Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: OP
« skrivet: 17 december 2013, 14:17:57 »

Då skulle jag rekommedera att du köper/lånar en IR-termometer och mäter temperaturen upptill på radiatorn och nertill vid utloppet. När det är nollgradigt ute och pumpen har gått minst en kvart utan tillsatsel inkopplad bör det var minst 5 graders temperaturskillnad över radiatorerna. Är det mindre avger de inte så mycket mer värme utan bidrar bara till att höja returtemperaturen i onödan. Stryp flödet över radiatorerna med mindre än 5 graders temperaturdifferens. Kontrollera först att temperaturdifferensen över pumpen är 5-10 grader. Det värdet är ju detsamma som det flödesvägda medelvärdet för alla radiatorer.

I mitt fall kunde jag få ner elförbrukningen till värmepumpen ca 5 % genom att trimma in radiatorerna.

Ok, ska prova det. Tack så mycket för den detaljerade inputen. tummenupp
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2013, 21:37:48 »

Då skulle jag rekommedera att du köper/lånar en IR-termometer och mäter temperaturen upptill på radiatorn och nertill vid utloppet. När det är nollgradigt ute och pumpen har gått minst en kvart utan tillsatsel inkopplad bör det var minst 5 graders temperaturskillnad över radiatorerna. Är det mindre avger de inte så mycket mer värme utan bidrar bara till att höja returtemperaturen i onödan. Stryp flödet över radiatorerna med mindre än 5 graders temperaturdifferens. Kontrollera först att temperaturdifferensen över pumpen är 5-10 grader. Det värdet är ju detsamma som det flödesvägda medelvärdet för alla radiatorer.

I mitt fall kunde jag få ner elförbrukningen till värmepumpen ca 5 % genom att trimma in radiatorerna. 
Skrivet av: OP
« skrivet: 12 december 2013, 22:53:17 »

Är det enrörssystem, dvs det ett antal seriekopplade radiatorer i en eller flera slingor, eller är det så att alla radiatorer är parallellkopplade (tvårörssystem)?
Om jag följt rören rätt så verkar det va 2-rörssystem
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 december 2013, 19:32:57 »

Radiatorerna är betydligt svalare i mot nedkanten, vid returen är det ingen större skillnad mot inlopp (lite kallare dock)
Är det enrörssystem, dvs det ett antal seriekopplade radiatorer i en eller flera slingor, eller är det så att alla radiatorer är parallellkopplade (tvårörssystem)?
Skrivet av: Bölemannen
« skrivet: 11 december 2013, 19:28:00 »

Min vp har 54646 tillslag på 22918 drifttimmar. En Nibe 1215-7 från 2005. Den har alltså passerat 32767 utan att slå om.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 december 2013, 13:32:48 »

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 11 december 2013, 11:46:22 »

Den slår över kommer inte håg exakt men runt 60000 hade något med binära tal 1 och nollor (inte så insatt) har det uppskrivet nån stans vad det exakta talet var när den slår runt,ska se om jag hittar det annars prova sök funktionen
Skrivet av: OP
« skrivet: 11 december 2013, 10:07:12 »

Det vet vi inte säkert, troligvis är det ingen större fara att sätta in en större värmepump, vilken temp har du på inkommande och utgående KB?

Tänk på att det enda du sparar med en större pump är ca 200 timmars eltillskott, ingen större mängd energi alltså, så det befintliga borrhålet kommer inte att belastas sååå mycket mer.
En ny värmepump har högre COP, och tar på så sätt ut lite mer effekt från borran, så dessa två saker tillsammans kanske belastar ditt borrhål med totalt 1500-3000 kWh mer/år, eller en ökad belastning på ca 30%.

Om du går från en 7 kW till en 10 kW VP så sparar du alltså i runda slängar 1500-3000 kWh mer/år än idag.
Dels tack vare högre COP och dels tack vare mindre eltillskott.

