Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP  (läst 9191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jaja

  • Gäst
Jaja
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #15 skrivet: 10 december 2012, 16:09:20 »
Lufta lufta lufta i början, sedan så är vattnet kallt i systemet så det kommer ta ett tag innan det bytts ut mot varmt.


Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #16 skrivet: 10 december 2012, 16:38:03 »
Jag har nu provat lufta igen på den blåa vsh mini-kranen och det kommer nu bara vatten,varmt.
Om man nu förutsätter att detta ska räcka, hur länge är "lång tid" i detta sammanhanget för att elementen ska skifta från kalla till varma? Jaja,jag vet-det är som att fråga Hur långt är ett snöre...men cirka bara,rör det sig om timmar,dygn,vecka? Jag är helt grön,har precis köpt huset så jag måste fråga mig fram och är så tacksam för all hjälp!

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #17 skrivet: 10 december 2012, 18:10:30 »
Nej,såhär lätt kom man inte undan,
Skit också, nu är ställningarna följande;
Efter att ha luftat ut pysluft med den blåe ventilen på röret efter pannan,dvs det första som finns efter pumpen på röret ut till radiatorkretsen så är nu Samtliga rör upp från golvet i hela huset mkt mkt varma, men elementen förblir kalla, utom första elementet efter pannan som är ganska varmt,mer än ljummet men mindre än varmt.
Vad betyder detta? Jag har luftat alla element och där kommer bara kallt vatten, ingen luft.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #18 skrivet: 10 december 2012, 18:20:18 »
Nej,såhär lätt kom man inte undan,
Skit också, nu är ställningarna följande;
Efter att ha luftat ut pysluft med den blåe ventilen på röret efter pannan,dvs det första som finns efter pumpen på röret ut till radiatorkretsen så är nu Samtliga rör upp från golvet i hela huset mkt mkt varma, men elementen förblir kalla, utom första elementet efter pannan som är ganska varmt,mer än ljummet men mindre än varmt.
Vad betyder detta? Jag har luftat alla element och där kommer bara kallt vatten, ingen luft.
Och du har öppnat dom nya vreden din VVS:are monterat?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #19 skrivet: 10 december 2012, 18:27:08 »
Det ska inte ta lång tid. Omeftersom du har varmt vatten i pannan och en hel del andra element så tar det inte många minuter innan du skulle kännt värme om det nu fungerat. Säg Max en kvart så borde du kännt att det börja bli varmt. Nä, det fungerar helt enkelt inte. Förmodligen mer luft om nu ventilen är öppen. ( den nya ratten ) urskruvad motsols. Men är du säker på att det är ett ett-rörs system? Det känns som det inte var så vanligt 1964 vad jag vet. Kan du fota en hel radiator med rören så kan man se det. Men det ser ju ut som ett två-rörs system på dom bilderna du visat hitintills.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #20 skrivet: 10 december 2012, 18:41:15 »
Det är tydligen ingen termostat du har utan ett vred av denna typ.http://www.mma.se/produkter/termostaterstaelldon/handratt-enhnhknhn.aspx
Som du ser skall det finnas en grundinställning under vredets kåpa, skall tydligen göras med specialbricka, är det inställt rätt ?
Är det ett en-rörsystem har du ett tvådelat rör, en komplicerad historia, inte det bästa om jag förstått rätt. Ska se om jag hittar något om hur ett sådant är skapt, förutom reglerat tillflöde och frånflöde måste det innehålla en bypas. Någon som vet och kan bespara mig googel-tid?
« Senast ändrad: 10 december 2012, 18:45:00 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #21 skrivet: 10 december 2012, 18:47:17 »
I husets ritningar står det ettrörssystem,
Öppnar man golvet så finns i bjälklaget ett rör längst husets ytterkanter med en t- koppling upp till varje radiator.
Mer än så vet inte jag.
Det går således bara ett rör upp till varje element,mitt på.
Förutom första elementet efter pannan som det går upp på sidan i elementets nederkant.

Ja, de 3 utbytta ternostaterna eller vreden eller vad man kallar det är fullt öppna.
quote author=Mr Henke link=topic=49912.msg503647#msg503647 date=1355160428]
Det ska inte ta lång tid. Omeftersom du har varmt vatten i pannan och en hel del andra element så tar det inte många minuter innan du skulle kännt värme om det nu fungerat. Säg Max en kvart så borde du kännt att det börja bli varmt. Nä, det fungerar helt enkelt inte. Förmodligen mer luft om nu ventilen är öppen. ( den nya ratten ) urskruvad motsols. Men är du säker på att det är ett ett-rörs system? Det känns som det inte var så vanligt 1964 vad jag vet. Kan du fota en hel radiator med rören så kan man se det. Men det ser ju ut som ett två-rörs system på dom bilderna du visat hitintills.
[/quote]

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #22 skrivet: 10 december 2012, 18:51:29 »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #23 skrivet: 10 december 2012, 18:57:10 »
Ja, hpc

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #24 skrivet: 10 december 2012, 19:14:26 »
Bäst vore att skriva till mma och fråga vilken insatta som passar till just din ventil. Det borde ju egentligen vara röris jobb men ibland är det bäst att ta tag i saker själv.
Ligger de nya ventilerna i börja på slingan är det kanske möjligt att dessa är fel och blockerar hela flödet.
Jag kan tyvär inte hitta något mer som kan vara till hjälp. "Sorry"
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Jimtyeu5r

  • Gäst
Jimtyeu5r
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #25 skrivet: 10 december 2012, 19:30:42 »
ta bort termostaten på första radiatorn i slingan då

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #26 skrivet: 10 december 2012, 19:41:22 »
ta bort termostaten på första radiatorn i slingan då
Det går ju inte, det är ju ventiler.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #27 skrivet: 10 december 2012, 22:25:16 »
Okej. Ja dåre det ett rörs system. Trodde inte det fanns på 60- talet. Jaja. Visste rörläggaren om att det var ett ett rörs system när han monterade dom nya ventilerna? Det är inte bara att smacka dit och gå därifrån på ett ett rörs system. Det måste ställas in. Be han komma igen och fixa det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Linsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #28 skrivet: 10 december 2012, 23:22:52 »
Nä,det verkar ju vara lite mekkigt det här..
Nu har jag luftat vid pannan ett antal gånger under några timmar och även gått över elementen, från elementen kommer det vatten och vid pannan småbubblar det lite,dvs det pyser inte ut ett lufttryck utan det mer bubblar ut luftblandat vatten för att sen bara komma ut vatten,varmt som tusan.
Det är nu varmt i de 3 element som kommer på slingan efter panna o pump.
Den har jag förresten satt på maxläge 3 nu för att se om det påverkar något.
Resten av elementen i huset,ca 7stycken är inte iskalla som igår men inte alls varma,inte ens knappt ljummna.
De orginalhattar som sitter som ventil eller vad man kallar det på ingångsröret till elementen är nog inte rörda sedan huset byggdes och sitter således fastrostade,det kan vara så att något är i stängtläge,men det betyder väl inte att det inte cirkulerar alls? Eller det kanske det gör.
Jag får sova på saken för jag begriper inte vad det är som gör att det inte blir värme i halva husets element.
Trycket är normalt.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: CTC FJ, Ettrörsystem. HJÄLP
« Svar #29 skrivet: 11 december 2012, 08:11:47 »
Jag har samma system som dig. Undra om din röris har gjort rätt för jag vet att systemet är väldigt svårt att få rätt. Ring gärna VVSbutiken.nu han hjälpte mig för ett par år sedan iaf. Hade rätt bra koll på vad som fungerar för han hade samma system själv har jag för mig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!