Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UnderhÃ¥llsvärme pÃ¥ Panasonic NZ25TKE  (läst 1749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kinneviken

  • Gäst
Kinneviken
Underhållsvärme på Panasonic NZ25TKE
« skrivet: 10 november 2018, 09:13:53 »
Hej,
jag lät installera en Panasonic NZ25TKE i somras i mitt fritidshus. Är supernöjd så långt, fungerar finfint och ger en torr och fin värme.
En bra funktion på pumpen är underhållsvärme 8-15 grader. När jag/man slår på det läget är pumpen konstruerad att gå med fläktläge max konstant, vilket inte går att ställa in på annat sätt. Syftet är att sprida värmen in i alla vrår så att det inte uppstår några kallfickor.
Min fråga är hur fläkten står pall för det över tid, dvs. hur lager och andra komponenter håller för att under kanske flera månader utsättas för att fläkten går på max.
NÃ¥gon som har bra tankar?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Underhållsvärme på Panasonic NZ25TKE
« Svar #1 skrivet: 11 november 2018, 08:43:42 »
Hej,
jag lät installera en Panasonic NZ25TKE i somras i mitt fritidshus. Är supernöjd så långt, fungerar finfint och ger en torr och fin värme.
En bra funktion på pumpen är underhållsvärme 8-15 grader. När jag/man slår på det läget är pumpen konstruerad att gå med fläktläge max konstant, vilket inte går att ställa in på annat sätt. Syftet är att sprida värmen in i alla vrår så att det inte uppstår några kallfickor.
Min fråga är hur fläkten står pall för det över tid, dvs. hur lager och andra komponenter håller för att under kanske flera månader utsättas för att fläkten går på max.
NÃ¥gon som har bra tankar?

Googlade lite snabbt på "fan mtbf" (mean time between failure), se bild nedan.

Om fläkten är rätt konstruerad (med kullager m.m) så ska den hålla väldigt länge trots 40°C luft-temperatur.

Nu tror jag iofs att datorfläktar utsätts för mer påfrestning då de blåser varmluft igenom/på motorn/lager, emedan värmepumpsfläktar oftast har sina lager/motorer på sidan om luftflödet.

Gissar på 10 års livslängd på din fläkt i full fräs vid relativt låga underhållstemperaturer! :)
Sen får du byta lager vilket är no big deal.

Andra som har bättre kunnande får gärna säga hur länge en kullagrad radialfläkt håller!

« Senast ändrad: 11 november 2018, 08:45:56 av kWhalp »

Kinneviken

  • Gäst
Kinneviken
SV: Underhållsvärme på Panasonic NZ25TKE
« Svar #2 skrivet: 16 november 2018, 05:46:01 »
Ok, grymt! Tack för input.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 788
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!