Ha i tanke att Nibes gamla 7 kW värmepumpar gav 7 kW vid 50 grader framledningstemp, deras 10 kW värmepump idag ger inte mer än 8,55 kW vid 50 graders framledningstemp.
Deras 8 kW VP ger 6.7 kW vid 50 grader.

Kollade lite på KB-temparna. (detta var när det var relativt kallt ute, -4 - -7°C)
KB-f -1
KB-r -5
Skrivet av: OP
« skrivet: 11 december 2013, 09:58:24 »

När slår Nibes räknare över? Kanske runt 65000? Det skulle göra 14-15 starter per dygn i snitt.

Intressant, kan det var så att den slagit över?

Skrivet av: OP
« skrivet: 11 december 2013, 09:56:16 »

Titta om du hittar din brunn i brunnsarkivet, klicka på markeringen så kommer mer information om hålet..
http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/kartvisare/kartvisare_grundvatten.html

Kanon, tack för det!

Hittade brunnen, 111m, i manualen rekommenderas 100-120m.
Skrivet av: OP
« skrivet: 11 december 2013, 09:55:16 »

Det är i första hand antal starter som sliter på vp:n. Har du angett rätt siffra? Drygt 5000 starter på 12 år ger mindre än 2ggr/dygn?.

Japp 5667 för att va exakt på 49024h
Skrivet av: OP
« skrivet: 11 december 2013, 09:54:34 »

Lite klen som sagt, den har samma gångtid/år som min pump.

Hur är det med radiatortemperaturen nertill vid utloppet, går det att känna en märkbar skillnad eller är det ungefär samma temperatur ut som in? Anledningen till frågan är att det är vanligt med radiatorer som "kortsluter" cirkulationen vilket gör att värmepumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur. I sådana fall är det ofta små radiatorer eller radiatorer nära pumpen som får för högt flöde. Låg värmebärardifferens och grova rör är lite varningssignal för mig.

Med tanke på att det inte är många starter vintertid bör den kunna gå 5 år till.

Radiatorerna är betydligt svalare i mot nedkanten, vid returen är det ingen större skillnad mot inlopp (lite kallare dock)
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 10 december 2013, 22:51:25 »

När slår Nibes räknare över? Kanske runt 65000? Det skulle göra 14-15 starter per dygn i snitt.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 10 december 2013, 16:31:04 »

Hej på er!

För ett par veckor sen flyttade jag till min första villa.
Enplan med inredd källare -68, ca 112+128 kvm (garageinkluderat).
Bergvärme, Nibe 1210-7 installerad 2001. okänt borrdjup (ska jaga installatören).
Radioatorer, blandat enradiga och tvåradiga.

Jag håller på att sätta mig in i hur det hela fungerar mer i detalj.
Men jag har lite driftdata som jag skulle vilja få kommentarer på.

vp-tid ca: 49000 h
vpstarter: 5669
ts-tid:2496h

Kurva 9 bor i (östergötland)

Jag upplever att den går i princip konstant nu när det tempen legat runt 0°C och under.
Jag har puttat fram kurvan til +1.

Titta om du hittar din brunn i brunnsarkivet, klicka på markeringen så kommer mer information om hålet..
http://www.sgu.se/sgu/sv/produkter-tjanster/kartvisare/kartvisare_grundvatten.html
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2013, 16:01:28 »

Det är i första hand antal starter som sliter på vp:n. Har du angett rätt siffra? Drygt 5000 starter på 12 år ger mindre än 2ggr/dygn?.

Går pumpen runt 4000 timmar per år kan den gå veckor i sträck vintertid. Jag hade 729 drifttimmar av 744 möjliga januari 2010. Det blir inte många starter då. 

Tillägg: Fast två per dygn det låter väl lite. En stor del av året måste det bli betydligt fler än två per dygn.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 december 2013, 15:57:51 »

Lite klen som sagt, den har samma gångtid/år som min pump.

