Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump till ca 80+25kvm stort hus?  (läst 1059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad filigranen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken värmepump till ca 80+25kvm stort hus?
« skrivet: 25 juli 2018, 21:28:34 »
Hej!

Har ett äldre hus på landet som idag bara har direktverkande el och ved, och tänkte sätta dit en luft/luftvärmepump, men är lite osäker på dels vad jag ska ha, samt placering. Huset är byggt nånstans runt 1920, renoverat/tillbyggt/ombyggt runt 1970 nånstans, och sen tilläggsisolerat delvis kring 1990.

Börjar väl med en bild på huset och en planritning, så blir det säkert lättare att svara:





Det första jag undrar är vad ni tror om pumpar från Thermia (Aura specifikt) och Mitsubishi Heavy (modell okänd)?

Har inte tagit ut nån att kolla på det ännu, ville ha lite mer kött på benen först, känns alltid bättre att veta vad man ska fråga.
Frågat två stycken hantverkare än så länge, och de verkar köra främst Thermia resp. Mitsubishi Heavy för en sån här bostad, även om de ju körde lite andra märken också, men de tyckte att det borde passa bra. Mitsubishi vet jag ju brukar köras, men Thermia har jag dålig koll på. Även Toshiba och Panasonic ser man ju lite överallt, vet inte om de installerar dem dock.

Försökt läsa på lite här (superbt forum btw!), men just den pumpen som det lutar åt pga hantverkaren som installerar dem hittar jag inte mycket om: Thermia Aura. Här på forumet är det det enda märkesforumet som är helt tomt. Vet inte hur man ska tolka det riktigt. Thermia "ska" ju vara bra grejer, och jag inte hittar mycket negativt om dem.

Tankar om en sån pump, kontra något från Mitsubishi (eller andra märken)? Har ingen specifik modell tyvärr, men det kanske finns några givna kandidater? Ska höra närmare imorrn tänkte jag.

Priset skulle hamna runt 20 000 installerat och klart för båda, lite beroende på storlek osv såklart som de märker när de kommer och kikar på plats, så det är egentligen främst om Thermia är bättre/likvärdigt med Mitsubishi som är den första frågan? Sett till ljudnivå, storlek på innerdel, effektivitet och hållbarhet.

Den andra frågan gäller placeringen av pumpen.

Detta kommer de säkert ha lite förslag på när de ska komma ut och kika, men jag tänkte att jag hör vad ni experter tror?
Kollar man på planritningen så skulle det för mig vara bäst i vardagsrummet sett till flödet, på östra sidan ("baksidan"). Där är en åker utanför, så ingen som störs på utsidan och ingen utedel som förstör det estetiska. Problemet är ju dock inomhus. Hur mycket låter dagens värmepumpar när de går? Är det som vårt FTX-system vi har i vårt hus, där det liksom susar lite, eller är det som jag minns att de låter som en golvfläkt/bordsfläkt? Isåfall är det ju inte riktigt optimalt.

Då är det isåfall bättre med extrarummet på västsidan, men då hamnar utedelen mot "framsidan", då vägen går på den sidan och det är där man ser huset bäst. Det går ju sätta utedelen mot nordsidan, men då får man gå runt den varje gång man ska in i huset (man går in från västsidan). Går väl att lösa om det blir mycket bättre än de mer estetiska alternativen, som för mig är antingen i hallen på nordsidan, eller vid groventrén/köket på sydsidan. Men det känns som att i hallen på nordsidan så kommer all värme antingen blåsa in i vardagsrummet, eller upp för trappen? Och i groventrén är det lite smalt (ca en 1,5 meter brett), så värmen kanske inte kommer ut på ett bra sätt till resten av huset, utan stannar där?

// Thomas


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!