Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 19 mars 2014, 09:22:11 »

Jag skulle ha skickat familjens boss iklädd den svarta tighta och ett stort leende till firmans tidiga morgonmöte, med en prinsesstårta i famnen. Ring flickan på kontoret och fråga när gubbarna dricker kaffe.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 21 februari 2014, 12:41:27 »

Jag har glömt bort att berätta vidare. De var ju hos mig för ett gäng veckor sedan och kopplade om ett rör och gjorde redo lite för att skruva fast det i väggen. De glömde väl klamrarna hemma, så röret ligger på golvet med gapande hål i väggen ovanför. Och så sket de visst helt i shunten som skulle in.

Förra veckan hörde de av sig. Med slutfakturan igen och hot om inkasso. Skall man måsta betala för sån här skit för att sedan till sommaren betala 20-30 000:- till ta in en riktig rörmockare vet hur man gör.

Du måste ju bestrida fakturan om du inte vill betala det. Och du bestrider det så får det ej gå vidare till inkasso enl. god inkassosed.

Jag ser bara två alternativ här just nu.

1. Du bryr dig inte så mycket om den extra summa det kostar dig att betala den här rörfirman som försöker blåsa dig, och du betalar därmed snällt bara för att få det ur världen och slippa ha arbete med ärendet mer.
2. Du har inte råd eller kan av någon annan anledning (ren princip brukar väl vara det vanligaste, iaf för min egen del) inte tänka dig att betala för det dåliga arbete de utförde. I detta fall MÅSTE du som nämnts tidigare i tråden kontakta extern hjälp så det blir rätt. Börja med din kommunala konsumentrådgivare är mitt tips. Sedan har du både nyttig information på Konsumentverket (www.ko.se) samt Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se). Men börja du med din lokala rådgivare, och det SNABBT - är mitt yttersta råd! För om fakturan väl gått till inkasso så är det nog inte mycket du kan göra längre, åtminstone inte på ett "smidigt sätt" utan då är det bara till att snällt betala och SEDAN försöka få tillbaka pengarna - mycket sämre och osäkrare för din del, om inte annat mycket mer stressande.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 20 februari 2014, 11:32:57 »

Verkar dumt att betala dem... Kanske värt att som jag tidigare skrivit ta kontakt med din kommuns kundombudsman för råd och hjälp med vad du som kund kan göra.
Skrivet av: Kund4711
« skrivet: 20 februari 2014, 08:07:58 »

Jag har glömt bort att berätta vidare. De var ju hos mig för ett gäng veckor sedan och kopplade om ett rör och gjorde redo lite för att skruva fast det i väggen. De glömde väl klamrarna hemma, så röret ligger på golvet med gapande hål i väggen ovanför. Och så sket de visst helt i shunten som skulle in.

Förra veckan hörde de av sig. Med slutfakturan igen och hot om inkasso. Skall man måsta betala för sån här skit för att sedan till sommaren betala 20-30 000:- till ta in en riktig rörmockare vet hur man gör.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 08 februari 2014, 18:31:26 »

Skicka frun på dem!

Hahaha, ja den kan ju faktiskt funka! Snabbaste och enklaste lösningen!  tummenupp
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 08 februari 2014, 13:19:48 »

 tummenupp

Tantaloerna är bra på att styra upp saker när det gäller, tror också att vi killar förstår när dom menar allvar och gör som dom säger.. :)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 februari 2014, 13:15:49 »

Skicka frun på dem!

När vi installerade i Uppsala 2004 hoppade installatören runt mellan flera jobb och hängde mest i mobilen. Efter ett tag tröttnade frun och såg till att styra upp det.  ::)

Själv är jag alldeles för snäll och antagligen konflikträdd, men hon sa till honom att nu jävlar får det bli klart, och mobilen skall vara avstängd under dagen, och så blev det.  tummenupp
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 07 februari 2014, 23:06:29 »

Att fundera på är ju vad som gäller för garantin på installationen och pumpen om du byter installatör eller gör det själv. Du kanske kan få hjälp från leverantören med den frågan.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 07 februari 2014, 20:35:24 »

Skoj fastän det som skett är mindre kul.

