Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av el i utedelen...  (läst 4936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad giddo68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Inkoppling av el i utedelen...
« skrivet: 06 november 2010, 13:54:44 »
Hej !

Håller för tillfället på och monterar en coolix luftvärmepump(lilla) i garaget.Enligt monteringsanvisningen så heter den JSC2-12HRN1-QE.
Allt är färdig installerat förutom elen till utedelen...det är en sak jag undrar över när det gäller inkoppingen av det. I monteringsanvisningen står det att man skall ansluta kontakten (4-polig) och att jordkabeln skall fästas ( i jordskruv/plint). Man förstår när man ser illustrationen i bruksanvisningen. Men sedan finns det ytterligare en 2-polig kabel som kommer från innerdelen i samma knippe och den står det inte någonting om, varken i texten eller på illustrationen. Det finns en 2-polig kontakt som den passar i på ytterdelen.
Nu till frågan...skall jag koppla ihop dom trots att det inte står något om det eller skall jag strunta i den och prova starta i alla fall ??


« Senast ändrad: 06 november 2010, 14:49:34 av giddo68 »

Utloggad giddo68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av el i utedelen...
« Svar #1 skrivet: 06 november 2010, 14:49:21 »
Hej igen !

Svarar själv på mitt inlägg...hade jag varit lite mer observant så hade jag sett att det fanns ett litet "elschema" på insidan av täcklocket. Där ser man att det står "defrost"-nånting på den 2-poliga kontakten. Det är väl viktigt att den är inkopplad förmodar jag... ::)...kopplade in den och startade pumpen. Så nu står den och går därute medan jag är inne och fixar sen lunch...var ju tvungen och få igång pumpen innan jag fick ro i kroppen. ;)
Står att den skall gå i 30min vid första uppstarten...går väl ut efter käket och kollar hur det fungerar.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Inkoppling av el i utedelen...
« Svar #2 skrivet: 06 november 2010, 16:12:04 »
Kul att du fått ihop det...den sladden du pratar om är till värmeslingan i botten via en termostat...
Jag brukar inte köra med den, den är säkert bra då det blir riktigt kallt och mycket is..
Annars måste man ha den inkopplad menar du enl.instruktionerna...måste jag kolla.. :,v(

Utloggad giddo68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av el i utedelen...
« Svar #3 skrivet: 06 november 2010, 16:57:24 »
Det står inget om att den skall kopplas in...var därför jag blev osäker och ställde frågan (är inkopplad nu).
Den verkar fungera fint nu i alla fall. Ställde den på 21 ºC och "medel" på fläkt, bara för att se om den klarar av att värma ett "kylskåp" till garage under tiden jag lunchade.
Kan säga att det var mycket behagligt när jag gick ut för att kolla efter ca 1,5 tim.
Nu måste jag köpa bättre tätningslister till garagedörrarna så jag inte eldar för kråkorna under kommande vinter.

Har sett på andra trådar att det ibland har varit utan defroster läge (+8 ºC) när man har köpt coolixen fast det har stått att det skall finnas på produkten. Ringde Jula i annat ärende och passade på att fråga om detta. Killen svarade mig att det för ca 1 år sen var problem med detta. Idag när du köper värmepumpen (lilla) så finns det defroster läge på dom. Provade funktionen på den jag köpte och den finns på min i alla fall...hade kanske inte köpt den om inte funktionen hade funnits.
« Senast ändrad: 06 november 2010, 17:06:15 av giddo68 »

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av el i utedelen...
« Svar #4 skrivet: 19 november 2010, 11:27:20 »
Hej! jag har 2st coolix pumpar varav den ena blir det is i tråget under och inte den andra mera än normalt då kanske.

Läste med förtjusning lösningen på problemet bara stoppa i den sladd som jag också undrade vad den skulle vara till.

Men det är sällan så enkelt :)

Jag har ju 2 st och kopplade lika (utan den extra sladden) den ena funkar inte den andra och saes här kopplade in den i kontakten som fanns, finns ingen sådan på någon av mina?

Däremot gÃ¥r det ju tvÃ¥ kablar till den  4 poliga? + en 2 polig som det inte finns nÃ¥gonstans att göra av, nÃ¥gon som vet?

Eller nÃ¥gon som vet varför det isar igen, skall kolla lutningar osv igen nu den ena har isolera rör inte den andra än, men den frostar av och sÃ¥ bara det att isen blir kvar :( 


Ideer någon //DAlaRomeo

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Inkoppling av el i utedelen...
« Svar #5 skrivet: 19 november 2010, 12:50:27 »
Sladden är nog där skulle jag tro.. bland de andra... sök och du skola finna..
Gissar jag  :)
Har du en sådan här sladd under kylflänsarna som pilen visar har du ju värmeslingan..
« Senast ändrad: 19 november 2010, 12:58:21 av BosseBus »

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av el i utedelen...
« Svar #6 skrivet: 22 november 2010, 19:19:11 »
Ja tack har hört från flera håll att det finns en kabel om man gräver, drar och pillar, men varför gömma den så vågade väl inte dra förmycket.
MEn konstigt att den andra ej isar igen , har ejkopplat in den "extra 2 poliga kabeln där heller?

Får forska mera i detta någon dag... nu börjar det bli kallare med så... /DalaRomeo

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Inkoppling av el i utedelen...
« Svar #7 skrivet: 22 november 2010, 20:50:29 »
Jag har två ingen av dem är inkopplade...för snål för det...ingen is där..heller...
Tror det drog en si så där 80-100 watt per timme under ca +7 eller nått sånt sitter en termostat under locket..... skulle väl kosta 440kw per maskin per år att ha den i..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!