Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Luftvärmepump 130 kvm  (läst 1111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad legostar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Ny Luftvärmepump 130 kvm
« skrivet: 12 januari 2020, 11:04:57 »
Hej,

Vi bor i en 1-plans villa på 130 m² byggd på 70-talet, har gamla fönster med kallras i Stockholm.

Vår luftvärmepump har gett upp en LG N09AWV Artcool som var installerad av tidigare ägare.
Jag tycker att den inte riktigt levererade tillräckligt med värme max 5 kW med COP 4.2.
Så fort det var minusgrader så var luften som kom ut endast ljummen.

Ser att vår elförbrukning har ökat med ungefär 4 kWh per månad nu när vi inte har luftvärmepumpen igång. Men jämför med föregående år då säkert vår gamla pump inte mådde så bra.
December 2019 hade vi 2500 kWh i förbrukning med elradiatorer.
Kallaste dagen (ca. -4 c) var förbrukningen 96 kWh.

Har haft högre förbrukning,
januari 2019, 2885 kWh
mars 2018, 2880 kWh

Jag undrar om en Mitsubishi Electric Hero LN35 är tillräcklig för vårt behov. Min sambo har kört fast på den, då hon tycker andra märken är fula och för stora djupmässigt.

Andra märken som jag har tittat på är Toshiba Daiseikai 9 Arctic 35 och Daikin Caldo XRH30 som verkar ha 1kW mer i uteffekt än Hero LN35.

Jag som kille tittar mer på effekt och potentiell besparing, medans min sambo tänker mer på design och hur den skall passa in i vardagsrummet.
Verkar som jag får kompromissa och välja en Hero LN35.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny Luftvärmepump 130 kvm
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2020, 14:38:48 »
En LN35 HERO är ingen kompromiss  ;)
Om du sen kan utnyttja effekten med att ha hög fläkthastighet så du får runt värmen beror på placering så man inte störs för mycket av all luft och ljud som blir.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!