Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytande förläggning  (läst 2606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Flytande förläggning
« skrivet: 18 februari 2004, 13:20:27 »
Jag installerade våren -03 "flytande" golvvärme med 20mm slangar på bärande golvspån. Ovanpå detta ligger fördelningsplåtar, lumppapp och 15mm parkett, med undantag för hall och badrum (ingjutet med klinkers), tvättstuga (ingjutet med våtrumsmatta) och kök (16mm golvspån + plastmatta. Systemet bygger 22mm och cc avståndet mellan slangarna är 320mm.

Betongplattan från 70-talet är oisolerad, under golvspånet ligger 70mm isolering och mellan isoleringen och betongplattan cirkulerar luft genom mekanisk ventilation (Nivell) för att hantera betongplattans fukt. Inte de mest idealiska förhållanden för golvvärme men det är ett medvetet val som vi har gjort i samband med mögelsanering.

Efter första vintern konstaterar jag att värmen via min VP räcker bra för huset även under kallperioder och hittills utan tillskott. Min erfarenhet i efterhand är värmen sprider sig hyggligt för  parketten och plastmattan och att dessa blir hyfsat jämnvarma, medan man med större tydlighet känner temperaturskillnader för klinkers, där det t o m finns kalla zoner dÃ¥ värmen inte sprids riktigt bra i sidled. Möjligen förbättras spridningen under parkett och plastmatta pga plÃ¥tarna, vilka saknas där slangarna mÃ¥ste gjutas in i avjämningsmassa.

Vilka erfarenheter finns i detta forum för förläggning av slangar för "flytande" golvvärmesystem i olika underlag (plastmatta/spån, parkett, klinkers, våtrumsmatta, etc) för jämn värmefördelning?

/Sven
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 682
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!