Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump  (läst 1619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonnyJan

  • Gäst
JonnyJan
Frånluftsvärmepump
« skrivet: 03 april 2018, 17:13:52 »
Hej alla,

Jag har en ca 15 år gammal frånluftsvärmepump i mitt hus som värmer vattenslingan i golvet. När jag ser över min förbrukning på värmesystemet finns det inget samband vad det gäller temperature och förbruknning.

Är det något jag missar eller vad kan jag förvänta mig av ett sådant system? Även om det finns en påverkan av COP och en tröghet i systemet borde jag inte kunna få ett samband vad de gäller graddagar och förbrukning?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 03 april 2018, 17:31:59 »
Hej alla,

Jag har en ca 15 år gammal frånluftsvärmepump i mitt hus som värmer vattenslingan i golvet. När jag ser över min förbrukning på värmesystemet finns det inget samband vad det gäller temperature och förbruknning.

Är det något jag missar eller vad kan jag förvänta mig av ett sådant system? Även om det finns en påverkan av COP och en tröghet i systemet borde jag inte kunna få ett samband vad de gäller graddagar och förbrukning?

Reglerar den på utomhus- eller inomhusgivare?

Om den reglerar på inomhusgivare så får du en fördröjning med kanske 12-24h mellan förbrukning och utomhustemperatur.
« Senast ändrad: 03 april 2018, 17:47:44 av kWhalp »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepump
« Svar #2 skrivet: 03 april 2018, 17:33:42 »
Om den är ca 15 år gammal är det en traditionell frånluftsvärmepump som ger ca 1,7-2 kW värme från kompressorn, resten av värmen kommer från el-patronen. Kompressorn klarar kanske värmen i huset ner till ca 6-7 grader utetemperatur om man är sparsam med varmvattnet, sedan kopplas el-patronen in mer successivt och det märks på el-förbrukningen som då ökar betydligt snabbare med fallande utetemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

JonnyJan

  • Gäst
JonnyJan
SV: Frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 03 april 2018, 22:03:39 »
Tack båda för era svar,

kWh valp: Den reglerar på utomhustemperatur så borde inte ha någon sådan fördröjning.

Josth: Helt klart är det på de sättet men huset står idag tomt ganska stora delar av tiden och i och med det är det bara värmen som går, nu har det ju varit en kall vinter och när den eldar på via elpatron borde COP inte ha någon effekt eller minimera påverkan av min "funktion" av graddag och temperatur som nu ser ut som en hagelsalva?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!