Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: schemalägg avstängning f750  (läst 1484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Karis

  • Gäst
Daniel Karis
schemalägg avstängning f750
« skrivet: 22 september 2018, 14:20:44 »
Jag har en nibe f750 som jag skulle vilja schemalägga att den helt stannar ibland både ventilation och kompressor alternatift kunna styra med smartphone via zwave eller liknande. Anledning är att på hösten och våren så är dygnsmedeltemperaturen i från inkommande ventilations kanalerna som kommer från inglasat uterum extremt varierande. En solig dag kan temeraturen vara 25 grader på dagen och 4 grader på natten. Om jag då stänger av ventilationen på natten så slipper jag värma upp luften som kommer in. Problemet är att kompressorn vill gå lite hipp som happ. Men resonemanget är att jag vill göra varmvatten och ventilera på dagen och stänga av allt dom kallaste timmarna på natten. Ibland när man åker bort på vintern kan man kanske klara sig med en liten frostvakt readiator och dra igång pumpen ett par timmar innan man kommer hem. Finns de någon sådan lösning?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: schemalägg avstängning f750
« Svar #1 skrivet: 22 september 2018, 19:40:33 »
Du kan väl lägga upp ett vanligt schema för ventilation på 0%, då kommer inte kompressorn att dra igång. Obs endast på frånluftspumpar.

Aktivera då detta schema nattetid under denna period.

Se också till att tillsatsen inte är aktiverad över viss utetemp.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Daniel Karis

  • Gäst
Daniel Karis
SV: schemalägg avstängning f750
« Svar #2 skrivet: 10 december 2018, 09:11:33 »
Ja de fungerar ganska bra, men sjunker frÃ¥nluften under 16grader startar patronen och de hjälper ju inte dÃ¥ ventilatonen är avstängd. Efter firmware uppgraderning till 8839r3 har ventilations hastighet normal 75% ocksÃ¥ blivit ventilation avstängd samma som hastighet 1.  hastighet 2 30% brukar den larma om lÃ¥gt luftflöde och starta patronen. Ja tycker att f750 ä bökig och inte alls sÃ¥ automatisk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!