Sorry, kunde inte låta bli :D

Vet hur det känns när företag gör så mot en. Vi höll på i 9 månader med ett företag som försökte blåsa oss och även andra vi känner. Tyvärr hade vi, när vi fick reda på att även andra blivit lurade, redan skrivit på avtal. Efter mycket tid och arbete kunde vi till slut dra oss ur så tog jag saken i egna händer. Så nu installerar jag själv istället.

Citat från: Kund4711
Det går inte riktigt att hålla i hela betalningen. Kontraktet ser ut så att när hålen är borrade så skall en viss del betalas. När pannan är levererad skall en annan del betalas och när allt fungerar skall en tredje betalas. De två första delarna är ju genomförda, så de har jag betalat. Och såklart ser de ju till att de är de största delarna. Men jag har 18 000:- kvar som jag inte betalt och inte tänker betala förrän allt fungerar. Men helst skulle jag inte vilja betala det heller eftersom de dragit ut på installationen en sån jäkla tid.

Så här ser jag på saken.
1. Du har redan fått borrhålet (förhoppningsvis ett bra arbete också) - du har därmed betalat för det = du äger motsvarande värde som du betalat.
2. Du har redan fått värmepumpen (också förhoppningsvis ett bra exemplar som fungerar) - du har därmed betalat för det = du äger motsvarande värde som du betalat.
3. Du har inte fått färdiginstallerat av någon anledning (Varför? Vad säger installatören när du ställer frågan om varför det aldrig blir färdigt?) - du har därmed INTE betalat för det. Du äger inget av installationen men har heller ej betalat för det.

Så här långt är det ju helt ok. Problemet i ditt fall är ju att de har dragit ut på det åt h.....e för mycket. Fullkomligt orimligt i mina öron.
Då är ju frågan den. Står det något om slutdatum för installation i kontraktet? Om ja, står det även vad som händer om slutdatum inte hålls?
Om det nu är så att slutdatum står så har du stor chans att få avdrag på priset för det som du har förlorat genom att inte fått börja använda VP direkt efter satt slutdatum. Står det dessutom i avtalet VAD som händer om inte slutdatum hålls (exempelvis att du skall få visst avdrag) så är ju saken biff.
Står inget av detta i kontraktet, så är det dessvärre inte mycket man kan komma med och det du då kan göra är att ta det till rätten så får en domstol avgöra vem som har rätt, men det är nog ingenting jag skulle göra i ditt läge.

Enligt mitt tycke är det bästa du kan göra är att.
1. Hålla inne med betalningen - gör du ju redan.
2. Kontakta installatören och tala om att du är trött på att vänta för detta är ohållbart, och ge honom en deadline då allt skall vara installerat och i full funktion. Och om han inte följer detta kommer avtalet att upplösas och inga mer pengar kommer att betalas ut till installatören. Och att arbetet kommer gå till annan installatör istället. Bästa sättet att få fram den här informationen är att skicka REK brev så du får kvitto på att han har tagit del av den här informationen - annars kan han bara neka.

Om du gör detta så har du garanterat stor chans i rätten, just eftersom det han håller på med är orimligt. Plus att i detta fall är det HAN som måste lämna in en stämningsansökan.

Oavset hur du gör, så rekommenderar jag dig mycket starkt att prata med konsumentrådgivaren först och inte bara gå efter vad vi säger här på forumet. Det är viktigt att du alltid kan hänvisa till en professionell källa om det går så långt som till tingsrätten.

