Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥n kolv- till scrollkompressor i en NIBE fighter 1210  (läst 1658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en NIBE fighter 1210 pÃ¥ 7 kW där kompressorn nyss skurit. Jag hade tänkt byta ut kompressorn bara, dÃ¥ en kylmodul kostar ca 25-30kkr att byta ut. Jag kan komma över en lämpligt stor scrollkompressor till ett hyfsat pris (Danfoss HRP034T4LP6) som har ungefär samma kyleffekt som original kolvkompressorn. Jag vill byta till scroll pga en lägre ljudnivÃ¥ (samt bättre livslängd). Jag har bra erfarenhet frÃ¥n en-fas 230 kolvkompressorer och har byggt att antal system (lägre kyleffekt dock). Men, jag är mindre duktig pÃ¥ att koppla in tre-fas kompressorer. Jag förstÃ¥r att för en scroll mÃ¥ste faserna ligga rätt. 
Behöver jag några extra komponenter?
Hur kan jag försäkra mig och att jag kopplar in faserna rätt?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Enklast är väl att skaffa en enkel/billig fasföljdsprovare?

Annars märks det ju om den kyler eller inte.

Efter Vattenfalls missöde hos oss igår är jag tacksam att min Stiebel-Eltron har fasföljdsvakt som blockerar kompressorn vid fel fasföljd. Kan vara idé att sätta in en sån också.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På gamla scrollvärmepumpar utan fasföljdsvakt så brukade man starta grejerna lite kvickt och lyssna (med fingret på strömbrytaren).
Det hörs om den går åt fel håll.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carnot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, det blir nog till att lyssna och logga temperaturen på tryckröret för att snabbt se om kompressorn går åt rätt håll. Borde inte ta någon större skada om den går åt fel håll i 20 sek.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!