Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kalla/ljumna element - dÃ¥lig cirkulation?  (läst 17616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #15 skrivet: 06 december 2018, 16:33:27 »
Det är riktigt när jag tänker efter. Tryckfallet över bypassen i golvvärmefördelaren driver en cirkulation till värmepumpen. Dessutom kanske det blir en ejektorverkan ocksÃ¥.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #16 skrivet: 12 december 2018, 17:14:26 »
Tack för svaren!

Har för en stund sedan haft besök av rörmokaren.
Det som är gjort nu är att flödet på dem tre golvvärmeslingorna samt returen från golvvärmen är strypta.
Dessa var tidigare helt öppna.
Ska nu försöka hitta ett läge på returen från golvvärmen så att det förhoppningsvis blir varmt både på golv och radiatorer.

Christer

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #17 skrivet: 15 december 2018, 19:28:09 »
Provade för någon dag sedan att stänga returen helt på golvvärmen.
Resultatet blev det samma som tidigare test med att bryta strömmen till cirkulationspumpen till golvvärmen dvs alla 5 elementen blev  varma upptill och kalla/ljumna nertill.
Öppnade sedan returen lite i taget under en längre tid och när det var tillräckligt öppet för att få värme på golven hade elementen blivit kalla igen.

Rörmokaren var då rätt så övertygad om att problemet var att cirkulationspumpen vid värmepumpen inte fungerade som den skulle.
Trotjänaren Wilo byttes ut mot en Grundfos Alpha2.

Den nya cirkulationspumpen ställdes in på högsta fart och med alla ventiler helt öppna och termostaten borttagen på golvvärmedelen kom det värme på golven samt övre delen på båda elementen på slinga 1 samt det första elementet på slinga 2. Övriga 2 element iskalla.
Tilloppet till elementen var riktigt varm medans returen var iskall.

Provade igår kväll att stänga av både värmepump och cirkulationspumpar. Testade sedan att lufta systemet vid värmepumpen. Tyckte det bara kom vatten men luftade i alla fall systemet i över 30 minuter.

Startade upp systemet på nytt.
När jag åkte hemifrån i morse var övre delen på båda elementen på slinga 1 samt första elementet på slinga 2 varma.
Framledningstemperaturen från pannan är ca 55 grader och trycket är ca 1.5 bar.
Termostaten på golvvärmen är inställt på 35 grader. Temperaturen ut på golven är 25 grader och returen är 23 grader vilket ger en rumstemperatur på 18 grader.

Nu ikväll är andra elementet på slinga 1 kallt medans resten är som det var i morse.

Ska på nytt prova att stänga av systemet och lufta igen.

Kan det vara så att mina problem beror på att det är luft i systemet?

Hälsningar Christer





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #18 skrivet: 15 december 2018, 23:19:41 »
Provade för någon dag sedan att stänga returen helt på golvvärmen.
Resultatet blev det samma som tidigare test med att bryta strömmen till cirkulationspumpen till golvvärmen dvs alla 5 elementen blev  varma upptill och kalla/ljumna nertill.
Öppnade sedan returen lite i taget under en längre tid och när det var tillräckligt öppet för att få värme på golven hade elementen blivit kalla igen.

Vad innebär "värme på golven"?
Golven ska inte vara lika varma som radiatorerna, det du ska ha koll på tempdiffen till/från golvvärmefördelaren.
Denna tempskillnad skall vara minst 5 C.
Om sen golven inte känns varma så spelar detta mindre roll, det kommer värme till golven ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #19 skrivet: 16 december 2018, 00:58:02 »
Med "värme på golven" menar jag att golven är behagligt varma och inte iskalla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #20 skrivet: 17 december 2018, 08:04:43 »
Om du istället justerar efter rätt tempdiff på tillopp/retur på fördelarens primärsida kommer du nog hitta rätt balans.
Golvvärme är trögt och det är jättesvårt att försöka reglera in grejerna genom att känna med fötterna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #21 skrivet: 25 december 2018, 14:38:45 »
Det fortsätter att gå åt fel håll för oss med värmen i huset.

Cirkulationspumpen vid värmepumpen byttes för några veckor sedan.
Den gamla Wilo byttes mot en Grundfos Alpha2 15-60 130.
Flödet i systemet är enligt cirkulationspumpen 0,0 till 0,1 m3/h.

Framledningstemperaturen från värmepumpen är fortsatt runt 55 grader och trycket ca 1,5 Bar.
Temperaturen ut på golvvärmen är nu nere på 21 grader och returen är 20 grader.
Alla radiatorer är kalla.

Verkar som att det nästan är stopp i systemet.

Lufta?
Tömma systemet och blåsa eller spola rent?

Tacksam för tips om vad jag kan göra.




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #22 skrivet: 25 december 2018, 17:03:09 »
Märkligt! Hur går värmepumpen? Om radiatorerna är kalla och det inte går ut någon värme till golvvärmen tycker jag pumpen skulle stå still mest hela tiden.

