Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skarva blÃ¥rör bäst - lin/lijolja eller rörkitt?  (läst 9041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Jag står inför bygget av ett nytt värmesystem där stamnätet består av blårör. Har aldrig tidigare arbetat med blårör, så jag undrar vad man ska använda för att få en tät skarv, förutom lin?

Läste att man även kan använda linolja att stryka på linet, samt rörkitt? Behöver man båda, eller räcker det med antingen lin+linolja eller lin+rörkitt?

/Aron

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Är röris själv och det enda vi använder förutom loctitelim(gillar inte det) så är det lin och rörkitt :) varför just blåa rör inte smidigare med elförzinkade rör och pressa?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Är röris själv och det enda vi använder förutom loctitelim(gillar inte det) så är det lin och rörkitt :) varför just blåa rör inte smidigare med elförzinkade rör och pressa?
Jo, elförzinkat+Mapress lät väldigt attraktivt, ända tills jag såg priset på kopplingarna (med tanke på att jag bygger en ganska stor anläggning). :-|

En annan anledning är att en stor del av rörnätet ska sitta i väggarna, och jag ville inte ha några dolda presskarvar där, så valet föll slutligen på blårör + svarta kopplingsrördelar. :-)

Hur mycket lin skall man ha på en koppling? Vilket märke av rörkitt rekommenderar ni? Såg ett antal produkter på Rinkaby Rör...

Till exempel denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-rorkitt-burk-360-g/

/Aron

« Senast ändrad: 10 april 2018, 14:04:49 av aroncbds »

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Aha då förstår jag :) du tar lin så det täcker gängorna, men glöm inte raspa gängorna så att inte linet snurrar med när du gängar, vilket rörkitt du använder är inte av stor vikt, unipak är ju bra grejer :)

För att svara på din andra fråga i din andra tråd så kan du ta vilken ventil du vill men man brukar ta förzinkade, men du kan ta mässing med :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Tack för bra svar!
Finns det några andra quirks/fallgropar att se upp med vid montering av blårör? Jag tänker närmast på eventuella läckor...

Min tänkta strategi är att alltid montera en raksträcka i taget (dvs fram till nästa krök) och proppa/tryckprova med vatten den monterade ledningssträckan för att på detta sätt slippa demontera alltför stora sträckor om det skulle läcka någonstans. Låter det vettigt, tycker ni?

Alternativt om man sätter dit några skarvar med lekande muttrar för att snabbt kunna demontera delsträckor (känns egentligen onödigt om man tillämpar metoden ovan)?

/Aron

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan vara bra att tänka på värmeutvidgning och upphängning om du har långa raksträckor! Rören ska kunna röra på sig och ibland kan ett par extra krökar vara bra för att göra systemet mer flexibelt.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Tack för bra svar!
Finns det några andra quirks/fallgropar att se upp med vid montering av blårör? Jag tänker närmast på eventuella läckor...

Min tänkta strategi är att alltid montera en raksträcka i taget (dvs fram till nästa krök) och proppa/tryckprova med vatten den monterade ledningssträckan för att på detta sätt slippa demontera alltför stora sträckor om det skulle läcka någonstans. Låter det vettigt, tycker ni?

Alternativt om man sätter dit några skarvar med lekande muttrar för att snabbt kunna demontera delsträckor (känns egentligen onödigt om man tillämpar metoden ovan)?

/Aron

Du behöver nog inte fundera så mkt på läckor då det är låga tryck plus att lin och rörkitt är bulletproof :) sk. Unionskopplingar hade jag försökt undvika på gömda/svåråtkomliga ställen då dom är mer läckbenägna :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Du behöver nog inte fundera så mkt på läckor då det är låga tryck plus att lin och rörkitt är bulletproof :) sk. Unionskopplingar hade jag försökt undvika på gömda/svåråtkomliga ställen då dom är mer läckbenägna :)
Det låter bra, tack för svar! :-)

Funderade på hur det blir med eventuella avlagringar/utfällningar... Är det rekommenderat att sätta något filter på returen på huvudstamledningen för att fånga upp sådant, eller är det onödigt? :-)

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Det låter bra, tack för svar! :-)

Funderade på hur det blir med eventuella avlagringar/utfällningar... Är det rekommenderat att sätta något filter på returen på huvudstamledningen för att fånga upp sådant, eller är det onödigt? :-)

Kan ju kanske bli en del magnetit(?) med åren men är inte så farligt, systemet är ju syrefritt men visst absolut en filterball är ju aldrig fel :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)

Kan ju kanske bli en del magnetit(?) med åren men är inte så farligt, systemet är ju syrefritt men visst absolut en filterball är ju aldrig fel :)
Då var jag igång! Detta kommer att ta......ett tag... :-D

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Då var jag igång! Detta kommer att ta......ett tag... :-D

Hahah ja du skojade inte när du sa det var endel  tummenupp du mÃ¥ste skicka lite bilder längs projektets gÃ¥ng! Lycka till!
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Vad skär du gängor med?
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Vad skär du gängor med?
Har initialt tänkt att skära gängor i svarven, men nu har vi köpt ett Ridgid handgängverktygssats för gängor mellan 15R-32R. :-)

Utloggad aroncbds

  • Programmerare. BilplÃ¥tare samt Atmel-fantast pÃ¥ fritiden
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: DUT-zon 3
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Alla tips är VARMT välkomna! ;-)
Hahah ja du skojade inte när du sa det var endel  tummenupp du mÃ¥ste skicka lite bilder längs projektets gÃ¥ng! Lycka till!
Haha, ja, nu behöver man inte fundera på hur man ska tillbringa semesterveckorna... Bilder kommer! :-)

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Jag mjuklödde mitt system.
19 radiatorer, arbetstank, och en golvvärmefördelare.
Sutteräng 2x128m².

Skulle uppskatta att det tog 40 timmar ungefär.

Som referens bara.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!