Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?  (läst 1980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjena!

Har senare tid tänkt på att vår Toshiba Daisenkai luft/luft har frostat av relativt ofta. Ibland vad det känns som två gånger i timmen. (Den satt monterad i kåken när vi köpte så det är inget jag själv installerat.) Kollade upp fakta på den och den ligger på max värmeeffekt 4,2 kW och sitter i ett hus på ~120 m². Kollar man lite enkelt så är det väl 40-50 W per m² som rekommenderas? Alltså någonstans runt 5-6 kW skulle vara lagom.

Nu till frågan: Skulle det innebära någon besparing i energiförbrukning att byta till en större? Att den här får gå så pass hårt och frosta av mycket eftersom den är underdimensionerad för vår kåk? Pumpen i fråga är dessutom 13 år gammal och är det enda, har elpatron i pannan som backup, vi värmer huset med.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2018, 10:54:09 »
Hej! Det beror ju också på hur stor del av huset som luftvärmepumpen kommer åt att värma? Ni kanske har öppen planlösning, öppna dörrar och fläkten på högt varvtal? Då gör det nog nytta med en större modell. LLVP har utvecklats en hel del de senaste åren och finns nu med bra prestanda även om det är -25 grader ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2018, 11:07:36 »
Innerdelen sitter så den mer eller mindre kommer åt hela undervåningen förutom ett sovrum där vi ändå vill ha det svalt.

Anledningen till att jag undrar är att jag killgissar att avfrostning så ofta kostar rätt mycket pengar? Det är ju liksom tid när inte pumpen värmer huset utan vintern utanför..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2018, 11:38:08 »
Avfrostning t.ex. var 40:e minut är vanligt. Standard i äldre värmepumpar vid köldgrader och vanligt för nyare kring 0 grader och några minus. Viktigt att avfrostningen inte tar för lång tid, bör ta max 7-8 minuter. Nya modeller av värmepumpar kan däremot gå i t.ex. två timmar om luften ute är mycket kall och därmed torr så det knappt bildas någon frost tack vare smartare logik för avfrostning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kitco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2018, 13:46:51 »
Om du vill slippa avfrostning spelar det inte någon roll om det är en ny eller gammal maskin, det har att göra med luftfuktigheten ute. Jag har en helt ny LN35 mitsubishi maskin som avfrostar var 30min iritterande, ja visst men det har varit extremt fuktig luft hela vintern iår. När det är torr luft går den i 2timmar fast det är riktigt kallt ute.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2018, 16:35:01 »
Så frekvensen på avfrostningarna har inget att göra med hur "hårt" värmepumpen går att göra?

Det tar inte så lång tid att frosta av. Max 10 minuter varje gång.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2018, 16:57:04 »
Ja nån Toshiba Daiseikai-pump som har en max värmeeffekt på 4,2 kw känner jag inte till, skulle nog tro att din Daiseikaipump har en högre värmeeffekt, ivf mellan ca 5-6kw. Avfrostningar sker vid behov dvs vid t.ex högre luftfuktighet ute mellan ca 90-100% varav det sker väldigt täta avfrostningar ca 30-40 minuters mellan rum vid en fuktighet ute på mellan ca 97-100 %, även ymnigt snöfall ökar normalt avfrostningsbehovet på pumparna. Sen har det betydelse också hur hårt man kör pumpen, dvs om den går på dellast ca 50-75% effekt eller om den går för fullt för då ökar även avfrostningsbehovet eftersom utebatteriet frostar på ännu fortare då eftersom pumpen då tar ännu mer värme ur uteluften.
Vid lägre luftfuktighet ute dvs ned mellan 75-85% och lägre kan pumpen gå i flertal timmar mellan avfrostningarna.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2018, 19:43:36 »
Jag läste bara av faktasidan i manualen. Om det sedan stämmer eller inte kan jag inte svara på. :)

Känns bra att veta att fler har pumpar som frostar av "hela tiden" i alla fall.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2018, 16:18:02 »
Om du vill slippa avfrostning spelar det inte någon roll om det är en ny eller gammal maskin, det har att göra med luftfuktigheten ute. Jag har en helt ny LN35 mitsubishi maskin som avfrostar var 30min iritterande, ja visst men det har varit extremt fuktig luft hela vintern iår. När det är torr luft går den i 2timmar fast det är riktigt kallt ute.
Min LN25 avfrostar var 30:e minut oavsett luftfuktighet och utetemp. Riktigt störande!

Utloggad kitco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2018, 18:29:13 »
Min LN25 avfrostar var 30:e minut oavsett luftfuktighet och utetemp. Riktigt störande!

Jag hade samma bekymmer som dig i 3 mÃ¥nader men den dagen fuktigheten sjönk under 85% börja den gÃ¥ längre fast det var -7 ute. Nu är det runt 90% igen och -15 den gÃ¥r bara 30min igen  :-\ innan nästa avfrostning.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2018, 20:55:36 »
Jag hade samma bekymmer som dig i 3 mÃ¥nader men den dagen fuktigheten sjönk under 85% börja den gÃ¥ längre fast det var -7 ute. Nu är det runt 90% igen och -15 den gÃ¥r bara 30min igen  :-\ innan nästa avfrostning.
Vi har -20 nu och 82% luftfuktighet men samma avfrostningsintervaller. När den väl går så värmer den ju så det hade varit skönt med aningen längre körningar.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Underdimensionerad luft/luft? Byta för energibesparing?
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2018, 21:50:59 »
Mina två Qlima-pumpar har en termo-sensor på utedelens insugningslameller. När sensorn ger signal att lamellerna är för kalla, dvs att frosten har lagt sig som ett lager som hindrar insugningsluften att värma så slår styrningen om, fläkten stoppas och kompressorn börja värma lamellerna. Frosten smälter under ca 5 - 7 min, sensorn känner när lamellernas temp visar att frosten är borta och allt återgår till normal drift.

Detta är enligt fysikens lagar, ingen fabrikant har lyckats ändra dem ännu vad jag vet. ;) Om man har avfrostning som med en äggklocka så verkar det som fabrikanten har sparat in på sensorn.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!