Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur balanserar man in radiatorer ?  (läst 9409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Hur balanserar man in radiatorer ?
« skrivet: 20 november 2006, 12:54:32 »
Har ett "funkishus" från 1932 som har kvar alla vattenradiatorer i original. Detta system var från början utan någon cirkulationspump, vilken förmodligen tillkom på 60-talet. Jag tror att pannan bytts c:a 4ggr inkl den senaste ( nu Viessmann-olja med dito ny Grundfoss cirkulationspump).

Radiatorrören är av järntyp och grova, i källaren är matarna nog runt 8cm i diameter medans stigarna i järnrör ligger runt 3cm och matningen till radiatorerna bör vara runt c:a 25mm.
Föregående ägare har sedan adderat på 4st platta radiatorer typ "levdhova" som då skarvats med div prisol på olika ställen (huset i 2 plan + källare).

Jag har märkt att det går väldigt trögt på vissa ställen och misstänker att "balanseringen" inte fungerar med de "nya" radiatorerna i systemet, därför hade jag tänk ge mig på att försöka "balansera" upp systemet, frågan blir då hur man bäst skall gå tillväga ? Jag har hittat reglerskruvarna på de adderade radiatorerna, medans några av originalradiatorerna tycks ha en reglermutter (väl övermålade) och på några finns det ingen justering alls.

Samtliga radiatorer utom 1 i källaren har Thor/Andersson termostatvred och alla fungerar u.a medans 1 i källaren har enkel strypventil. Inga regleringar finns på själva stamsystemet eller dess avstick. Därför undrar jag vad som är bästa inställning per radiator typ värme från topp mot botten, hur snabbt bör värmen gå in i radiatorn ( när man justerar) och vad är bästa strategi att försöka balansera upp detta virvarr med olika kopplingar av nytt och gammalt.

Har också hört att det skall finnas någon slags kylmaskin som man kan hyra om man nu skulle tvingas skarva på reglerventil på bef rör, där man då kyler tils det blir ispropp så man slipper tömma ur hela systemet, någon som har tips i detta ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 13:57:13 »
Mät med en ir termometer på toppen och på botten av radiatorn.
Dom som har minst differans kan man strypa något.
Antingen stryper man på termostaten eller om det finns en returventil så stryper man där.

Det brukar räcka för att det ska bli fart på samtliga radiatorer.
Sen får rumstemperaturen styra om det behöver finjusteras lite.

Det är vad man kan göra med ditt system utan att bygga om nått, det blir inte perfekt men det fungerar hyffsat.

Om man ska göra en seriös injustering av huset krävs byte av samtliga radiatorventiler till nyare typ med förinställning.
Stamregleringsventiler brukar inte behövas på en villa, men större fastigheter kan behöva balanseras på stammarna också.

Visst kan man frysa ledningarna med frysmaskin men det är oftast mera jobb än att tappa ned hela huset istället.
Det ska vara väldigt stora fastigheter i så fall.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 14:07:09 »
Som Jocke säger, kör man inte med värmepump är det här inte alls kinkigt.

lagom temp i alla rum, då är det ok...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 14:55:42 »
Nja, ev kommer jag senare att investera i en L/V så jag vill försöka balansera upp systemet.
Har en simpel IR-mätare från Jula som har upplösning i hela grader, hoppas detta duger.
Finns det någon regel på var man börjar i huset vid injustering (tänker på tryckhöjder m.m).
Ska cirk-pump gå i max eller stå i "normal-läge" (vår Grundfoss reglerar bara på tryckhöjd-är automatisk annars). Ska hela systemet stå helt öppet (max på termostaterna) när injusteringarna påbörjas på returventilerna. Då jag har 2-rörs system undrar jag också om det finnas någon regel på hur snabbt värmen ska gå in från anslutningen över till andra sidan på radiatorn (horisontell utvidgning- 3 st av dom tar lång tid på sig men blir helt varma hela vägen ner till botten).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2006, 15:04:36 »
Viktigt om du satsar på VP!

Alla termostatventiler öppna! har du dåligt flöde i nån radiator då har antagligen ventilen kärvat fast!

Mät och justera varje radiato så att du har ca 7 graders tempdiff.

