Skoj fastän det som skett är mindre kul.
Sorry, kunde inte låta bli
Vet hur det känns när företag gör så mot en. Vi höll på i 9 månader med ett företag som försökte blåsa oss och även andra vi känner. Tyvärr hade vi, när vi fick reda på att även andra blivit lurade, redan skrivit på avtal. Efter mycket tid och arbete kunde vi till slut dra oss ur så tog jag saken i egna händer. Så nu installerar jag själv istället.
Det går inte riktigt att hålla i hela betalningen. Kontraktet ser ut så att när hålen är borrade så skall en viss del betalas. När pannan är levererad skall en annan del betalas och när allt fungerar skall en tredje betalas. De två första delarna är ju genomförda, så de har jag betalat. Och såklart ser de ju till att de är de största delarna. Men jag har 18 000:- kvar som jag inte betalt och inte tänker betala förrän allt fungerar. Men helst skulle jag inte vilja betala det heller eftersom de dragit ut på installationen en sån jäkla tid.
Så här ser jag på saken.
1. Du har redan fått borrhålet (förhoppningsvis ett bra arbete också) - du har därmed betalat för det = du äger motsvarande värde som du betalat.
2. Du har redan fått värmepumpen (också förhoppningsvis ett bra exemplar som fungerar) - du har därmed betalat för det = du äger motsvarande värde som du betalat.
3. Du har inte fått färdiginstallerat av någon anledning (Varför? Vad säger installatören när du ställer frågan om varför det aldrig blir färdigt?) - du har därmed INTE betalat för det. Du äger inget av installationen men har heller ej betalat för det.
Så här långt är det ju helt ok. Problemet i ditt fall är ju att de har dragit ut på det åt h.....e för mycket. Fullkomligt orimligt i mina öron.
Då är ju frågan den. Står det något om slutdatum för installation i kontraktet? Om ja, står det även vad som händer om slutdatum inte hålls?
Om det nu är så att slutdatum står så har du stor chans att få avdrag på priset för det som du har förlorat genom att inte fått börja använda VP direkt efter satt slutdatum. Står det dessutom i avtalet VAD som händer om inte slutdatum hålls (exempelvis att du skall få visst avdrag) så är ju saken biff.
Står inget av detta i kontraktet, så är det dessvärre inte mycket man kan komma med och det du då kan göra är att ta det till rätten så får en domstol avgöra vem som har rätt, men det är nog ingenting jag skulle göra i ditt läge.
Enligt mitt tycke är det bästa du kan göra är att.
1. Hålla inne med betalningen - gör du ju redan.
2. Kontakta installatören och tala om att du är trött på att vänta för detta är ohållbart, och ge honom en deadline då allt skall vara installerat och i full funktion. Och om han inte följer detta kommer avtalet att upplösas och inga mer pengar kommer att betalas ut till installatören. Och att arbetet kommer gå till annan installatör istället. Bästa sättet att få fram den här informationen är att skicka REK brev så du får kvitto på att han har tagit del av den här informationen - annars kan han bara neka.
Om du gör detta så har du garanterat stor chans i rätten, just eftersom det han håller på med är orimligt. Plus att i detta fall är det HAN som måste lämna in en stämningsansökan.
Oavset hur du gör, så rekommenderar jag dig mycket starkt att prata med konsumentrådgivaren först och inte bara gå efter vad vi säger här på forumet. Det är viktigt att du alltid kan hänvisa till en professionell källa om det går så långt som till tingsrätten.
Men åter igen, vad säger installatören? Varför dröjer det så länge? Vad är problemet för honom?