Det finns en sak som det kan vara värt att kontrollera. I kopplingarna på ömse sidor om cirkulationspumpen kan det sitta kulventiler som finns där för att det ska vara enkelt att byta pump. Kontrollera att de är i öppet läge. Det brukar finnas en indikering på vredet som då ska vara parallell med strömningsriktningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #23 skrivet: 26 december 2018, 02:27:56 »
Tack Roland!

Värmepumpen går bra och värmer vatten till ca 55 grader.
Röret som går från cirkulationspumpen ner i grunden är riktigt varmt både före och efter kulventilen medans returröret är iskallt både före och efter kulventilen.
En del av värmen orkar i alla fall fram till golvvärmen annars skulle det inte vara 21 gradigt vatten som går ut på golvvärmeslingan.
Frågan är vart resten av värmen tar vägen.

Ska ner i krypgrunden senare idag och försöka känna vilka rör som är varma och vilka som är kalla.
Blir säkert lite svårt att känna då rören är isolerade men ska i alla fall göra ett försök.
Ã…terkommer!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #24 skrivet: 26 december 2018, 10:20:58 »
Värmepumpen gÃ¥r som den ska men radiatorer och golvvärmeslingor är kalla. ÄndÃ¥ verkar huset vara hyfsat varmt, i alla fall beboeligt. För en utomstÃ¥ende person känns det som om det fattas en pusselbit. Det gÃ¥r inte riktigt ihop.   

Flödet genom cirkulationspumpen borde vara ca 0,5 m3/h. Nu verkar det knappt vara något flöde alls och det leder till att temperaturen på utgående vatten blir så hög.

Uppenbarligen gissade rörmokaren fel när han trodde att cirkulationspumpen behövde bytas. Jag förstÃ¥r inte hur han trodde den kunde vara problemet. Golvvärmen till utbyggnaden borde inte behöva mer än ca 100 liter radiatorvatten per timme. Att sen det interna flödet i golvet är högre spelar ingen roll för det finns ju en intern pump för det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #25 skrivet: 26 december 2018, 14:33:44 »
Anledningen till att huset är hyfsat varmt är att vi har en kamin som kan värma upp stora delar av gamla delen av huset. Normalt brukar vi bara myselda i den men nu går den för högtryck. I den nya delen har vi kopplat in ett elelement. Innan vi kopplade in elelementet så orkade dem 21 graderna ut på golvvärmen ge en rumstemperatur på ca 16 grader.

Jag har varit nere en vända i grunden och även försökt göra en skiss över systemet.

Tilloppsröret från värmepumpen fram till t-kopplingen är varmt.
Tillopp och retur mot vardagsrum och sovrum är kalla.
Tillopp från t-koppling bort mot golvvärmen är ljummen och svalnar av något ju närmare golvvärmen man kommer.
Returröret är kallt under värmepumpen och blir lite varmare ju närmare golvvärmen man kommer.
Tillopp och retur till/från golvvärmen har i stort sett samma temperatur.

Det jag reagerar på är att tilloppsröret är varmt innan t-kopplingen och ljummet efter t-kopplingen så dem 55 grader som pannan skickar ut kommer nog bara till t-kopplingen.

Det är även en stor skillnad i temperatur på returen. I grunden är röret kallt i närheten av värmepumpen medans returen är iskall vid cirkulationspumpen.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #26 skrivet: 26 december 2018, 16:12:07 »
Byglat nere i högra hörnet, vad är det? Har det varit så länge?

Jag kan inte påminna mig att filtret på värmebärarkretsen har nämnts tidigare. Är det rengjort?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #27 skrivet: 26 december 2018, 19:12:19 »
Det byglades i samband med att golvvärmen installerades i våras.
Tidigare var det en radiator i rummet men nu är det golvvärme.

Jag kan inte hitta något filter och tittar man i manualen för värmepumpen verkar det inte finnas något filter.

Vad innebär värmebärarkretsen?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #28 skrivet: 26 december 2018, 19:17:56 »
Byglat ?! då är ju den värmeslingan kortsluten, då borde returen vara ganska varm? Finns det inte någon ventil i bygeln? eller propp?
Är den golvvärmen inkopplad på den andra slingan (högst upp på ritningen)

Värmebärarkretsen är det du har ritat inklusive radiatorer och golvvärme och den värmeväxlare som värmer radiatorvattnet i värmepumpen.
« Senast ändrad: 26 december 2018, 19:23:34 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Christer K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kalla/ljumna element - dålig cirkulation?
« Svar #29 skrivet: 26 december 2018, 19:48:34 »
Golvvärmen är inkopplad innan radiatorn till kontoret (högst upp till höger på ritningen).
Själv vet jag inte vad det innebär att bygla men rörmokaren använder sig av det uttrycket.
Om det finns någon ventil eller propp i bygeln har jag ingen aning om.

Tack för förklaringen av värmebärarkrets.

Bifogar bild på bygeln.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!