Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering frÃ¥n direkt el till vattenburen värme, hjälp!  (läst 3686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smasken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi ska nu hemma konvertera från direkt el till ett luft vattensystem. Vårat hus har krypgrund och där har jag tänkt dra ledningarna i form av isolerade PEX-rör. Det ska även förberedas för en oinredd övervåning.

Tanken jag hade var att dra värmebärare från pump in i en fördelare som fördelar till två rör, en för undervåning och en för övervåning. På fördelare har man ventiler för att justera/stänga flöde för våningarna separat. Returen gå även denna till en fördelare i samma förfarande, dock utan ventiler.

Har gjort en skiss på hur jag tänker som jag hoppas jag bifogat rätt. Är detta ett bra sätt?


Tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det borde funka, och det är lite innovativt att dra returen som du gjort, totala flödesmotstÃ¥ndet i rören för alla radiatorer blir ungefär samma pÃ¥ vÃ¥ning 1.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smasken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fint!

Glömde skriva att huset är 1,5 plansvilla med ca 90kvm bottevåning samt 80kvm övervåning. Element på nedre våningen är såsom i skissen. På övre kommer det antagligen bli ca 5 st element men där vet jag inte layout än.

Har spanat lite på att köpa LK Universalrör Dim.rör x25, är detta lagom? Vad brukar utgången för värmebäraren vara ur pumpen?, kommer ha Mitsubishi Luft/Vatten system.

När jag sedan borrar genom bjälklaget för avstickare till elementen, hur gör jag det snyggast med pex?  Finns det nÃ¥gra smarta lösningar för det?
Ska jag fortsätta med pex av samma dia genom bjälklag, och sedan gå ner i dia från golv till element med snyggare kopparrör?

Vilken rörkoppling ska man välja till pex? , en som är robust men enkel gärna, och med ett brett urval.

Massa frågor :)
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 13:43:55 av Smasken »

Utloggad Smasken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tror det vore bättre att göra två stammar på bottenvåningen.
Du måste dra väldigt grova stammar om du skall klara att mata alla radiatorer med en stam.
Bättre göra 3-4 förgreningar i första förgrening och så köra två stammar nere, och kanske även 2 stammar uppe.
En stam för varje långsida på huset.
Även på returen lär du behöva fördela flödet på två stammar.
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 08:04:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smasken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, då delar jag upp ledningarna på nedre plan, till värmebärare och retur för respektive långsida. Drar stammen med dia 25mm.

Vill man ha alla grenar inne vid pumpen eller ska man placera dom i krypgrunden? Funderade på att ha kranar för att kunna justera/stänga planen var för sig men även då långsidorna. kanske är onödigt?

NÃ¥n som har nÃ¥gra tips pÃ¥ hur man snyggt drar genom trossbotten?  hade ju tänkt att dra med samma dia som stamledning (25mm) genom trossbotten och sedan gÃ¥ över till kopparlednig.

Utloggad Smasken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nån som har några förslag på val av pex och kopplingar??, finns ju en uppsjö av dom.

Hade varit bra med en lösning där man kanske inte måste köpa det dyraste verktyget, men jag vill ju inte bolla med hållbarheten i stam ledningen!
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 20:51:17 av Smasken »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Okej, då delar jag upp ledningarna på nedre plan, till värmebärare och retur för respektive långsida. Drar stammen med dia 25mm.

Vill man ha alla grenar inne vid pumpen eller ska man placera dom i krypgrunden? Funderade på att ha kranar för att kunna justera/stänga planen var för sig men även då långsidorna. kanske är onödigt?

NÃ¥n som har nÃ¥gra tips pÃ¥ hur man snyggt drar genom trossbotten?  hade ju tänkt att dra med samma dia som stamledning (25mm) genom trossbotten och sedan gÃ¥ över till kopparlednig.

Jag har gjort som du, men med koppar hela vägen.
Tycker du skall ha förgreningen så nära värmepumpen som möjligt, misstänker att tryckfallet blir lite större än rekommenderat fram till första förgrening annars.

Om jag dragit med PEX hade jag nog gjort det i hela krypgrunden, och kanske t.o.m upp genom trossbotten och in i radiatorkopplet.
Enda problemet med det är väl kanske att pex inte är lika tåligt som koppar mot slag och sånt som kan bli i rummet, t.ex. barn som kör med bobbycar och krockar i rören...
Jag har ingen erfarenhet rörande hur det fungerar med övergångar i T-koppling mellan pex och koppar, men om det går så skulle jag nog dra pex i stammen i trossbotten och sedan koppar upp till varje radiator (15 mm upp till radiatorerna).
Lite beroende på hur det ser ut i trossbotten, och vilken isolering du väljer så skulle du ju t.o.m kunna låta slangen ligga direkt på marken, men själv har jag fäst mina rör med pendelskruv upp i trossbotten, och sedan isolerat med 13 mm armaflex + en aluminiumisolerad rockwool isolering som jag lindat runt hela paketet.
Jag tror jag överdrev isoleringen, ingen större nackdel med lite värmeläckage i krypgrunden, det torkar upp kryputrymmet litegrann...
Men då beror det även på hur krypgrunden ventileras, i mitt fall har vi ju pluggat all ventilation och kör med krypgrundsavfuktare, så vi har inte mycket luftväxling alls i krypgrunden.
Det gör att värmeläckaget i princip ger oss varmare golv.

Kanske 25 mm pex i stammarna, sedan t-koppling 25 X 16 X 25 och pex igen upp just under trossbotten, och sedan en skarv från 16 mm pex till 15 mm koppar som får gå sista biten upp genom trossbotten och in i radiatorkopplet på radiatorn.
Det skulle ge bra möjligheter för stammen och avsticken uppåt att flexa vid värmeexpansion utan att fresta på kopparrören och dess kopplingar.
I mitt fall har jag ju en stam som är runt 10 meter koppar, så jag har fått bygga in "flexböjar" i stammen för att det inte skall bryta för mycket på rör/kopplingar när kopparn expanderar av värmen.

Var noga med alla genomföringar genom väggar och golv, borra alla hål några mm större än rören, centrera rören i hålen och fixera dem med latexfog eller liknande så att rör och slangar aldrig kan ligga an mot trä eller fiberskivor, det kan ge mycket stora problem med "knäppningar" i huset när värmen i rören varierar.
Jag är SÅÅÅ glad att jag tänkte på det, vi har ett så kallat knäpptyst raditorsystem. ;-)
« Senast ändrad: 25 januari 2018, 06:40:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smasken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ett utförligt svar :)

Försöker just nu bena ut vilka kopplingar som man ska välja men det är onödigt krångligt. Nån som har erfarenhet gällande Lk´s pushfit system. Verkar ju smidigt och billigt då man inte behöver verktyg, men är det hållbart tro?

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Vatette har fina kopplingar som du kan byta mutter och kona i.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Smasken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vatette har fina kopplingar som du kan byta mutter och kona i.

Har sett dom men undrar lite hur det hänger ihop, kommer ju behöva en hel del t-kopplingar. Som jag fattar det köper man kopplingen sen fÃ¥r man byta ut befintlig mutter mot kopplingsset anpassat för pex, blir ju flera hundra kronor per koppling isÃ¥fall  :o

Eller har jag fattat fel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!