Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 1000706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad speli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1125 skrivet: 19 januari 2009, 01:58:24 »
Hej
Har hittills varit mycket nöjd med min Energicentrapump. Inget elpatronstöd ännu. Laddar acktanken för både VV o uppvärmning av huset. Inga avfrosningsproblem. Temp ställd på 53 grader.

Klippt ur logfiler lite data för ngr tempkurvor samt elförbrukning under motsvarande tid.

Har ni några synpunkter?

/Per


Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1126 skrivet: 19 januari 2009, 11:27:07 »
Hej
Har hittills varit mycket nöjd med min Energicentrapump. Inget elpatronstöd ännu. Laddar acktanken för både VV o uppvärmning av huset. Inga avfrosningsproblem. Temp ställd på 53 grader.

Klippt ur logfiler lite data för ngr tempkurvor samt elförbrukning under motsvarande tid.

Har ni några synpunkter?

/Per



Hej Speli

Det ser kanon ut Thumbsup

Det är fantastiskt att du klarar att köra både VV+hus vid dessa ute temperaturer.(Pumpen levererar ca 3-3,5 KW vid dessa utetemp.)
Ser också på din effektdiagram att avfrostnings intervallen ligger på 2h vilket är max (måste bero på den fina/torra norrländska luften).
Eftersom du skriver att du loggar både pump + elpatroner i samma diagram så innebär det att elpatronerna har varit till 4 gg
i den period som du redovisar.
Det är bara att gratulera Thumbsup

PS.Hur är din utetempgivare placerad ? Kan du ta en bild?

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad speli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1127 skrivet: 19 januari 2009, 22:11:01 »
Hej
Har hittills varit mycket nöjd med min Energicentrapump. Inget elpatronstöd ännu. Laddar acktanken för både VV o uppvärmning av huset. Inga avfrosningsproblem. Temp ställd på 53 grader.

Klippt ur logfiler lite data för ngr tempkurvor samt elförbrukning under motsvarande tid.

Har ni några synpunkter?

/Per



Hej Speli

Det ser kanon ut Thumbsup

Det är fantastiskt att du klarar att köra både VV+hus vid dessa ute temperaturer.(Pumpen levererar ca 3-3,5 KW vid dessa utetemp.)
Ser också på din effektdiagram att avfrostnings intervallen ligger på 2h vilket är max (måste bero på den fina/torra norrländska luften).
Eftersom du skriver att du loggar både pump + elpatroner i samma diagram så innebär det att elpatronerna har varit till 4 gg
i den period som du redovisar.
Det är bara att gratulera Thumbsup

PS.Hur är din utetempgivare placerad ? Kan du ta en bild?

MVH Teltur



Hej Teltur

Nej ingen el-patron har gått, EC_pumpen har en egen el-mätare. Spikarna som syns i el-förbr är antingen verkliga eller EMC programorsakade.

Fick ingen bra bild på baksidan då lite bökigt komma åt men bif bilder på placering. Har inte lossat ngt på sensorn utan maskinen är som den kom.

Mvh Per
« Senast ändrad: 21 augusti 2011, 09:59:34 av Rickard »

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1128 skrivet: 20 januari 2009, 07:34:23 »
Nu sÃ¥ har jag ocksÃ¥ gjort Telturs mod, och har ställt elpatronen pÃ¥ 45`som sitter i actanken pÃ¥ 500l. Och det mÃ¥ jag säja alltsÃ¥, snacka om skillnad den gick upp till över 1700w pÃ¥ ca 2,5m. Displayen 49` börvärde 60` Gastempen han komma upp till 57`  Vatten in ca42`  vatten ut ca44´. Snacka om lycka att se detta studs.Men säg den lycka som varar fiR: sÃ¥ hörde jag nÃ¥got som knäppte till i inneskÃ¥pet, och den börjar varvar ner >:( ända till ca 1200w och sen lÃ¥g den mellan 1200-1400w resten av tiden huvuddunk.Och sÃ¥ hÃ¥ller den pÃ¥. Vad göra?
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1129 skrivet: 20 januari 2009, 07:42:31 »
Knäppte till ?  Kan det vara högtrycks-pressostaten ( löser ut vid för högt gastryck och varvar ned maskinen),
vad säger Greven ? Tror själv att ev lösning kan vara att höja cirk-pumpen 1 steg till till högre genomströmnings-hastighet, du ligger nog på gränsen (+57 ºC på hetgaserna). Vad har du för inställning på din cirk-pump ?

Edit- databladet anger:
Indoor coil temperature VS compressor speed (tempgivare i inomhus-vvx Vs kompressor-hastighet)

In heating operation:  if indoor coil temp is 65  and lasts for 5 seconds, compressor stops; If coil temp.is 65~56 , compressor speed drops by 1 Hz/3s; If the target compressor speed is less than the compressor’s slowest allowable speed, compressor stops; If coil temp. is 52~55 , compressor speed is prohibited from increasing; If coil temp. is less than 52 , speed restriction is cancelled.

Slutledning: Det är inte tryckgivaren. Du har för hög hetgastemp, bästa bör alltså vara att höja cirk-pumpen nu efter din "teltur-modd".
« Senast ändrad: 20 januari 2009, 08:11:39 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1130 skrivet: 20 januari 2009, 08:24:40 »
57 ºC hetgaser vid 44 ºC utg temp vatten är aldeles för lågt !
var är denna temp mätt ? ?
om tempen är korrekt mätt är antagligen maskinen överfylld...i förhÃ¥llande till kondensorns effekt  a:gl .

ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1131 skrivet: 20 januari 2009, 08:48:31 »
Sådär, nu har jag satt cirk-pump på 3, den var på 1. Jag har sänkt elpatronen till 40` ,den var på 45`. Så nu är det bara att vänta och se då ???
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1132 skrivet: 20 januari 2009, 09:46:49 »
57 ºC hetgaser vid 44 ºC utg temp vatten är aldeles för lågt ! var är denna temp mätt ? ?
om tempen är korrekt mätt är antagligen maskinen överfylld...i förhÃ¥llande till kondensorns effekt  a:gl .
ACE

Nu hänger jag inte med ACE, om hetgaserna skall vara högre än +57 ºC vid vatten-temp ut på +44 ºC så kommer ju automatiken att tvångssänka kompressorns hastighet om sensorn mäter +57.

Kan det vara så att med mindre kylmedium i kretsen blir hetgasen högre, men kylmedelstemp inkl hetgas sjunker än mer där sensorn sitter via kylningen i vvx:en så att mätpunkten vid sensorn då blir lägre än +57 vid rätt gasmängd ? Om min teori stämmer kanske detta är ett sätt att då enkelt mäta ihop hetgastemp med rekommenderade 7,2-7,3A driftsförhållande vid 100% belastning av kompressor för att utröna om det är för mycket kylmedel i kretsen ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1133 skrivet: 20 januari 2009, 10:38:46 »

min tvÃ¥ngsänker vid 97 ºC pÃ¥ hetgaserna  a:gl 

Art ..... b00k

Teorin kommenterar jag inte ens  ;)   

Edit : utdrag ur SM:
If the gas discharge temp is between 93℃ and 97℃, compressor speed is maintained as the current speed, without increasing. If the gas discharge temp is between 97℃ and 110℃, compressor speed drops by 1Hz/3s

mvh. ACE
« Senast ändrad: 20 januari 2009, 10:52:55 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1134 skrivet: 20 januari 2009, 10:47:38 »
ACE är den temperaturen direkt efter kompressorn eller vid växlaren.
Min tvÃ¥ngsänker vid 80 ºC  mätt före kondensorn inne.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Mygg@n

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1135 skrivet: 20 januari 2009, 10:50:47 »
Var och hur ska man mäta hetgasen på denna typ av pump?
Och vilka värden bör man förvänta sig?
Jag mäter idag på gasrören i inomhusdelen med givarna monterade emot rören med pasta och isolering runt men jag verkar få för låga värden där.
65kvm med källare, Invest luft/vatten LV-06 dockad mot kombipanna, samt Invest luft/luft MSC-09/QD

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1136 skrivet: 20 januari 2009, 10:55:13 »
Hetgastemperaturer mätes ALLTID på utgående rör från kompressor...innan fyrvägsventil.
detta för att en viss avkylning sker i fyrvägsventilen mm.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1137 skrivet: 20 januari 2009, 11:10:46 »

min tvÃ¥ngsänker vid 97 ºC pÃ¥ hetgaserna  a:gl 

Art ..... b00k

Teorin kommenterar jag inte ens  ;)   

Edit : utdrag ur SM:
If the gas discharge temp is between 93℃ and 97℃, compressor speed is maintained as the current speed, without increasing. If the gas discharge temp is between 97℃ and 110℃, compressor speed drops by 1Hz/3s


Om nu bipsan mätte hetgasen i utedelen hade jag helt fel och tar tillbaka min teori direkt, men jag fick intrycket att bipsan mätt temp i innerdelen där det nämndes att det klickade till, därav min länk som avsåg temp i VVX:en, alltså INTE hetgastemp utan indoor coil temp = inomhusdel vv:x temp där gaserna kyls ned av inkommande vatten i vvx:en.
Kan bipsan återkomma om VAR +57 blev uppmätt ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1138 skrivet: 20 januari 2009, 11:17:33 »
Visst skall den "riktiga hetgastemperaturen" mätas vid kompressorn men för en vanlig ägare av pump är det ju lite lättare att mäta före kondensorn och det bör ju vara en ganska klar fingervisning om allt är ok, alla har samma pump  och isoleringen runt röret är princip samma sÃ¥ den hetgastempen man fÃ¥r vid kondensorn bör mellan pumparna skilja myckt lite om utemtemp, vattentemp genom slingan och pumpens varvtal är samma.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1139 skrivet: 20 januari 2009, 11:20:42 »
ACE är den temperaturen direkt efter kompressorn eller vid växlaren.
Min tvÃ¥ngsänker vid 80 ºC  mätt före kondensorn inne.

Tyder pÃ¥ 17K sänkning av hetgaserna via rören , vilket lÃ¥ter mycket...sÃ¥vida du inte har oisolerat hetgas-rör  Sc:,h

Eller är din mätare dålig....kan även vara hetgasgivaren som visar fel ....vad mätte du med ?
eller är det helt enkelt bara slumpen som gör att den begränsar pÃ¥ nÃ¥got annat vid just 80 ºC ( tex effektbegr )   Sc:,h

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!