Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?  (läst 10713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klas123321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« skrivet: 04 november 2018, 22:35:19 »
Hej allihopa, mitt allra första tråd här så jag vet ej om jag har lagt den i rätt kategori, men jag ska försöka förklara mitt "problem".

Det är så att jag nyss har flyttat in i en villa och det jag bryr mig mest om just nu är ju energiförbrukningen och värmen givetvis. I detta huset finns ventiler som blåser in luft i huset, saken är dock att jag kan bestämma temperaturen genom en (termostat?/apparat) i väggen som jag vrider på, d.v.s. Reglera till en viss temperatur som exempelvis 21 grader och efter det så blåser det ut värme eller sval luft beroende på temperaturen inomhus, alltså 21 grader inställt i detta fallet. Detta får mig att undra om det är en FTX jag har eller inte? Hursomhelst jag har även en Thermia luft/luftvärmepump (LLVP) som jag har satt på "heat"-läge med en inställt temperatur på 21 grader också, frågan är dock vad är smartast? Låta både ventilerna och LLVP blåsa ut varm luft eller stänga av en av dem? Jag prioriterar energiförbrukningen över värmen lite grann, men om dem båda funkar bättre påslagna tillsammans så antar jag att jag kör på det?
Vi har en rätt bra planlösning här.

Grävde lite info om huset (som borde har varit självklart för mig):
Byggplan : 1 plan
Byggår : 1989
Grundmur : betongsten
Grund : krypgrund
Stomme/bjälklag/fasad : trä
Takbeklädnad : betongpannor
Ventilation : mekanisk till- och frånluft
Uppvärmningssystem : El - luft värme med värmeväxlare
Boarea : 133 kvadratmeter
Golvbeläggning inomhus : trä i hela huset förutom toaletter

Jag är helt grönt inom detta området och uppskattar och välkomnar ALL form av hjälp och information. Tack i förhand :D

« Senast ändrad: 04 november 2018, 22:38:16 av Klas123321 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2018, 09:21:52 »
Ett luftvärmeaggregat arbetar med betydligt högre luftflöde än tilluften i ett FTX-aggregat. Luftvärmeaggregatet måste ju ha kapacitet att verkligen värma och inte bara ventilera. Du får forska mer i vad det är för aggregat du har och hur till- och frånluften fungerar. Din LLVP tillför värme (eller kyla) men ventilerar inte huset alls. Den ger en energibesparing för värmen om luftvärmeaggregatet får värmen från el-slingor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #2 skrivet: 05 november 2018, 10:11:01 »
Du bör köra bägge systemen men låta L/LVP sköta så mycket som möjligt av uppvärmningen. Dvs L/L ska ställas på högre temp än tilluften.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tolundb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2018, 20:26:22 »
Läste igenom lite snabbt vad du skrev, men om det nu är så att du har ett ftx system (med ställbar tilluft) så håller jag med talaren i denna tråd, din primära värmekälla ska alltid vara den som värmer huset. Kort sagt ett ftx ser till att du slipper värma uteluften ex 0 grader om utetemperaturen är 0, värmeväxlingen blandar din temperatur från huset värme med uteluften och du får en besparing på uppvärmingen i X antal procent. En lagom temperatur på tilluften skulle jag säga är 19-20 grader, allt över detta kan du få svårt att få ned syret.

Utloggad Klas123321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2018, 21:39:22 »
Läste igenom lite snabbt vad du skrev, men om det nu är så att du har ett ftx system (med ställbar tilluft) så håller jag med talaren i denna tråd, din primära värmekälla ska alltid vara den som värmer huset. Kort sagt ett ftx ser till att du slipper värma uteluften ex 0 grader om utetemperaturen är 0, värmeväxlingen blandar din temperatur från huset värme med uteluften och du får en besparing på uppvärmingen i X antal procent. En lagom temperatur på tilluften skulle jag säga är 19-20 grader, allt över detta kan du få svårt att få ned syret.

Om jag har förstått rätt säger du att det vore mer lämpligt och sparsamt att använda LLVP och tilluften (ventilerna) samtidigt för att värma upp huset.

Vad syftar du på när du säger "värmeväxlingen" och "tilluften"? Jag uppfattade det som LLVP och "varm-luft-ur-ventilerna". Jag ber om ursäkt för min okunskap inom detta området, men jag förstår inte olika begrepp om detta haha. jag kanske tänker på nåt helt annat när du säger "värmeväxlare".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #5 skrivet: 06 november 2018, 22:12:42 »
Ta och googla lite på ftx och luft/luft värmepump och värmen ska göras av värmepumpen ventilationen ska skötas av ftx och den luft den blåser in ska vara lite kallare än den luft som värmepumpen blåser in i rummet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Anonymidjfonf

  • Gäst
Anonymidjfonf
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #6 skrivet: 06 november 2018, 22:23:54 »
Ta och googla lite på ftx och luft/luft värmepump och värmen ska göras av värmepumpen ventilationen ska skötas av ftx och den luft den blåser in ska vara lite kallare än den luft som värmepumpen blåser in i rummet.

Undrade också, har samma funderingar som TS och Google hjälpte ej så mycket... är det normalt att låta luft/luftvärmepumpar och FTX värme vara påslagen hela tiden? Under kallare månader/vinter/hösttid? Precis som TS vill jag gärna veta om det är så folk brukar ha det, eller att dem stänger av värmen ut ventilerna/luft-luftvärmepumpen då och då (eller bara har dem påslagen ett par timmar om dan)?

