Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkopplad framledning/retur pÃ¥ EcoAir  (läst 3594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« skrivet: 10 oktober 2015, 12:45:01 »
Flyttade för två år sedan in i ett hus med EcoAir 105/EcoEl. Denna har inte gått till belåtenhet under vintern. Finns beskrivet lite i denna post jag gjorde som gäst. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59491.msg623220#msg623220

Det finns ingen installatör angiven, men jag har via grannen (som också har en EcoAir) fått reda på installatören, som gick i konkurs för några år sedan.

Jag har tidigare noterat att smutsfilter saknas på framledningen, och har funderat på att öppna och se hur det ser ut i kondensorns inlopp. Idag kollade jag ännu lite mer på installationen, och upptäcker att framledning/retur är skiftade på EcoAir. Vattnet strömmar således baklänges genom kondensorn. Min fundering om vad detta gör, är att kallaste vattnet får mest värme, så det överförs inte så mycket värme som är avsikten. Köldbäraren (?) kommer vara onödigt varm efter kondensorn. Det bör även bidra till höjd temperatur på hetgasen. Om det hela tiden accumuleras värme i köldbäraren, är det tillräckligt för att den ska gå upp i larmnivå, 130 grader?

Hur mycket har det påverkat effektiviteten?

Jag blir lite lätt förbannad när de som ska vara proffs gör fel.  >:(
Felmonterat av installatören, servicekille från säljaren av värmepumpen noterar inte ett sådant fel, utan dömer ut kompressorn som defekt efter att enbart kollat trycken på i systemet och noterat att hetgasen ligger högt (i alla fall var det intrycket jag fick).

Är på väg att handla lite rördetaljer för att koppla om rören. Eftersom det även saknas smutsfilter på framledningen är det lika bra att inhandla och montera ett sådant när rören än tömda.

edit: En sak till. PÃ¥ CTCs hemsida listas
EcoAir V2A 2002-2004
EcoAir V2B 2004-2006
EcoAir 2006-2009
EcoAir V3 2010-2013

Vilken generation tillhör 2006-2009?
« Senast ändrad: 10 oktober 2015, 12:52:55 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2015, 13:58:17 »
Hej!
Angående felkopplingen så blir underkylningen av köldmediet sämre om vattnet går åt fel håll så visst kan det blir så att hetgastemp blir högre jämfört med om det går åt rätt håll.
Effektiviteten pÃ¥ värmepumpen blir dÃ¥ sämre, men jag vet inte hur detta pÃ¥verkat kompressorn slitagemässigt.  :-\

EcoEl år 2006-2013 är modell V3 enligt hemsidan.
EcoAir år 2006-2009 är nog också modell V3, det står inget om detta på hemsidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2015, 14:48:23 »
Min var felkopplad alldeles i början så jag har väl lite erfarenhet vad effekten blir (med betoning på 'lite').

Det som händer är att du matar ut det varmare vattnet från toppen av tanken, värmer det ute i EcoAir precis på vanligt sätt, och sen får in det i botten på tanken. Själva passagen av vattnet inne i EcoAir påverkas nästan inte alls av att gå "baklänges, av vad jag kunde se på min, men eftersom VPin styr när VPn stänger av så stoppade den alldeles för tidigt hela tiden.

En vanlig EcoAir stoppar på VPin = 48, och tanken är ju att den alldeles innan den stannar ska kunna ta in 47-gradigt vatten (VPin) och värma det till 54 (VPut). Om vattnet går baklänges, så får du omrörning i EcoAir och VPin blir ju istället VPut, så när den tar in 41-gradigt vatten och värmer det till 48 så stoppar EcoAir.

Så den stora effekten är att den inte kommer att gå alls när det börjar bli kallt, eller den kommer starta men tycker att VPin blir för varm direkt. Sen hänger det på hur Min Utetemp är inställd om nedre elpatronen slår igång eller inte, men eftersom VPn stannar så kommer en stor del av uppvärmningen skötas av den övre elpatronen, så naturligtvis har uppvärmningen blivit dyrare vintertid.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2015, 16:29:00 »
Min var felkopplad alldeles i början så jag har väl lite erfarenhet vad effekten blir (med betoning på 'lite').

Det som händer är att du matar ut det varmare vattnet från toppen av tanken, värmer det ute i EcoAir precis på vanligt sätt, och sen får in det i botten på tanken.
...

En vanlig EcoAir stoppar på VPin = 48, och tanken är ju att den alldeles innan den stannar ska kunna ta in 47-gradigt vatten (VPin) och värma det till 54 (VPut). Om vattnet går baklänges, så får du omrörning i EcoAir och VPin blir ju istället VPut, så när den tar in 41-gradigt vatten och värmer det till 48 så stoppar EcoAir.
...

Men gick vattnet rätt eller fel genom EcoAir? 

