Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Volvos självkörande bilar = en död, se filmen fram till olyckan.  (läst 7034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Här ser man precis hur det går till, man undrar ju vad som hänt om föraren tittat på vägen innan olyckan, även om det var mörkt kanske hon hunnit reagera?
En kvinna bakom ratten brukar ju i vissa sammanhang lite skämtsamt kallas för en herrelös bil, i detta fall var det ju sant.
https://www.nyteknik.se/fordon/filmen-visar-sekunderna-innan-dodsolyckan-6905521?source=carma&utm_campaign=575876_Nyt_allm%C3%A4nna_180322&utm_medium=email&utm_source=Master+list-All_Users&utm_custom[cm]=302919577,33270&=#conversion-1107372290
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Märkligt att bilen inte kan undvika det. Sensorerna måste sett kvinnan en god bit innan hon syns i strålkastarna. Om inte så borde bilen sänka farten pga dålig data från sensorerna.

En människa bakom ratten hade troligen inte lyckats bättre om inte bilen haft ir kamera eller liknande men man måste ändå ställa lite högre krav på en maskin.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Å andra sidan kanske en människa ser mer i mörkret än vad den video vi får se indikerar...
Och även om hon upptäcks sent så kanske hon hunnit gira om hon faktiskt kört bilen och tittat framåt.
Jag är oerhört skeptisk till självkörande bilar, möjligen självkörande tåg och bussar på därför avsedda körfält, men bilar.
Känns som en ren utopi.
Blir kul när IS hackar hela systemet och 100 000 dör inom någon minut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Hade det varit en vanlig bil/förare hade jag inte varit ett dugg förvÃ¥nad.  25m är ju vad man uppskattar är vad man ser med halvljus.

En självkörande bil däremot har väl/borde ha ir till sin hjälp och borde ha mycket bättre förutsättningar att se och reagera.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
Var snäll och ändra rubriken. Volvo har inget med detta att göra, det är Uber som har utvecklat det självkörande systemet.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hade det varit en vanlig bil/förare hade jag inte varit ett dugg förvÃ¥nad.  25m är ju vad man uppskattar är vad man ser med halvljus.

En självkörande bil däremot har väl/borde ha ir till sin hjälp och borde ha mycket bättre förutsättningar att se och reagera.
Visst är det så, men man funderar ju ändå om hur det verkligen såg ut, jag menar hon är ju inte mer än några meter från att befinna sig rakt nedanför en gatubelysning, någon form av ljus borde det väl ändå ha varit?
Att bilens IR inte fungerade/var aktivt får man väl nästan förutsätta.
En mer klockren mall/profil för/av "person som leder en cykel" går väl nästan inte få.
Har dom missat att lägga in en sådan bild i autobromsprogrammet så är det sämre ställt än vad jag trodde med säkerheten.

Även på 25 meters håll så borde det inte vara omöjligt att gira om man håller ögonen på vägen.
Var snäll och ändra rubriken. Volvo har inget med detta att göra, det är Uber som har utvecklat det självkörande systemet.
Jag förutsätter att Volvo godkänt att Uber kör med deras bilar?
Det innebär i sak att de utsätter sig för risken att bli uthängda.
Jag anser att de som pysslar med detta leker med liv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Det borde varit tvärtom, att det självkörande systemet räddat livet på kvinnan i en situation där en mänsklig förare inte hunnit undvika kollision.
Då hade man blivit lite imponerad. Nu är det tvärtom, badwill all around.
Förhoppningsvis är man inte med den dagen allt blivit automatiserat och centralstyrt, och vår frihet ett minne blott.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Ser man filmen så hade ingen människa kunnat fixa detta.
Sedan att inte tekniken gör det heller är en annan sak.

Bilen framfördes dessutom över gällande hastighetsbegränsning.

I vilket fall som helst så lär det inte bli självkörande bilar på länge annat än på platser som sällan har dåligt väder.

