Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215 Problem Varmvatten  (läst 1023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stromqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1215 Problem Varmvatten
« skrivet: 22 maj 2018, 15:47:18 »
Halloj!
Har sökt igenom forumet för liknade problem men inte kunnat hittat exakt det problem jag har eller egentligen mina föräldrar.
Hur som helst, ska försöka beskriva problemet och vilka åtgärder vi har provat med.
De är alltså en Nibe Fighter 1215 installerad 2007 som fungerat utan större problem tills för kanske någon månad sedan.

Enligt displayen ser allt ut att vara i sin ordning.
Den börjar värma varmvattnet vid 44 grader och stopp är inställt på (A) vilket blev senast jag kollade 50 grader på varmvattnet.
Nu tycker man ju att varmvattnet någonstans bör ligga på cirka 50 grader ut ur kranen? Plus minus någon grad möjligen.
Men det gör de inte.. Vrider jag max på varmvattenkranen och håller handen under är det endast ljummet, och det kommer och går dessutom.
Så ibland blir det iskallt för att sedan bli riktigt varmt till sedan ljummet.
Har testat att stänga allt vatten till övriga kranar och duschar och så att vattnet endast går till en kran och har även testat att stänga det kalla vattnet om det på någon magiskt vis skulle kunna gå någon "bakväg" men det har inte gjort någon skillnad.

Växelventilen är bytt så den fungerar som den ska. Temperaturgivaren som sitter i nederdelen på varmvattentanken är också bytt, utan resultat.
Varmvattentanken är luftad.
Elementen är luftade.

Trycker jag på "Periodisk höjning" av varmvattnet så tycks det bli en förbättring enligt mina föräldrar.

KB-f 32c
KB-r 10 (-8)c

Elpatron tillåts.
Ratten är ställd på "0".

Hoppas det inte blev en allt för rörig text.
Det är säkert något jag glömt så skriv gärna om något är oklart, tips mottages tacksamt!

Tack!  :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 Problem Varmvatten
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2018, 22:13:24 »
Ställ alla blandare på max kallt, utan att öppna dem, testa sedan att öppna en i taget på max varmt. Känn även på varmvattenröret ut ur VP:n.

Jag tycker det låter som nån blandare som läcker mellan varmt och kallt.

Har du blandningsventil?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!