Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorbyte och ev konv till HC  (läst 2681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan lule

  • Gäst
Johan lule
Kompressorbyte och ev konv till HC
« skrivet: 27 januari 2018, 10:30:56 »
Har en gammal kinaimporterad BV pump som jag skulle behöva byta kompressor på.

Köldmedia är R407C och befintlig kompressor är en enfas 2kw maskin som fungerar men har väl hög startström och enfas är lite tungt för elnätet i allmänhet..
Så jag har hittat en ny 3faskompressor som jag tänkte montera, en "HITACHI COMPRESSOR, G300AH-47D1, R407C,"
Elsystemet/reglersystemet har jag redan byggt om och kopplat in till hemautomationen så det ska inte vara något problem att ordna.

Då till mina funderingar till alla experter på forumet:

1. Är det vettigt att fylla på med envirosafes "es-22a" ? Eller finns det vettigare alternativ, tex julas gränngas https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/lodgas/gasflaska-218534/#tab02
2. Olja, som jag förstår så är kompressorn förfylld med PEG olja, men det står inget om detta på den och jag har ingen manual eller produktspec. Stämmer detta generellt? Och behöver jag fylla något extra?
3. Byta torkfilter antar jag är en bra ide?
4. Tänkte efter vacuumsugningen flusha med en halv laddning av det billiga köldmediet och vacuumsuga en gång till då jag inte har tillgång till kvävgas, tror ni att detta duger?
5. Expventil, behöver jag byta eller doger den gamla, om jag behöver byta hur dimensionera den?
6. Övrigt att tänka på?

I övrigt så har jag tillgång till vacuummätare, pump och manomaterställ. Att löda, vacuumsuga och fylla på är nog inget problem.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Kompressorbyte och ev konv till HC
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2018, 22:18:31 »
Varför byta gas till nåt skit som anläggningen inte är gjord för

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte och ev konv till HC
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2018, 14:29:44 »
Har det blivit någon konvertering och byte av kompressor?

Varför byta gas till nåt skit som anläggningen inte är gjord för

Kanske för att ingen kytekniker någonsin kommer att vilja göra jobbet att byta saker i en kinapump, eller för att lära sig mer eller för att spara pengar och defenitivt för att man som privatperson inte kan köpa R407c. Kanske tom en kombination av alla ovanstående :)

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorbyte och ev konv till HC
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2018, 07:48:59 »
Gasen du hänvisar till är propylen (även kallad propen), den har en dubbelbindning och är inte lämplig som köldmedia.
Du bör ha så ren propangas som möjligt, typ detta.
https://www.ahlsell.se/10/kyl/koldmedium-olja-samt-kold---varmebarare/koldmedium/koldmedier---naturliga/20002902/

Övriga frågor har jag inte så bra koll på, men nytt torkfilter låter som en bra idé.
Jag gissar att förångare och kondensor är dimensionerade efter 2 kW kompressorn så grejerna kommer nog inte gå särskilt effektivt.
Som hobby-projekt är det kanske lite kul, men är syftet att spara pengar så är det bättre att köpa riktiga grejer och få en vettig SCOP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte och ev konv till HC
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2018, 08:11:51 »
es-22a är detsamma som propan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorbyte och ev konv till HC
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2018, 14:51:16 »
Fast länken hänvisade till Julas lödgas.
Det är inte samma som propan enligt säkerhetsdatabladet.
Sen är jag inte säker på om man kan trycka in vilken gasol som helst i en värmepump?
MÃ¥ste det inte vara relativt ren propan?
« Senast ändrad: 29 juni 2018, 14:53:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorbyte och ev konv till HC
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2018, 17:57:06 »
Propylen används om köldmedie i kompressor-anlägningar då den är relativt stabil.

Julas Propylen är väldigt ren för att vara HC-gas - mycket renare än propan-95  som finns i vÃ¥ra blÃ¥ 20xx-gasflaskor - dom 5% orenheter i propan-95 (blÃ¥ flaskan) är mest n-butan och Isobutan, sedan kan det finnas en smula etan-gas som gör trycket en smula högre än nödvändigt.

SÃ¥dant här pÃ¥verkar mest potentiell COP - inte om det skulle fungera eller inte.  Dock propan gasen mÃ¥ste torkas genom en torkfilter och föras över i gasform innan det införs i kylmaskinen - det beror pÃ¥ att det kan finnas vatten i flaskorna (efter tryckprovningar)  samt det finns alltid en smula olja löst i vätskan (för att smörja pumpar och ventiler i distributionen av gasol) - inget av det vill man ha in i maskinen.

Det är värre med dom nya sk. HFO-gaserna som också har dubbelbindningar och av tex. aluminium och andra alkaliemetaller omvandlas till betydligt mer svårflyktiga versioner av köldmediet med tiden.

...

Nu innebär det inte att propylen/R290 skulle vara optimalt när man gÃ¥r ifrÃ¥n R407C dÃ¥ det alltid innebär ändrade förutsättningar som annan viskositet och flöde i ventiler, kompressorn mer ömtÃ¥lig om man inte  överhettar suggasen (av utgÃ¥ende kondensatet mha. värmeväxlare) ) ordentligt (propan bildar/löser in sig i oljefilmer vid komprimerings-takten och minskar smörjförmÃ¥gan i tex cylinderväggar mm. under själva kompressionen), man mÃ¥ste skruva pÃ¥ expansionsventiler för att hitta nya arbetspunkter etc. 


Att bygga väl intrimmad system på gammal maskin för ny köldmedel tar sin tid, det är därför det är sådan aktiviteter med drop-in gas - men också att tillverkarna försöker desperat rädda sin marknad...

...

Den andra delen - om inte grejorna sitter utomhus, är att tänka på mängden HC-gas i anläggningen och var denna tar vägen vid en läcka och om det hinner späda ut sig tillräckligt mycket i luft vid en mindre läcka på någon timmes tömmningstid.

...

Generellt så är en R407C-maskin det som bäst passar för experiment med R290/R1270 (propan respektive propylen) och blandningar därav.

R410A-maskin direkt olämpligt då den är övermotororiserad gentemot slagvolymen och R134a-kompressorer har för klen motor gentemot slagvolymen.

R1270 är snällare mot kompressorn rent smörjmässigt då den inte behöver så mycket suggasöverhettning för att gå 'safe' - med lite större systemtryck så blir det också bättre kapacitet än med R290, men kompressorn får också arbeta hårdare iom. att det är mer gasmängd viktmässigt (högre densitet) per tid som måste pumpas.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressorbyte och ev konv till HC
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2018, 23:54:01 »
O'fan, trodde inte att det gick att använda kolväten med dubbelbindningar som köldmedium?
Hade för mig att de kunde börja reagera vid de tryck/temperaturer som man har i kompressorn.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!