Hur är det med radiatortemperaturen nertill vid utloppet, går det att känna en märkbar skillnad eller är det ungefär samma temperatur ut som in? Anledningen till frågan är att det är vanligt med radiatorer som "kortsluter" cirkulationen vilket gör att värmepumpen får arbeta vid onödigt hög temperatur. I sådana fall är det ofta små radiatorer eller radiatorer nära pumpen som får för högt flöde. Låg värmebärardifferens och grova rör är lite varningssignal för mig.

Med tanke på att det inte är många starter vintertid bör den kunna gå 5 år till.

Skrivet av: Bölemannen
« skrivet: 10 december 2013, 15:49:43 »

Det är i första hand antal starter som sliter på vp:n. Har du angett rätt siffra? Drygt 5000 starter på 12 år ger mindre än 2ggr/dygn?.
Skrivet av: OP
« skrivet: 10 december 2013, 14:09:54 »

OK!

Minns inte exakt temp på KB, får kolla det ikväll.

Reagerar dock på att tempskillnad på VB-f/r ofta är runt 4°C.
Alla termostater står full öppet, radiatorerna är hyffsat varma, men det är fortfarande väldigt kallt i kåken...
Bör jag fundera på att byta radiatorer?
Ganska grova rör i kretsarna. Det har varit en oljepanna tidigare.

Bör jag vara orolig över att kompressorn packar ihop snart (49000h) på och ca: 13 år på nacken?

Tack för all input/hjälp som jag hittils fått tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2013, 10:42:43 »

Det vet vi inte säkert, troligvis är det ingen större fara att sätta in en större värmepump, vilken temp har du på inkommande och utgående KB?

Tänk på att det enda du sparar med en större pump är ca 200 timmars eltillskott, ingen större mängd energi alltså, så det befintliga borrhålet kommer inte att belastas sååå mycket mer.
En ny värmepump har högre COP, och tar på så sätt ut lite mer effekt från borran, så dessa två saker tillsammans kanske belastar ditt borrhål med totalt 1500-3000 kWh mer/år, eller en ökad belastning på ca 30%.

Om du går från en 7 kW till en 10 kW VP så sparar du alltså i runda slängar 1500-3000 kWh mer/år än idag.
Dels tack vare högre COP och dels tack vare mindre eltillskott.

Ha i tanke att Nibes gamla 7 kW värmepumpar gav 7 kW vid 50 grader framledningstemp, deras 10 kW värmepump idag ger inte mer än 8,55 kW vid 50 graders framledningstemp.
Deras 8 kW VP ger 6.7 kW vid 50 grader.
Skrivet av: OP
« skrivet: 10 december 2013, 10:16:05 »

Ok, tack för input.
Ja jag misstänkte att den va lite för klen i dagens mått.
Den har ju gått en del timmar och börjar bli till åren. Är det kanske dags att byta ut?
Om man nu räknar dimensionerar om till dagens mått antar jag att även borrdjupet är lite för snålt tilltaget?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2013, 10:04:31 »

Hej.

Din värmepump är lite klen sett till den dimensionering man gör idag, men helt normalt sett till vad som gjordes då.
Eltillskott på drygt 200 timmar/år indikerar ca 60% effekttäckning, så värmepumpen borde klara sig utan eltillskott ned till ca -7 grader.
Du har för övrigt samma värmepump som jag har.  tummenupp
Skrivet av: OP
« skrivet: 10 december 2013, 09:59:57 »

Hej på er!

För ett par veckor sen flyttade jag till min första villa.
Enplan med inredd källare -68, ca 112+128 kvm (garageinkluderat).
Bergvärme, Nibe 1210-7 installerad 2001. okänt borrdjup (ska jaga installatören).
Radioatorer, blandat enradiga och tvåradiga.

Jag håller på att sätta mig in i hur det hela fungerar mer i detalj.
Men jag har lite driftdata som jag skulle vilja få kommentarer på.

vp-tid ca: 49000 h
vpstarter: 5669
ts-tid:2496h

Kurva 9 bor i (östergötland)

Jag upplever att den går i princip konstant nu när det tempen legat runt 0°C och under.
Jag har puttat fram kurvan til +1.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!