Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vad är det viktigaste för dig vid valet av luftvärmepump?

Pris
11 (17.2%)
Garanti
18 (28.1%)
Märke/modell
10 (15.6%)
Förtroende för installatör/säljare
15 (23.4%)
testresultat
10 (15.6%)

Antal personer som röstat: 27

Författare Ämne: Vad är det viktigaste för dig som kund när du köper ny luft/luft  (läst 4162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hur det är idag vet jag som sagt inte och det kan nog skilja sig åt beroende vilken distributör man köper ifrån
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi provade att ha samsung i sortimentet just på grund av att jag sökte en låg innerdel till sortimentet.
Har några stycken Smart Comfort och har inte hört något negativt från kunderna, däremot så gillade inte montören att montera dessa , minns nu inte riktigt varför men han tyckte inte dom var så smidiga att montera och då försvann dom ur sortimentet.
Är en vanegrej så vissa tycker säkert dom är helt ok att montera.
Hade lite svÃ¥rt att fÃ¥ tag pÃ¥ supporten när jag hade nÃ¥gra frÃ¥gor och det gjorde väl inte direkt saken bättre, kanske är betydligt bättre nuförtiden  tummenupp
Ja de var väl bland de dummaste ja har hört på senare tid, menar du verkligen att några träbockar till installatörer bestämmer vilka pumpar du har i ditt sortiment?? Skrämmande måste ja säga. Sc:,h Kan väl bara säga utefter egen erfarenhet att det är ingen skillnad alls på att montera en Samsunginnerdel ifh till att montera t.ex en Panasonic eller Toshibainnerdel, klarar de inte av en Samsunginnerdel så tycker ja att du omg skall byta ut dem och meddela dem att de lika gärna kan börja som städare istället alt sälja tvål via nätet eller via telefon kanske om det skulle kunna va en lite lättare syssla för dem.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är väl klart jag lyssnar på han som monterar mina maskiner.
Vore väl otroligt dumt om jag lekte diktator och ska tala om vad andra ska gilla och inte !!

Det är väl ändå upp till mig vem jag lyssnar på , handlar inte om vad han klarar utan om att komma överens .
Efter många tusen installationer så är jag inte orolig vad han klarar.

Resten av dina kommentarer är inte ens värt att kommentera.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller med TS comfort.
Osakligare och dummare har jag nog aldrig läst.
Men kan man inget och det genomskådas så tar man till oförskämdheter.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oj, här haglar förolämpningarna, inte vad jag hade förväntat mig på en värmepumpstråd.
Bilforum visst, där är det kanske lite mer känslobaserat men på ett forum där vi pratar en typ av uppvärmingskälla.... ???

Har letat på installationsmanualen (dock på engelska) för Samsung och det verkar rätt straight forward, men med det sagt, jag har inte läst några andra och har inget att jämföra med.
Sen så har väl alla tillverkare sin "quirks", saker som inte står i manualen är ju rördragning och kopplingar osv. Det är ju där expertisen kommer in tänker jag.

Jag köper argumentet att man inte säljer Samsung för att dom har dålig support (och som TS comfort är tydlig med, det var DÅ och kanske inte är så idag).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Precis, det var dÃ¥ och inte en aning om hur det är nu  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skriver det igen
Kolla med samsung var de har närmaste aktoriserade service, och om du kan tala med någon på samsung som rör tekniska frågor.
Jag tänker inte bli tydligare än så.
Men du kommer att förstå.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skriver det igen
Kolla med samsung var de har närmaste aktoriserade service, och om du kan tala med någon på samsung som rör tekniska frågor.
Jag tänker inte bli tydligare än så.
Men du kommer att förstå.

Som jag skrivit ett par gånger tidigare, jag förstår att ett bolag lägger ner att sälja en produkt om tillverkaren inte kan ge support, det finns inget som är så frustrerande och skapar missnöjda kunder.
Och jag har själv försökt att komma i kontakt med produktrelaterade frågor och dom har ännu inte återkommit, inget plus i kanten direkt.

