen. En annan kylfirma kom och fyllde på med "ögonmåttet" på min inrådan, jag hade då redan beslutat mig för att flytta in den i garaget för läckagesökning
Inga oljefläckar nånstans efter att jag ikväll plockade bort allt löst kring maskinen. Så vi får se, kylmontören gissade på värmeväxlaren när det läcker så lite??

Värme kommer det någorlunda bra, tidigare var +-0 (värmebehov/"produktion") vid - 15°C, senaste kylan så var det endast -8 °C


Status idag:
Inköpt 2011.06
Starter 18391
Drift/h 21666
Värmeproduktion ung: 96167 kWh
Elförbrukning: 53529,3 kWh  inkl kompressorvärmare etc värmekablar pÃ¥ 70W

Tankegångar?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 2025 8kW Årsmodell 2011 Gasbrist? Fortsättning
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2017, 08:35:30 »
Och jo, inte var det gasbrist inte...
Det första som dessa VP-n har som standardfel (enligt kylmontören med lång erfarenhet av Nibe) är temp-givaren nr 86 på förångaren, den visar lite fel på äldre maskiner...
Denna felvisning gör att avfrostningen inte fungerar ordentligt, visar liknelser till gasbrist
Jag mätte värdet med att tejpa fast den nya och den gamla på en brännvinsflaska från frysen inlindad i en hand-duk och väntade med avläsning till temperaturen hade stabiliserat sig, skillnaden var inte stor men tillräcklig: Gammal givare 14,11 ohm mot nya 15,06 ohm vid cirka -20 °C

Vid tömning av gasen visade det sig att det var 600 gram för mycket i maskinen, alltså nära kompressorskada?
Den första kylkillen tog inte ut den sista gasen med vacumsugning, tömde enbart det som kom ut med pumpen och fyllde på med vågen 2,2 kg och mätte arbetstrycket.
Hur mycket maskinen hade i gasmängd första gången vet jag inte, han körde gasen i returflaskan utan att väga
 
Min önskade påfyllning gjorde saken bara värre...

2017-02-16:
Nibe-mannen kunde sin sak med tömning på våg samt tre timmar vacumsugning samt på fyllning av rätt mängd gas, allt gjorde vi i varmt garage
Även testdrift gick bra med kranvatten, monterade tillbaka maskinen utomhus dagen efter och första driftstestet visade ge 5 kW när utomhustemp var  0°C
Dock byggde den upp en isbalk mittpå förångaren,
Fungerade bra ända tills onsdag 02:30 när värmeväxlaren gick sönder och blåste ut värmesystemets vatten i avloppet och på källargolvet, ute-temp var -17 °C
Så var det med den reparationen, jag misstänker att värmeväxlaren hade något skräp i sig som sakta nött hål??
Samt att överfyllningen gjort sitt...

Och vad gör man med en gammal VP som blåst gasen, knappast långlivad om den repareras?
Vem köper gamla maskinen som reservdelar??

Summarum:
Att vara ägare till en stor äldre VP i södra Finland och har behov av underhåll samt reperation så blir det redan krångel...
- Ringde till 6 företag i mitt område som marknadsför VP montering, två hade inte kunskapen och resten kunde/ ville inte göra arbetet FiR
- Fick ett tips på en ensam-arbetande äldre montör som hade Nibe-service på programmet, han kunde sin sak!

Dock borde jag ha gjort beslutet som alla drar sig för:
Skrotat maskinen genast för nu har den då kostat över 1000€ bara i underhåll
Drift-tiden kommer ju ändå emot nån dag= 21666 timmar

Varför?
Med tre veckors extrakostnder på oljepanna eller elpatron som tillägg till kylservicekostnaderna så borde jag sett på totaltkostnaden att byta ut den till en effektivare maskin
Några hundringar för den gamla med att sälja den som fungerande skrot
Ny kostar ju 5-6k€ beroende på modell
« Senast ändrad: 26 februari 2017, 09:27:05 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!