Men åter igen, vad säger installatören? Varför dröjer det så länge? Vad är problemet för honom?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 februari 2014, 18:51:12 »

På ett så snabbt jobb som en bergvärme installation är tycker inte jag det finns nån anledning att betala i förskott men nu är det ju försent för den biten. Det kan ju faktiskt lösa sig bra ändå så ta kontakt med dom och tala om att i morn ska dom vara på plats och göra klart du har nog varit en tålmodig kund ändå.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 07 februari 2014, 18:28:29 »

Hos oss använde de en sådan här:


Och emellanåt, när det blev för tungt, gick de över till denna temporärt:



Sen när det närmade sig slutet och det blev riktigt tungt drog de fram värstingen:




Så idag har vi ett mycket effektivt borrhål, även grannarna är avis. Borrhålet på 20 millimeter (18 mm aktivt) ger oss en årlig enegibesparing på ca. 35 öre, så jag är ju faktiskt jävligt nöjd.
Vi är så otroligt nöjda att vi funderar på att borra ett likadant hål till nästa år, kosta vad det kosta vill!

.
Skoj fastän det som skett är mindre kul.
Skrivet av: Flinta
« skrivet: 07 februari 2014, 17:39:24 »

Borrar de för hand?

Hos oss använde de en sådan här:


Och emellanåt, när det blev för tungt, gick de över till denna temporärt:



Sen när det närmade sig slutet och det blev riktigt tungt drog de fram värstingen:




Så idag har vi ett mycket effektivt borrhål, även grannarna är avis. Borrhålet på 20 millimeter (18 mm aktivt) ger oss en årlig enegibesparing på ca. 35 öre, så jag är ju faktiskt jävligt nöjd.
Vi är så otroligt nöjda att vi funderar på att borra ett likadant hål till nästa år, kosta vad det kosta vill!

.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 07 februari 2014, 13:27:18 »

30 § är ju också intressant... tyvärr är det alltför energikrävande och osäkert med en rättsprocess för att en enskild privatperson ska orka med det. Allmänna reklamationsnämnden kanske kan hjälpa till?

Första steget är förstås att ta ett seriöst samtal med installatörer och fråga vad de håller på med. Gör upp om en tidsplan för färdigställande med en vitesklausul.

Några minnesregler som jag oftast försöker hålla mig till:
- betala eller delbetala aldrig en hantverkare i förskott
- betala eller delbetala aldrig en internetbutik
- klicka aldrig på länkar i mejl från okända avsändare
- Verkar ett erbjudande för bra för att vara sant, avstå
... finns många fler. Punkt 2 har jag dock brutit mot i vissa fall när det rör sig om summor jag kan förlora.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 februari 2014, 12:00:33 »

Det gäller att se till att man har försenings"böter" inlagda i köpekontraktet!
Finns det nån mall som hjälp för det?
Rutin i kommersiella kontrakt. Fast saknas ofta i kommunala inköp kan man ofta se i reportage om misslyckad upphandling.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 07 februari 2014, 11:48:12 »

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/

§24

Det är ju tråkigt att det står "när allt fungerar" skall sista delen betalas, borde ha varit fast datum + xxx kr i ersättning efter förfallodagen.

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 07 februari 2014, 11:29:35 »

Ingen betalar någons påstådda kostnader utan att det blir minst ett domstolsbeslut..
Kompensation kanske kan gå igenom, men då syftar vi nog på smågrus..

Dom har alltså fått betalt för både borrhålet och bergvärmepumpen och har installationen kvar att göra för 18.000kr.. Sc:,h Man kan nog tänka sig att den största vinsten har dom redan fått och nu är det smulor kvar som dom tar då det blir lugnare på marknaden framåt vårkanten, tror inte företaget gråter om du vill bryta kontraktet.. Men sen att få någon annan att ta över jobbet för 18.000kr är nog inte det lättaste dontknow och det kommer inte gynna garantierna heller då dom kommer att skylla på varandra då fel uppstår.. dontknow

Jag vet att många vill hävda juridiska rättigheter och med det menas att man går den långa vägen genom Tingsrätten och Hovrätten, räkna med att avsätta ett antal år på detta "skulle gissa mellan 3-4år" Och som oftast blir det sällan som man förväntar sig, advokaterna står sen vinnare.. Kravet kommer garanterat vara under ett halvt basbelopp och då står vardera part för sina egna rättegångskostnader..
Sen försöker man fuska till så kravet hamnar över ett halvt basbelopp, men det kommer jämkas och poff så står man där med sin feta advokatkostnad...