Min tar vattnet från botten - som den ska - och skickar in vattnet på utloppet i EcoAir. Det upphettade vattnet kommer ut ur inloppet på EcoAir, och går sedan korrekt till toppen på nedre halvan av tanken.

Det finns fyra möjliga inkopplingar (om man inte kopplar på helt fel rör, då kan det bli många fler) ;)
1 Från botten rätt håll genom VP.
2 Från botten fel håll genom VP. (Anslutningarna förväxlade på VP)
3 Från toppen rätt håll genom VP. (anslutningarna förväxlade på pannan eller felvänd cirkulationspump i kombination med förväxlade rör på vp)
4 Från toppen fel håll genom VP. (felvänd cirkulationspump eller förväxlade rör på pannan i kombination med förväxlade rör på VP.)

Min var alltså fall 2, och ditt var fall 3 eller 4.

Har nu skarvstycken. Ska lÃ¥ta VP komma upp i temp och notera värdena innan bytet.  tummenupp
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2015, 16:52:46 »
Normalt brukar smutsfiltret sitta pÃ¥ returen före vp sÃ¥ kolla om det sitter där men är allt annat fel sÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2015, 17:46:28 »
Min ble også feilkoblet, men alarmen på i250 kom fort... Men så på displayet at...hvorfor er returen kaldere enn turen?

Feilen var at klistrlapp markeringene på tur/retur til i250 var klistret på feil iforhold til instruksjonsboka...så vi tok bilder av feilen, sendte ctc, så de kan se om flere i250 har den "menneskelige feilen"

Så bare bytta om på flex slangene utendørs, enkel fiks, fylte på vatten, og alt virka før rørisene kjørte avgårde.


Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2015, 18:57:28 »
Smutsfilter finns inget. Jag hade tänkt montera ett men tyvärr hade de inget på Hornbach. Jag har tidigare noterat att kabeln till övre tempgivaren är skarvad. Nu förstår jag varför. Eftersom in-/ut-lopp var skiftade måste maskinen ha larmat. Vad gör man då? Skiftar plats på givarna, och kabeln från nedre räckte inte ända upp, så den skarvades. Rörpularen ville väl inte ge sig på det elektriska i boxen och byta plats i plintarna.

Med lägsta pumphastighet var :dt: omväxlande 5 eller 6 grader med 9 grader ute, och ökade till 6 eller 7 grader nu efter skifte av in/ut. Yttertemperaturen hade samtidigt sjunkit till 7 grader. Hetgasen gick faktiskt upp jämfört med innan vid motsvarande returtemp, men förutsättningarna var lite annorlunda.
« Senast ändrad: 10 oktober 2015, 18:59:05 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2015, 00:49:06 »
Men gick vattnet rätt eller fel genom EcoAir? 

Fel genom VPn. Jag tänkte ett steg för långt. Men resonemanget om VPin stämmer. Din VP stannar för tidigt eftersom givaren för VPin sitter på VPUt eftersom vattnet går baklänges genom VPn
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2015, 09:20:29 »
Fel genom VPn. Jag tänkte ett steg för långt. Men resonemanget om VPin stämmer. Din VP stannar för tidigt eftersom givaren för VPin sitter på VPUt eftersom vattnet går baklänges genom VPn

Nej, trots felkoppling var VPut högre än VPin, precis som det ska vara.
Tempgivarna för för VPin och VPut ser ut att vara fysiskt skiftade på min. Jag drar den slutsatsen då kabeln till övre givaren är skarvad för att nå hela vägen till övre punkten.

woodbears stannade ju när VPin var högre än ut. Min kanske gjorde samma sak, och rörpularen var övertygad om sin förträfflighet och tog för givet att CTC förväxlat givarna på fabriken och då bytt plats på dem. Sc:,h
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2015, 10:44:16 »
I såna fall har felkopplingen förmodligen knappt haft nån effekt alls, eller åtminstone väldigt liten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkopplad framledning/retur på EcoAir
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2015, 17:44:36 »
Värmepumpsäljarnas egna tekniker var här och dömde ut kompressorn, vilket jag skrev om som gäst här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59491.msg623220#msg623220

Efter det hade jag en kyltekniker här från GK, som hade svårt att se att det var något fel på kompressorn. Problemet var högst sannolikt köldmediebrist och justeringsbehov av expansionsventilen. Fyllde på lite köldmedie och tyckte att värdena såg bra ut och bad mig återkomma om det var problem när det blev kallare. Jag har skruvat ut 3 varv på expansionsventilen, och det tyckte han vi skulle låta vara.

Nu så har vi haft den första frostnatten för säsongen. Dock var det en klar natt, inte så mycket fukt i luften. Natten passerade utan larm. I morse tog jag bilderna nedan. Frost finns på hela nedre fjärdedelen, övre fjärdedelen i princip frostfri, och däremellan frost i ändarna.

Vad jag läst mig till här på forumet är att förångaren ska vara jämnt frostad, så min fråga är om bilderna visar att det fortfarande kan vara köldmediebrist?



107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!