Det behöver ju inte betyda att dom gör dåliga värmepumpar, men det är ju dåligt om jag skulle få problem eller om installatören behöver stöd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det viktigaste borde vara:

Lokal installatör med goda referenser
5 års garanti
En maskin med hög energiklass, A++ eller A+++
Det i sin tur innebär så vitt jag kunnat se i princip alltid att de har hög uteffekt och acceptabel COP även vid låga utetemperaturer.
OM det rör en installation som skall göras under pågående uppvärmningssäsong så är även förmågan att kunna leverera snabbt en rätt viktig faktor, man kan spara in rätt många hundralappar på en snabb leverans jämför med att vänta 2-4 veckor på en billig maskin från någon som inte kan leverera med kort varsel.
Jag som är kalenderbitare vill ju inte heller köpa en maskin som inte ligger i topp vad gäller uteffekt och COP när det betyder något, alltså vid utetemperaturer som kräver bra effekt, d.v.s. när utetemperaturen går ned mot 15-25 minusgrader.
Just denna del av frågeställningen kan ju dock variera mycket beroende på var man bor, om Samsung fortfarande stänger av sina maskiner vid -18 grader så är det inget jag skulle rekommendera till en Norrbottning till exempel, samtidigt som de kan fungera hur bra som helst i Skåne.

Jag skulle hellre kompromissa med en djup innerdel (Panasonic LZ) med bra siffror än alternativet med en mera slimmad innerdel som bullrar mer och har sämre effekt och verkningsgrad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det viktigaste borde vara:

Lokal installatör med goda referenser
5 års garanti
En maskin med hög energiklass, A++ eller A+++
Det i sin tur innebär så vitt jag kunnat se i princip alltid att de har hög uteffekt och acceptabel COP även vid låga utetemperaturer.
OM det rör en installation som skall göras under pågående uppvärmningssäsong så är även förmågan att kunna leverera snabbt en rätt viktig faktor, man kan spara in rätt många hundralappar på en snabb leverans jämför med att vänta 2-4 veckor på en billig maskin från någon som inte kan leverera med kort varsel.
Jag som är kalenderbitare vill ju inte heller köpa en maskin som inte ligger i topp vad gäller uteffekt och COP när det betyder något, alltså vid utetemperaturer som kräver bra effekt, d.v.s. när utetemperaturen går ned mot 15-25 minusgrader.
Just denna del av frågeställningen kan ju dock variera mycket beroende på var man bor, om Samsung fortfarande stänger av sina maskiner vid -18 grader så är det inget jag skulle rekommendera till en Norrbottning till exempel, samtidigt som de kan fungera hur bra som helst i Skåne.

Jag skulle hellre kompromissa med en djup innerdel (Panasonic LZ) med bra siffror än alternativet med en mera slimmad innerdel som bullrar mer och har sämre effekt och verkningsgrad.

Många bra poänger och ungefär så jag tänker.
Det verkar som Samsung klarar ner mot -30 nuförtiden på sina senaste pumpar.

I min värld får man vad man betalar för, så att köpa en billig maskin som ska fungera i kanske 10 år för att spara en tusing känns rätt felprioriterat.
Lite som att köpa en billig mobilladdare på Wish till sin dyra telefon för att spara 100 kronor.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Viktigast för mig vore ljudnivån på inne delen eftersom jag tycker dom generellt låter alldeles för mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När jag skulle installera en luft-luft värmepump i mitt hem, krävde min fru:
1. Jag vill inte se innedelen.
2. Jag vill inte höra den.
3. Jag vill inte känna den här brisen
När jag monterade innedelen upp och ner och dölde den bakom soffan, uppfyllde jag alla krav.. Idag kan du använda golvmodell. Vid den tiden fanns det bara Miniman II.

Idag skulle jag kräva en huvudknapp på fjärrkontrollen: manuell avfrostning.
« Senast ändrad: 05 oktober 2018, 23:22:06 av tubaralo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Viktigast för mig vore ljudnivån på inne delen eftersom jag tycker dom generellt låter alldeles för mycket.

Här tycker jag att man som tillverkare borde erbjuda 3 olika alternativ i autoläge, tyst, normal och hög COP med fläktdriften låg, medel eller hög, men automatiskt reglerad.
Det ger ägarna möjlighet att ställa in värmepumpen på "tyst" när man är hemma och hög COP när man är på jobbar, eller sover.
Kanske skulle gå koppla ihop med närvarosensor som finns på vissa maskiner.
Kunde man själv välja om "närvaro" = tyst drift så skulle man ju aldrig behöva bry sig om inställningarna dagligen heller.

Det finns en hel del att jobba med när det gäller mjukvarorna i luftvärmepumpar, och jag tror att de som kan erbjuda bra lösningar därvidlag kan komma att vinna marknadsandelar.
« Senast ändrad: 05 oktober 2018, 20:09:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!