Små radiatorer kan ha för högt flöde, det är viktigt att strypa dom! Även såna som ligger nära pannan kan ha för högt flöde.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 15:18:12 »
Tack för era svar.  :)

För säkerhets skull repeterar jag så att jag inte förvärrar något.

1. Tempdiff från topp på radiator till botten bör alltså ligga på c:a 7 grader.
2. Med hänsyn till systemets gamla uppbyggnad börjar jag alltså utgå från pannrummet
och sen gå utåt i systemet (typ tryckavstånd) när jag justerar in returventilerna.
(Kom just på att en radiator i källaren "småtjuter" när termostatet stänger-kan detta bero på för högt tryck då ...?)


3:  NÃ¥gon mer punkt som kan vara bra att veta innan verktygslÃ¥dan tas fram....?   b00k
« Senast ändrad: 20 november 2006, 15:25:38 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2006, 22:30:32 »
Har stött på lite problem i detta ämne.

1: Cirkulationspumpen är en Grundfos Alpha från 2002, som är självreglerande gällande tryckhöjder och känner av när termostaterna stänger resp öppnar. Den står redan på lägsta tryckhöjd och går det då att få ner omsättningen ytterliggare på något sätt, det finns inget i bruksen till denna pump om detta.

2. Endast 1 element på bv av originaltypen har en justerskruv, alla andra övriga "originalraddar"
har raka rör och termostaten är TA typ RVT, enl uppgift påskruvade i början av 80-talet.

3. Alla "aktiva" originalelement har en värmediff på mellan 2-3 grader topp till botten. Där termostaten jobbar och stryper i 2 rum som ställts på 16+ är skillnaden c:a 11+).
De modernare "Levhovda" har returventil där diffen är c:a 4-5+.

Sålunda uppstår frågan, kan man strypa ner en TA typ RVT och hur gör man då?
Eftersom jag har ett högtemperatur-system undrar jag hur stor värmediffen bör vara från utgående värmeledning (efter shunt) från pannan till inkommande returledning mot pannan.
« Senast ändrad: 20 november 2006, 22:35:32 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2006, 13:50:48 »
7-8 grader i delta t över pumpen...
Om det är olika på olika radiatorer är inte så kinkigt!
Men dom som är små och nära pumpen bör strypas så att radiatorer längre bort eller med större motstånd (modernare) får nog mycket vatten.

Citera
kan man strypa ner en TA typ RVT och hur gör man då?

Vet ej  :-[ nÃ¥n annan??

Lurigt med pumpen om du stryper nu då varvar väl den upp?

Men köper du en värmepump då har nog den inbyggd pump, då blir den där "över" om du nu inte väljer en modell som kräver dubbla pumpar!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2006, 16:37:09 »
Har stormeckat idag, följande resultat har jag fått fram:

1.
Ringde Grundfos, deras Alpha kan inte strypas eller justeras på något sätt mer än tryckjusteringen som finns på pumpens front. Expertisen där förstod problemet glasklart, nämligen att husets originalsystem är av typen "självcirkulation" med mycket grova rör = litet tryck i, så när pump installeras är det i princip inget motstånd alls för pumpen, deras pumpar är i huvudsak konstruerade för smala rör med högt tryck.

2. När jag mätte på raddar som var inställda på lägre temperatur där termostaten ströp fick jag just mellan 7 till 11 graders diff, medans dom helt öppna bara låg på 3 grader.

3. Har nu justerat de 4 raddar som har returventiler, jag undvek att mecka med det enda original-radden beroende på risken att justeringen skulle vara helt paj och läcka utan kontroll. De 4 som jag gav mig på läckte en hel del under intrimmningen. Dom som jag gav mig på var antingen för snålt ställda och 1 var helt öppen, misstänker också att slagg kan ha satt sig i denna anordning, för nu börjar det bli jämn värme.

4. Kör nu med en udda test, jag ställer termostaten på original-raddarna med flit 2 grader under nominellt värde för att få fram just temp-diffen på varje inbördes radd och ser om dom då blir samspelta med de modernare raddarna i samma område, då originalarna borde ha minst dubbla effekten. Sen får jag se när systemet har stabiliserats vad diffen blir nere i pannrummet också.

Jag får därför återkomma om den ev udda lösning.
 
