Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine eller vatten genom kallvinden för frikyla+värme? (Bergvärme)  (läst 11055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Läst en massa trådar och hittar ingen bra svar.

Ska gå genom 2 plan upp till vinden för att få frikyla på olika ställen (via kylbatteri i FTX samt fläktkonvektorer). Vill helst köra med vatten (vvx i källaren) så man kan köra 2-rörssystem på 2st fläktkonvektorer med omkoppling i källaren mellan kyla och värme.

Har vanlig kall vind som ska isoleras med 40cm mineralull. Kör jag med Brine slipper jag prob med att vätskan/rören fryser på vinden under vintern men jag måste köra 4-rörs-system för att få värme plus att jag kan inte köra in värme via tak-kasseten.

Frågorna:
1. Om man isolerar enligt konstens alla regler (14mm armaflex+limma), och lägger rören i 40cm mineralull finns risk för kondens mellan ullen och rören?
2. Om man kör med Brine till kylbatteri och 1 takkasset + 2st fläktkonvektorer, då kan det stå stilla i systemet vinterhalvåret?
3. 30m kopparrör med vatten via vinden, är det några märkbara värmeförluster att räkna med på vintern?

Kyla via FTX är jag osäker på främst pga att källaren då kommer bli kyld samtidigt vilket kan bli ett komfortproblem om man har sovrum med till-luft där. Kommentarer?




Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Ingen som har ngn synpunkt eller erfarenhet att bidra med?  Sc:,h

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
1. Ja
2. Är inte tillåtet ur brandsynpunkt.
3. Inte om du isolerar kraftigt. Själv har jag använt mig av 28 mm PEX som jag först trätt på armaflex. Sedan virat in det par varv i 45 mm mineralull. Utanpå har jag byggfolie och tejpat det tätt. detta ligger ovanpå övrig isolering på vinden.
Genom plattvärmeväxlare kör jag till takkassetten kyla på sommaren. Vintern värme.
« Senast ändrad: 16 december 2010, 11:39:29 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
2. Jag tror inte det är nÃ¥gra problem om man har kopparrör.  Sc:,h
I de flesta system med 4-rörsmodeller så har man ju brine i rör inne i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
1. Ja
2. Är inte tillåtet ur brandsynpunkt.
3. Inte om du isolerar kraftigt. Själv har jag använt mig av 28 mm PEX som jag först trätt på armaflex. Sedan virat in det par varv i 45 mm mineralull. Utanpå har jag byggfolie och tejpat det tätt. detta ligger ovanpå övrig isolering på vinden.
Genom plattvärmeväxlare kör jag till takkassetten kyla på sommaren. Vintern värme.

3) Är inte tillåtet ur brandsynpunkt. Du måste ha icke brännbara rör för brandfarlig vätska inomhus.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
3) Är inte tillåtet ur brandsynpunkt. Du måste ha icke brännbara rör för brandfarlig vätska inomhus.


Vatten är väl inte brandfarligt ;)
Som jag skrev i så går det över plattvärmeväxlare. Mitt svar var hänvisat hur jag dragit på vinden med tanke på värmeförlust/kondens.

Tror inte att det är tillåtet att köra brinnen mer än någon halvmeter inomhus. Tror inte att det hjälper om man har kopparrör. Jag vill minnas att jag kollade upp det när jag byggde mitt system.
« Senast ändrad: 16 december 2010, 16:02:31 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT

Tror inte att det är tillåtet att köra brinnen mer än någon halvmeter inomhus. Tror inte att det hjälper om man har kopparrör. Jag vill minnas att jag kollade upp det när jag byggde mitt system.

Det låter konstigt? Hur gör man om VP'n står mer än nån halvmeter från ytterväggen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
Vill bara sticka ut hakan och klargöra ett par saker. Råder tyvärr en begreppsförvirring i fråga om frysskyddsvätskor.
Och tyvärr finns det även en viss okunskap ute hos "folk i branschen". Är ofta ute och träffar "rörknäckare", fastighetstekniker, förvaltare och även konsulter, som tyvärr lever med samma okunskap.

En brinelösning är INTE alkohol.....!! Det är en saltlösning.
Brineol går också ofta under alkohol tyvärr. Men är Kemetyls namn på monoglykoler.

Så som svar på din fråga: Om du använder brine, eller glykol. Då kommer det inte att frysa.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vill bara sticka ut hakan och klargöra ett par saker. Råder tyvärr en begreppsförvirring i fråga om frysskyddsvätskor.
Och tyvärr finns det även en viss okunskap ute hos "folk i branschen". Är ofta ute och träffar "rörknäckare", fastighetstekniker, förvaltare och även konsulter, som tyvärr lever med samma okunskap.

En brinelösning är INTE alkohol.....!! Det är en saltlösning.
Brineol går också ofta under alkohol tyvärr. Men är Kemetyls namn på monoglykoler.

Så som svar på din fråga: Om du använder brine, eller glykol. Då kommer det inte att frysa.

I Kemetyls säkerhetsdatablad för Brineol står det "Avger brännbara gaser vid uppvärmning."