Utloggad Klas123321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #7 skrivet: 06 november 2018, 22:41:37 »
Undrade också, har samma funderingar som TS och Google hjälpte ej så mycket... är det normalt att låta luft/luftvärmepumpar och FTX värme vara påslagen hela tiden? Under kallare månader/vinter/hösttid? Precis som TS vill jag gärna veta om det är så folk brukar ha det, eller att dem stänger av värmen ut ventilerna/luft-luftvärmepumpen då och då (eller bara har dem påslagen ett par timmar om dan)?

Precis så! Jag läser och ställer frågor på MÅNGA forum, men vissa säger hela tiden antingen "Gör som du själv tycker, vi ska inte behöva bestämma allting åt dig" och det förstår jag, men det blir svårt att bara leka runt med värmen innan man får det rätt, speciellt om man är på en budget. Många säger också att "stänga av den när du tycker att den är för varm", "jag har på den 6h per dygn och sen stänger av" och andra säger "Din LLVP ska vara på hela tiden, förutom under sommartider då du kanske istället vill ha AC eller bara stänga av den och det är ej ekonomiskt art stänga och slå på LLVP hela tiden" och still slut säger en annan "jag kan inte tänka mig ha på min LLVP i 3 månader i sträck utan att stänga av den.. ser inte hur det kan vara bra för min elräkning"..... till slut står man där förvirrad och undrar till sig själv "vad sjutton ska jag göra?". Givetvis är jag vuxen och borde inte låta andra bestämma vad jag ska göra, men det finns tider då man behöver hjälp och är helt okunnig om det och så får man ett svar "det får du själv avgöra". Jag pratar givetvis om luft/luftvärmepump. Ursäkta mig för den långa svaret, men det kändes som om att jag behövde få ut det :D

Utloggad Klas123321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #8 skrivet: 06 november 2018, 22:52:55 »
Ta och googla lite på ftx och luft/luft värmepump och värmen ska göras av värmepumpen ventilationen ska skötas av ftx och den luft den blåser in ska vara lite kallare än den luft som värmepumpen blåser in i rummet.
Som sagt, är ej säker om min ventilationssystem är FTX, men det kan absolut ensamt blåsa ut varm luft från ventilerna i alla rum (tilluft upp till 31 grader), tänkte bara att kanske en påslagen LLVP skulle underlätta energiförbrukningen, som sagt.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2018, 05:37:38 »
I första inlägget står det:
Uppvärmningssystem : El - luft värme med värmeväxlare
Då borde det bli billigare att låta L/L-VP sköta så mycket av värmen den kan, och spetsa med elen när det behövs.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #10 skrivet: 07 november 2018, 08:56:23 »
Man spar ca  1/2-1/3 av elkostnaden genom att lÃ¥ta en L/LVP värma huset i stället för att man lÃ¥ter ett eldrivet ventilationsaggregat sköta uppvärmningen. Har man ett FTX aggregat Ã¥tervinner man en del av värmen som annars skulle ventileras ut (ca 60 - 80 %) men det är bara en del av den totala värmeförlusten man har i ett hus. Den största värmeförlusten har man genom fönster, tak och väggar och den värmen kan man inte Ã¥tervinna utan den mÃ¥ste ersättas genom en värmekälla tex en L/LVP eller tex en elkasett i luftbehandlingssystemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Klas123321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #11 skrivet: 07 november 2018, 21:08:10 »
Jaha okej, men angående om L/LVP ska vara påslagen hela vintern eller ej... vad tycker NI... eller ursäkta, låt mig formulera om mig igen, Vad hade NI gjort med förutsättningarna jag har just nu och varför? Uppskattar eran tid och alla era tidigare svar verkligen!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #12 skrivet: 07 november 2018, 21:23:05 »
Jaha okej, men angående om L/LVP ska vara påslagen hela vintern eller ej... vad tycker NI... eller ursäkta, låt mig formulera om mig igen, Vad hade NI gjort med förutsättningarna jag har just nu och varför? Uppskattar eran tid och alla era tidigare svar verkligen!


Den snåles bidrag:
Välj högsta fläktläge på luftluftvärmepumpen för mest besparing, sikta på 21°C innetemp, vilket kanske motsvarar 23-26°C på luftluftvärmepumpen? Låt FTX:en jobba som vanligt fast med så lite förvärmning som möjligt utan att familjemedlemmar klagar.

Stäng absolut inte av FTX:en!


Fota "FTX:en" eller vad det nu är du har?
« Senast ändrad: 07 november 2018, 21:25:41 av kWhalp »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #13 skrivet: 07 november 2018, 21:29:11 »
Jag stängde av min eftervärmare direkt när vi flyttade in i huset för 7-8 år sedan, låter enbart LLVP värma huset.

Alla hus är dock inte likadana som mitt hus, vÃ¥ra ventilationskanaler gÃ¥r inte pÃ¥ vinden sÃ¥ jag har kontroll pÃ¥ dom, dessutom mäter jag temperaturerna via logger2020 i alla 4 kanaler.  tummenupp

Precis just nu är tilluften 20.25 celcius

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Klas123321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luftvärmepump tillsammans med FTX?
« Svar #14 skrivet: 07 november 2018, 21:50:37 »
Tusen tack för era svar! Nu har jag ställt in alla mina värmekällor/system på dem inställningar ni rekommenderade och huset känns varmt, men frågan återstår dock.. ska den vara på hela tiden? xD

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!