Jag kan dock tipsa om en fräckis som jag gjorde för något år sedan med mina gamla original-raddar. Vi skulle få över folk på middag och i matrummet har vi oftast 16+ inställt eftersom vi äter mest i vårt stora kök, problemet är att det brukar ta 2-3 tim att få upp temp från 16+. Naturligtvis kom jag hem sent och hade glömt detta, ooops-vad göra... Så jag skruva upp raddarna på max, sprang och hämtade en stor bordsfläkt från källaren och riktade rakt in i radden, c:a 20 min senare hade vi +22 i matrummet, snacka om udda "konvektor", men det funkade.
« Senast ändrad: 21 november 2006, 16:39:57 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2006, 09:18:09 »
Hej hur högt ska inne givaren sitta frÃ¥n golvet?Jag har den instäld pÃ¥ 21 ºC och den visar 21,5 ºC  är det rimligt att den slÃ¥r sÃ¥?Jag har min inne givare sitter pÃ¥ över vÃ¥ningen för annars blir det för kalt om jag har den pÃ¥ unnder vÃ¥ningen.men nu blir det nästan varm pÃ¥ under vÃ¥ningen i stället kan man vad ska jag göra ?
IVT greenline HE C7

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2006, 12:34:52 »
Du kan strypa flödet på någre radiatorer på nedra våningen, det måste man nästanalltid göra för att få värmebalans!

Att mäta temp är svårt, det mesta som vi har råd att köpa har stora felvisningar.
+-1 grad i felvisning finns på det flesta produkter!!!

Du har ställt den på 21 och får 21,5. Är det rätt uppfattat??

Vill du ha lite svalare sÃ¥ vrid ner lite pÃ¥ givaren.  Om man ständigt har övertemp mot det man önskat är värmekurvan för högt ställd. Men en halvgrad kan väl vara tillfälligheter. Det är väldigt liten diff!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2006, 13:04:58 »
Nu tror jag att vi blandar ihop 2 olika spörsmål.

Jag håller på med termostater som är monterade på 2-rörs radiatorer av äldre/nyare modell.
Jag uppfattar det så att Jonas10 verkar hålla på med ett väggmonterat termostat.
Om så är fallet är det väl först en placeringsfråga av termostat innan Jonas10 börjar mecka
med sina radiatorer. Jag har för mig att inomhusgivare för 2 plans hus bör sitta i trappans övre del
i ögonhöjd för att ge ungefärligt summaresulat för bÃ¥da vÃ¥ningarna, men jag vill helts passa denna frÃ¥ga vidare till andra här som borde kunna detta mer grundligt, dÃ¥ jag själv inte kör med inomhusteromstat. Jag har termostat pÃ¥ utgÃ¥ende efter shunt samt utomhusgivare placerad pÃ¥ husets norrsida. Hur som helst sÃ¥ verkar tricket fungera med att gÃ¥ ned pÃ¥ det äldre som har större verkningsgrad (det var visst bättre förr  ;) ), ska lÃ¥te det gÃ¥ nÃ¥gon dag till inmnan jag mäter upp diffen pÃ¥ in/ut nere vid pannan. Vill dock varna för att IR-termometrar förutom att visa lite fel c:a +/- 1grad, ocksÃ¥ visar fel om man siktar direkt mot koppar (som reflekterar), jag klistra pÃ¥ lite svart tejp och dÃ¥ visa IR rätt värden.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2006, 14:23:06 »
Koppar går inte som sagt, men tape fixar det.

Om han har givaren uppe och det är lagom temp där, dÃ¥ kan man ju strypa  pÃ¥ nedre vÃ¥ningen tills man nÃ¥r lagom temp även där.

Men fast strypning är att föredra framför termostatventiler.

Normalt har man den väl på nedre våningen. mest för att det är "kortare" väg dit...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2006, 14:46:30 »
Då blir det för kallt uppe man kanske ska strunta i inne givare eller
IVT greenline HE C7

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur balanserar man in radiatorer ?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2006, 14:57:11 »
Till Jonas10:
Har alla dina radiatorer termostatventiler ? Om inte bör du nog inte ta bort ditt väggtermostat.
Om du nu kör 21+, kanske du ska köra 19-20+ på nedervåninmg och +21 på övervåning om du har termostat, eftersom värmen stiger, alt strypa nedervåningens radiatorer en aning. Kan du specificera ditt system lite så vi inte ger dig fel input.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!