Jag tycker det här sammanfattar läget ganska bra:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg150442#msg150442

Men, sen är det ju, som du säger, inte alla brinevätskor som är brandfarliga...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Har vanlig kall vind som ska isoleras med 40cm mineralull. Kör jag med Brine slipper jag prob med att vätskan/rören fryser på vinden under vintern men jag måste köra 4-rörs-system för att få värme plus att jag kan inte köra in värme via tak-kasseten.
Jag har 2-rörssystem och frikyla via VVX.  Rören gÃ¥r genom kallvinden och är naturligtvis kondensisolerade med 13mm armaflex.  Om du kör värme genom rören sÃ¥ lär de väl inte frysa under vintern?  Jag försöker ha ett litet värmeflöde genom dem hela tiden (även om fläktkonvektorn inte gÃ¥r).  I somras sÃ¥ byggde jag in rören i en ränna packad med mineralull, främst för att det skulle bli lite snyggare än lösa rör pÃ¥ vinden men ocksÃ¥ för att minimera förlusterna.  Lade ocksÃ¥ en termostatstyrd och självreglerande värmekabel längs med rören för säkerhetsskull ifall cirkulationen skulle upphöra av nÃ¥gon anledning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
Vill bara sticka ut hakan och klargöra ett par saker. Råder tyvärr en begreppsförvirring i fråga om frysskyddsvätskor.
Och tyvärr finns det även en viss okunskap ute hos "folk i branschen". Är ofta ute och träffar "rörknäckare", fastighetstekniker, förvaltare och även konsulter, som tyvärr lever med samma okunskap.

En brinelösning är INTE alkohol.....!! Det är en saltlösning.
Brineol går också ofta under alkohol tyvärr. Men är Kemetyls namn på monoglykoler.

Så som svar på din fråga: Om du använder brine, eller glykol. Då kommer det inte att frysa.

I Kemetyls säkerhetsdatablad för Brineol står det "Avger brännbara gaser vid uppvärmning."

Jag tycker det här sammanfattar läget ganska bra:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg150442#msg150442

Men, sen är det ju, som du säger, inte alla brinevätskor som är brandfarliga...

Förstår att det kan råda förvirring. Men finns ingen teknisk bevisning eller forskning på att Brineol skulle vara brandfarligt. Brineol ÄR glykol, INTE KB-sprit.

Vad det gäller Räddningsverkets uttalande är det ju helt rätt. Och som det även står i texten. Det gäller KB-sprit.

Ingen brinevätska är brandfarligt på något sätt. Brine ÄR saltlösning..

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ingen brinevätska är brandfarligt på något sätt. Brine ÄR saltlösning..

En viss begreppsförvirring verkar råda. SVEP (som i alla fall borde ha lite koll...) tycker så här:
"Kollektorvätskan (brine) är en frostskyddad vätska. Ofta används en blandning av vatten och etanol, men andra kollektorvätskor förekommer."
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om man ska vara korrekt är betydelsen för brine saltlösning.
Men i värmepumpssammanhang så används denna benämning för alla typer av köldbärarvätskor där man tillsatt ett ämne i vatten för att sänka fryspunkten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CD

  • Teknisk chef
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ChemiClean AB
Ingen brinevätska är brandfarligt på något sätt. Brine ÄR saltlösning..

En viss begreppsförvirring verkar råda. SVEP (som i alla fall borde ha lite koll...) tycker så här:
"Kollektorvätskan (brine) är en frostskyddad vätska. Ofta används en blandning av vatten och etanol, men andra kollektorvätskor förekommer."


Just det jag menar med begreppsförvirring. Det är tyvärr inte bara dem som använder sig av benämningen "brine" när man talar om frysskyddsvätska i största allmänhet.
Och som även går att läsa i texten är Ofta används en blandning av vatten och etanol, men andra kollektorvätskor förekommer. Så står det inte att det ÄR KB-sprit, utan KAN vara.

Just sådana texter skapar förvirring och osäkerhet hos användarna. Ännu värre är, när kunden (eller tekniker som kommer ut) sedan skall göra en påfyllning. Då tror dem att det är brine i systemet. Och man fyller på med det från närmaste leverantör.
Efter ett par år (eller kanske månader bara). Så har man startat en kemisk reaktion i systemet, med korrosion och sämre verkningsgrad som följd.
Har man riktigt otur, då kanske man måste byta hela systemet. För att det inte går att tvätta rent (pga för stor korrosion).
Vad som händer när man blandar olika frysskyddsmedel är: Att man startat en nedbrytning av inhibitorerna, som i sin tur (när vi talar om glykoler), omvandlas till oxalsyra och sedan till myrsyra. Och det stöter vi på allt för ofta tyvärr.

Och som Carl N säger
Men i värmepumpssammanhang så används denna benämning för alla typer av köldbärarvätskor där man tillsatt ett ämne i vatten för att sänka fryspunkten.

Just där i ligger det stora problemet. Speciellt när slutkund/användare får stå för notan när det måste rättas till.

Rena system sparar energi!

www.chemiclean.se

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!

Jag har 2-rörssystem och frikyla via VVX.  Rören gÃ¥r genom kallvinden och är naturligtvis kondensisolerade med 13mm armaflex.  Om du kör värme genom rören sÃ¥ lär de väl inte frysa under vintern?  Jag försöker ha ett litet värmeflöde genom dem hela tiden (även om fläktkonvektorn inte gÃ¥r).  I somras sÃ¥ byggde jag in rören i en ränna packad med mineralull, främst för att det skulle bli lite snyggare än lösa rör pÃ¥ vinden men ocksÃ¥ för att minimera förlusterna.  Lade ocksÃ¥ en termostatstyrd och självreglerande värmekabel längs med rören för säkerhetsskull ifall cirkulationen skulle upphöra av nÃ¥gon anledning.


Själv så har jag en 3-vägs ventil vid konvektorn. Även när konvektorn inte går så cirkulerar det i rörslingan. Kyla på sommaren och värme på vintern. Så ingen risk att det fryser så länge vi inte drabbas av längre tids strömavbrott. Men det går att lösa oxå om det händer... ^-^
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!