Mitt råd är att du pratar med firman om hur angelägen du är på att få allt inkopplat, det gräver stora hål i plånboken för att betala elbolaget.. ;)

Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 07 februari 2014, 09:53:46 »

Jag tycker du ska prata med konsumentrådgivaren i din kommun för att få svar på om du kan bryta avtalet och ta in någon annan som slutför jobbet. Där bör du också kunna få svar på om du kan kräva någon ersättning från den firman du har nu.

Min åsikt är att du skulle kunna ta in en annan installatör och sen skicka ett krav på eventuell ökad kostnad till den första. Sen borde du även kunna kräva dem på den högre energiförbrukningen du haft från en tidpunkt som är då hålet var klart plus rimlig installationstid av resten, typ en till två veckor om inte annat avtalats. För den tiden borde du även få ersättning för dina kapitalkostnader eftersom du inte kunnat utnyttja din investering. Men som sagt, min åsikt vet inte vad som gäller juridiskt.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 06 februari 2014, 21:26:49 »

Då innebär det att du kör med ren elpanna nu också mitt i vintern? Jag hade begärt rejält avdrag på slut fakturan.
Skrivet av: Kund4711
« skrivet: 06 februari 2014, 21:16:49 »

Det är en av de största installatörerna i Stockholm, så man kunde tycka att de skulle ha lite mer ordning så att det fungerar.

Just nu undrar jag när jag kommer få information om när de kommer hit nästa gång. Tycker de kunde berätta det samma dag som de är där men inte hinner klart.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2014, 16:45:07 »

Ring dom och förklara att det är dags för installation annars får du leja nån annan. Du har nog betalat en för stor del hade du inte betalat hade intresset varit större för att slutföra jobbet.
Skrivet av: Kund4711
« skrivet: 05 februari 2014, 09:45:35 »

Det går inte riktigt att hålla i hela betalningen. Kontraktet ser ut så att när hålen är borrade så skall en viss del betalas. När pannan är levererad skall en annan del betalas och när allt fungerar skall en tredje betalas. De två första delarna är ju genomförda, så de har jag betalat. Och såklart ser de ju till att de är de största delarna. Men jag har 18 000:- kvar som jag inte betalt och inte tänker betala förrän allt fungerar. Men helst skulle jag inte vilja betala det heller eftersom de dragit ut på installationen en sån jäkla tid.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 februari 2014, 20:23:16 »

Ring och ställ lite krav och framför allt betala inget före det är klart.
Skrivet av: Kund4711
« skrivet: 04 februari 2014, 20:11:15 »

Det börjar bli lite irriterande. De var här och jobbade härom dagen, men jag kan inte se att det hänt något. Det fungerar i alla fall fortfarande inte.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 04 februari 2014, 12:51:36 »

Hos mig 2 dar borra+2 dar inkoppling.
Hade borrarn tillgänglig på ön och passade på när han var här. Behöll borrkaxet och använde för diverse fyllningar på tomten och gödsling av potatisland, rabatter o gräsmatta.
Inkoppling gjordes veckan efter av 2 rörisar när jag hade grävt själv för slangar från borrhål till husgrunden. Pumpen stod på tomten och väntade.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 04 februari 2014, 12:33:27 »

Det borde inte ta mer än en vecka. Borrar de för hand?
Skrivet av: Kund4711
« skrivet: 04 februari 2014, 12:29:32 »

Är snart inne på tredje månaden på installationen. Efter hur lång tid kan man anse att installationen tagit för lång tid och man kan kräva någon slags kompensation?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!