Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VBA makro till loggfiler Nibe F750  (läst 1654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
VBA makro till loggfiler Nibe F750
« skrivet: 19 januari 2018, 00:31:07 »
Är det någon här som redan har uppfunnit hjulet och knåpat ihop ett smart VBA-makro för hantering av txt-loggfilerna från Nibe F750 eller motsvarande?

Eller finns det något färdigt program för hantering av textfilerna så man slipper konvertera dem i Excel och en massa handpåläggning?

Googlade lite och laddade ner NIBE Applications från Nibes hemsida. Dock inte installerat det (ännu) då det fanns under "Proffs" och det mesta där krävde inloggningsuppgifter som jag misstänker endast deras betrodda installatörer har. Hittade dock ingen info huruvida NIBE Applications hanterar vanliga slutanvändarloggfiler eller om det bara är ämnat för proffsen.

Nåväl, Excel och VBA är jag välbekant med så det är väl främst det spåret jag är inne på oavsett - såvida inte folket här har något annat bättre tips som sagt.
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: VBA makro till loggfiler Nibe F750
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2018, 10:38:57 »
Det närmaste jag kommit är några handgrepp i Excel.

Se https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61496.0

Jag har utvecklat detta vidare för egen del med mina 24 log-parametrar och macro i Excel med tillhörande knappar, så jag laddar normalt 1-3 mån data i Excel med 3 knapptryckningar.
Det handlar då om division factors, merge dagliga log filer till en sammansatt fil och laddning av denna.

Det som tar tid är att visas dagar har blivit avslutade mitt i loggningen pga. t.ex strömavbrott eller andra inkonsistent data som måste lappas och lagas lite.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: VBA makro till loggfiler Nibe F750
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2018, 12:23:08 »
Jag brukar använda open office calc det öppnar loggfilerna och kolumnerna hamnar rätt det enda man brukar behöva göra är att låsa menyraden så man ser vad de olika kolumnerna står för när man scrollar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: VBA makro till loggfiler Nibe F750
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2018, 11:25:51 »
Följade kodsnutt kan med fördel användas för att slå ihop flera dagars filer till en enda fil, NIBE_LOG.txt.
Jag har denna kopplad till en knapp i Excel.

Kodstycke: [Välj]
Sub Merge_LOGs()
    Dim wsh As Object
   
    Set wsh = CreateObject("WScript.Shell")
    FTP = wsh.Run("%comspec% /c copy " + ThisWorkbook.Path + "\*.LOG " + ThisWorkbook.Path + "\NIBE_LOG.txt")
End Sub

OBS! Endast för Windows.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!