Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Conrad.se Fuskföretag?  (läst 7540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #30 skrivet: 14 maj 2018, 20:37:18 »
Det är nog inget konstigt med leveranstiden, deras lager ligger väl i tyskland och skickar säkert en gång iveckan eller nåt hit.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #31 skrivet: 14 maj 2018, 21:01:25 »
Ja, alltså dom har fortfarande inte fått in prylen i lager så att dom har kunnat skicka den. På hemsidan står det fortfarande 10-12 dagar trots att jag inte har fått någon leveransbekräftelse på beställningen som gjordes i mars.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #32 skrivet: 14 maj 2018, 22:55:53 »
Aha  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #33 skrivet: 15 maj 2018, 06:20:31 »
Som näthandlare måste man betala returfrakten om en vara är felaktig.
Det kluriga här är väl att själva varan troligen inte är felaktig, utan deras text om vilka tvättar den passar till.
Men godkänner de reklamation av varan för att den "inte fungerar" = är felaktig i förhållande till vad de lovat så skall de betala returfrakten, vilket de ju verkar göra.

Vid ånger så får man själv stå för returfrakten, men du behöver inte betala den frakt de tvingats lägga ut på din beställning.
Jag kan absolut tycka att det är fel att jag som handlare skall behöva stå för den första frakten i de fall kunderna ångrar sig.
Skulden för detta kan ju på intet sätt skyllas på mig som säljer varan, ansvaret borde ligga helt på kunden i fall som dessa.
Nu står jag ändå för frakterna i fall som ånger, men nog bär det mig emot.

Det är en kostnad som man får lov att räkna med och lägga på priset på alla varor man säljer som näthandlare helt enkelt.
Kanske är det en regel som skapats för att i viss utsträckning skydda den fysiska handeln mot billig konkurrens.

Omvänt kan man tycka att en fysisk butik skulle fÃ¥ betala resan in till butiken om en kund Ã¥ngrar sig, inte resan in för att Ã¥terställa varan, utan första resan när man Ã¥kte för att köpa den.  :o
« Senast ändrad: 15 maj 2018, 06:23:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #34 skrivet: 15 maj 2018, 12:43:28 »
Som näthandlare måste man betala returfrakten om en vara är felaktig.
Det kluriga här är väl att själva varan troligen inte är felaktig, utan deras text om vilka tvättar den passar till.
Men godkänner de reklamation av varan för att den "inte fungerar" = är felaktig i förhållande till vad de lovat så skall de betala returfrakten, vilket de ju verkar göra.

Vid ånger så får man själv stå för returfrakten, men du behöver inte betala den frakt de tvingats lägga ut på din beställning.
Jag kan absolut tycka att det är fel att jag som handlare skall behöva stå för den första frakten i de fall kunderna ångrar sig.
Skulden för detta kan ju på intet sätt skyllas på mig som säljer varan, ansvaret borde ligga helt på kunden i fall som dessa.
Nu står jag ändå för frakterna i fall som ånger, men nog bär det mig emot.

Det är en kostnad som man får lov att räkna med och lägga på priset på alla varor man säljer som näthandlare helt enkelt.
Kanske är det en regel som skapats för att i viss utsträckning skydda den fysiska handeln mot billig konkurrens.

Omvänt kan man tycka att en fysisk butik skulle fÃ¥ betala resan in till butiken om en kund Ã¥ngrar sig, inte resan in för att Ã¥terställa varan, utan första resan när man Ã¥kte för att köpa den.  :o

I mitt fall, överensstämde inte varan med beskrivningen.  Hade jag vela bara Ã¥ngra mig, hade jag betalat för frakten.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #35 skrivet: 15 maj 2018, 12:53:21 »
Det är ändå en liten gråzon, där jag inte kan hitta någon exakt skrivning i regelverket vad som gäller.
Klart är att: defekt vara = företaget betalar, och ånger = kunden betalar.
Men det var ju bra att de tog sitt ansvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #36 skrivet: 15 maj 2018, 14:23:58 »
Bör nog vara rätt i beskrivningen, annars är det fel i varan! Man får inte lämna bort väsentlig information, i detta fall att det enbart passar vissa modeller av kärcher tvättar
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Conrad.se Fuskföretag?
« Svar #37 skrivet: 15 maj 2018, 14:37:31 »
Finns väldigt många manualer som inte är fullödiga, och det går alltid skylla på kunden om det finns en möjlighet.
T.ex. står inte K5 Premium med i listan, bara K 5 Compact, K 5 Compact Home, K 5 Home, K 5 Premium eco!ogic Home, K 5 Premium Home, K 5.700, K 5.700

Jag menar bara att om det bara definieras "Defekt" eller "Ånger" i regelverket så finns det rum för tolkningar.
Jag håller absolut med om att conrad bör betala, men jag menar att det nog (utifrån vad jag vet) skulle vara svårt att vinna en tvist om de vägrade med hänvisning till att just K5 Premium inte var med i listan.
K 5 Premium eco!ogic Home och K 5 Premium Home kan ju vara helt andra maskiner.
Lite koll fÃ¥r man ha när man beställer.  ;)
« Senast ändrad: 15 maj 2018, 14:39:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!