Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblÃ¥set  (läst 21150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2018, 22:59:10 »

Vad har du för värme i övrigt (element?) och hur kallt var det som kallast inomhus ?

Elelement. Som kallast har det varit 14 grader inne för nån vecka sen när det var kallt ute. Har snålat lite med elvärme.

Tänker också på att installatören direktkopplade den till säkringsskåpet. Är det tillåtet? Undrar om han hade elbehörighet? Fick inget påskrivet eller stämplat garantikvitto!
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 23:03:18 av Grönbete »

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2018, 07:06:26 »
Grönbete ska inte köpa en ny luftvärmepump iaf. Min LZ25TKE blåser inte ut över 40 grader ens. Trycker däremot ut desto mer luft, ett jävla tryck :)

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #17 skrivet: 21 februari 2018, 09:44:25 »
Grönbete ska inte köpa en ny luftvärmepump iaf. Min LZ25TKE blåser inte ut över 40 grader ens. Trycker däremot ut desto mer luft, ett jävla tryck :)
Måste, enda alternativet. Dock förväntade jag mig att en ny skall vara likvärdig eller bättre än min 12 år gamla.
Jag hade bättre temp inne i huset med den gamla för den gav 55 grader i utblåset medans den nya ger 45 med samma fläktstyrka och luftblås.

Nu är det 16.8 grader inne  Sc:,h

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2018, 12:13:38 »
Ja som jag sa till dig i en annan tråd du hade, har man en gång blivit bortskämd med en Toshibapump så kan det va rätt vanskligt att byta till ett annat fabrikat. ;)

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #19 skrivet: 21 februari 2018, 13:40:36 »
Ja som jag sa till dig i en annan tråd du hade, har man en gång blivit bortskämd med en Toshibapump så kan det va rätt vanskligt att byta till ett annat fabrikat. ;)

Oke :) Jag får la byta till en supreme 25/35 vilket är dom bästa Toshiba just nu va?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #20 skrivet: 21 februari 2018, 14:21:13 »
Ja de kallas lite olika ibland beroende pÃ¥ Ã¥terförsäljare men de senaste modellerna heter Daisikai 9, och har dÃ¥ R32-gas. Sen skiljer det en del i effekt mellan 25 och 35-modellerna, vid t.ex -15 °C ute ger 25:an 3700 watt och 35:an 4500 watt i värmeeffekt och det skiljer bara 1000 kr mellan modellerna.  FramgÃ¥r av denna länk:   https://www.toshibavarmepumper.no/globalassets/global/markedsmateriell-brosjyrer-priskataloger-annonser-etc/produktark/produktark-toshiba-bolig/2017-aug-produktark-toshiba-daiseikai-92.pdf
http://inneklimatgoteborg.se/produktblad/toshiba/Toshiba_Daiseikai_9_produktblad.pdf

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #21 skrivet: 21 februari 2018, 14:28:00 »
Någon med dina tilltänkta Toshiba modeller kan säkert hjälpa dig med uppgifter om utblåstemperatur och fläkthastighet/flöden uppmätt vid ett par minusgrader så du kan jämföra om det är väldigt hög utblåstemperatur som är kravet.

En så pass hög temperatur i utblåset som 55-60 grader bör ge en sämre effektivitet, jämför med att driva ett lågtemp system med vattenburen golvvärme kontra högtemperatur radiatorer med en luft/vatten.

Lite förvånande dock att din nya FH35VEHZ inte skulle klara att hålla samma temperatur inomhus som din gamla då Mitsubishin med största sannolikhet ger mer effekt än din gamla!!
Förutsatt givetvis att det inte är några andra nya förutsättningar samt att din FH35VEHZ går som den ska.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #22 skrivet: 21 februari 2018, 14:37:17 »
Min13 år gamla Toshiba skickar också ut 60 grader men effekten är säkert lägre än på nyare pumpar.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2018, 15:10:37 »
Nej säg inte det för det handar väl om 2 st saker, dels utblåstemperaturen och dels luftmängden ur innerdelen. Toshibapumparna brukar när de drar på lite ligga mellan +55-60 grader, brukar toppa på ca +60 grader för att sedan stega ned lite till mellan ca +55-57 grader, helt normalt om pumpen är i ett gott skick och inte har tappat någon nämnvärd gas.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #24 skrivet: 21 februari 2018, 15:35:20 »
Om båda pumpar har ungefärligt samma luftflöde, uppskattat när man står framför med ansiktet i flödet.
Den ena ger 60 grader och den andra 45.

Det borde vara rätt klart vilken som värmer villan bäst

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #25 skrivet: 21 februari 2018, 15:51:01 »
Måste, enda alternativet. Dock förväntade jag mig att en ny skall vara likvärdig eller bättre än min 12 år gamla.
Jag hade bättre temp inne i huset med den gamla för den gav 55 grader i utblåset medans den nya ger 45 med samma fläktstyrka och luftblås.

Nu är det 16.8 grader inne  Sc:,h
Du verkar tro att utblåstempen bestämmer innetemperaturen. Där har du ju fel. Nu verkar dock inte din trycka ut rätt men ser man på R32-pumparna verkar dom blåsa betydligt svalare men mer luft istället vilket gör att dom värmer stora ytor ändå.

16,8 grader inne är inte ok!

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #26 skrivet: 21 februari 2018, 16:04:59 »
Ja utblåstemperaturen tillsammans med luftmängden bestämmer innetemperaturen. Om samma luftmängd blåses ut så blir det varmare innetemperatur ju högre utblåstemperaturen är och beroende på inställt börvärde förstås.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #27 skrivet: 21 februari 2018, 16:13:41 »
Om båda pumpar har ungefärligt samma luftflöde, uppskattat när man står framför med ansiktet i flödet.
Den ena ger 60 grader och den andra 45.

Det borde vara rätt klart vilken som värmer villan bäst

Baserat på innetemperaturen om 16-17°C under 24h så är nåt galet, 5-6kW i 24h vid -3°C ute borde ge dig varmt och skönt inomhus.. gissar på:
1.avfrostningssjukan
2. fel luftflöde
3. Gasläckage
Sc:,h

Var exakt mäter verisure-sensorn? Toagolvet?

Du kör inte avfrostningsläget eller nåt annat eco-läge?

Har du I-see-sensorn aktiverad? Den höjer/sänker ju temperaturen beroende på närvaro/frånvaro.
« Senast ändrad: 21 februari 2018, 18:02:34 av kWhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #28 skrivet: 21 februari 2018, 16:33:54 »
Vilket börvärde har du inställt, den kanske inte ens går för fullt om du bara har börvärde 20 grader?
Kör du max på börvärdet?
I övrigt håller jag med föregående talare, om Mitshun har högre luftflöde och likvärdig effekt som din Tishiba hade så blir utblåstempen lägre, speciellt om du har kallt i huset.
Är det 46 grader ut nu så får du ju ca 51 grader om innetempen stiger till 22 grader inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #29 skrivet: 21 februari 2018, 18:39:29 »
Hej. Se på bilderna inställning och resultat...
Forumet tillåter inte bilaga av någon anledning så jag skriver.
Insugtemp 26
Utblåstemp 44
Inställning sol (värme) see sensor av. 31 temp o max fläkt

Temp 3 meter ovanför 17 grader enl verisure sensor. Sitter i sirendosan ovanför dörrkarmen i hallen uppe. Precis under golvet i trappen sitter pumpen.
Mätt med kalibrerad proffsinstrument från jobbet.

« Senast ändrad: 21 februari 2018, 18:44:15 av Grönbete »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!