Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasbrist?  (läst 65144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #180 skrivet: 05 mars 2014, 19:01:26 »
OK. Jo tack, den funkar väl rätt bra nu, se logg, dock är jag missnöjd med COP, jobbar på det...tror jag måste öka vb-flödet.
Du då, DanielW?
« Senast ändrad: 05 mars 2014, 19:03:54 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #181 skrivet: 13 oktober 2014, 13:08:15 »
Ny säsong! Jag har inte fÃ¥tt till en förbättrad inkoppling mot acktanken än  >:( sÃ¥ vi fÃ¥r se hur det utvecklar sig.
Hur har det gått för dig DanielW?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasbrist?
« Svar #182 skrivet: 13 oktober 2014, 14:54:50 »
Tjo!
Jo ny sessong på gång!

Min gamla pump rasade i våras så jag köpte mig en sfinx 9KW vp. Den har kört hela våren och även sommaren då det är så jag får mitt varmvatten.

Jag har inte gått igenom den gamla än mer än att jag konstaterade att vid drift drog kompressorn närmare 6amp per fas vilket är heltgalet.. Skall bli spännande att öppna upp den nångång när jag fått tömt systemet.

Gjorde nyss lite service i form av att koppla in expkärl på köldbäraren och samt rengjort alla filter i anläggningen.
Jag lyckas dock inte avlufta min bergvärmeslinga. Satt dit fällor för att fånga luft men det verkar som jag har en högpunkt någonstanns utanför pannrummet :(

Hur går det själv? :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasbrist?
« Svar #183 skrivet: 13 oktober 2014, 17:58:28 »
Det funkar perfekt så nä som att jag gärna hade sett bätt COP, com aldrig över typ 4,2 trots över 20 grader på inkommande brine.
Å andra sidan sjunker inte COP när kb sjunker till 11 grader Sc:,h, jag misstänker att det är något som indikerar vad felet är?
Har du någon logg på nya Sfinxen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasbrist?
« Svar #184 skrivet: 15 oktober 2014, 21:14:19 »
När man får platåer på det sättet så visar det på att det är andra saker som begränsar och detta gäller nog de flesta system när de arbetar långt ifrån sina beräknade drifttemperaturer.

en LLVP som ger hyffat med värme vid -20 grader C skulle ge tokmycket med värme vid +7 grader och där också har man begränsande platåer i form av flödesbegränsing av köldmedier etc.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!