Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Okänd värmepump och bedrägeri  (läst 2143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…ke Stridh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okänd värmepump och bedrägeri
« skrivet: 23 april 2017, 15:57:24 »
Hej! Får berätta om ett bedrägeri sm jag råkat ut för . En skojare ville sälja en beg. värmepump vatten/vatten på Blocket. Eftersom min gamla pump Octopus havererat så tänkte jag göra ett byte. Försäljare bedyrade att kompressorn var en sprillans ny Danfoss Maneurop MT40 så skulle det kunna vara en möjlighet. Pumpen var märkt F:a Termokyl, Helsingborg samt Plåtarbeten, Helsingborg. Men ingen av dessa firmor vill kännas vid produkten. Men jag installerade den ändå. Det visade sig då att kompressorna var inte elektriskt ansluten i apparaten. Den skulle fyllas med R22, men säljaren bedyrade då att man kunde använda 407 i stället. En montör med samma uppfattning tillkallades och fyllning påbörjades. Det kom ut en slurk olja vid vakuumpumpningen. Vi kontroll visade det sig att pumpens anslutning på baksidan ej var dragen. Kompressorn var endast placerad i apparaten, ej kopplad. Anslutningen drogs och fyllning av 2,5 kg 407 påbörjades. Efter en stund startade kompressorn och värme levererades. Efter en halvtimme stannade kompressorn. Dagen efter skiftade jag två faser och en ny halvtimme kunde köras. Startströmmen uppgick till mer än 10 A. Kompressorn var uppenbarligen begagnad och det interna motorskyddet löste pga att kompressorn skurit. Ny kompressor behövs. Vågar man begagna Danfoss på nytt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Okänd värmepump och bedrägeri
« Svar #1 skrivet: 23 april 2017, 16:17:41 »
Kolla upp den herren och se vad han är för en , är den just för övrigt kanske lönsamt med en ny kompressor
vet inte men har läst lite pÃ¥ forumet om R22  ska ev. kunna ersättas med R407C , men det kan andra med om
« Senast ändrad: 23 april 2017, 17:21:25 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!