Självkörande bil i Sverige i snöfall och halka, nä skulle inte tro det...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Det borde varit tvärtom, att det självkörande systemet räddat livet på kvinnan i en situation där en mänsklig förare inte hunnit undvika kollision.
Då hade man blivit lite imponerad. Nu är det tvärtom, badwill all around.
Fast jag tycker ju inte att man kan dra nÃ¥gra sÃ¥dana slutsatser alls.  Man kan inte dra slutsatsen att en mänsklig förare hade kunnat undvika olyckan av det som framgÃ¥r av filmen  Prova själv och sätt dig framför filmen och inbilla dig att du bromsar när du upptäcker kvinnan och se om du hinner bromsa.  Det är lätt för Rikard och andra här pÃ¥ forumet som vet vad som kommer att hända att tänka ut en lämplig Ã¥tgärd sÃ¥här i efterhand, men jag tror nog att 999 av 1000 förare (minst) hade Ã¥stadkommit samma slutresultat som utfallet blev med den självkörande OM filmen verkligen representerar vad som kunde upptäckas med mänsklig syn.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Man kan inte jämföra med en mänsklig förare utan det handlar om vad som kan förväntas av en maskin som denna med sina sensorer och möjlighet att reagera på några millisekunder. Vad jag förstår har dessa bilar både lidar och radar förutom kameror (troligen med ir) som borde upptäckt kvinnan långt innan hon syns i strålkastarljuset.

Bara för att en pilot utan hjälpsystem troligen misslyckas med att landa i dimma accepterar vi inte att det misslyckas när alla hjälpsystem finns tillgängliga.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Fast jag tycker ju inte att man kan dra nÃ¥gra sÃ¥dana slutsatser alls.  Man kan inte dra slutsatsen att en mänsklig förare hade kunnat undvika olyckan av det som framgÃ¥r av filmen  Prova själv och sätt dig framför filmen och inbilla dig att du bromsar när du upptäcker kvinnan och se om du hinner bromsa.  Det är lätt för Rikard och andra här pÃ¥ forumet som vet vad som kommer att hända att tänka ut en lämplig Ã¥tgärd sÃ¥här i efterhand, men jag tror nog att 999 av 1000 förare (minst) hade Ã¥stadkommit samma slutresultat som utfallet blev med den självkörande OM filmen verkligen representerar vad som kunde upptäckas med mänsklig syn.

Du missförstår, antagligen hade ingen mänsklig förare kunnat undvika en krock.
Men en robot borde med sensorer och rätt programmering kunnat klara av det.
Nu gjorde den inte det, och då blir man inte imponerad.
Sen, om bilen körde för fort borde någon ställas till svars.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det inte ett inbyggt problem här med självkörande bilar? Ska automatiken i alla lägen tänka på bilpassagerarnas bästa eller ta en risk för att kanske rädda en annan person? Det ser ju ut som att bromsa är lönlöst. Instinktivt rycker man då i ratten för att inte köra rakt på. Automatiken skulle kunna göra samma sak, men då är utgången oviss både för cyklisten och passagerarna.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Det är ett dilemma  - om sensorerna förutser en olycka hur ska den väja om det är fotgängare till höger och cyklister till vänster? Skulle inte vilja skriva den koden.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Är det inte ett inbyggt problem här med självkörande bilar? Ska automatiken i alla lägen tänka på bilpassagerarnas bästa eller ta en risk för att kanske rädda en annan person? Det ser ju ut som att bromsa är lönlöst.
Att bromsa är sällan lönlöst vid kollision med människa. Även om man inte kan undvika en kollision så betyder sänkt fart vid kollisionen mycket för chansen att överleva för den påkörde.

Dessutom skall tekniken just i fall som detta överträffa människan och se faran på ett mycket tidigare stadium och borde kanske ha hunnit göra en avsevärd inbromsning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Oavsett om bilen framfördes automatiskt så är väl just den typen av olycka ett praktexempel på vad som ska undvikas/lindras med de system som är standard i alla nya Volvobilar?
Det är mycket fokus just på att den var självkörande, men varför fungerade inte kollisionsskyddet (som egentligen inte har något med självkörningssystemet att göra)?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!