Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nybörjarfunderingar kring installation av luft/vatten - framledningstemp och VV  (läst 783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bosse_54

  • Gäst
Nyligen köpt ett hus som värms med olja. Huset är ganska dåligt isolerat och förbrukningen har av tidigare ägare varit ungefär tre kubik så jag har börjar snegla på en LVVP som komplement. Pannan är en CTC 2200 Trio med en Viking Pro oljebrännare. Vattensystemet har ganska grova rör och de flesta av radiatorerna är sektionsradiatorer i hyfsat stort format. Två större panelradiatorer finns i hall och garage. Ventilerna (slottsvred, ej termostater) på radiatorerna står öppna då systemet regleras av en ECL från Danfoss. Vid -10 grader ute låg temperaturen strax över 40 grader på radiatorerna och något högre vid cirkulationspumpen. Grovt mätt.

Jag funderar alltså på om det blir bra med en LVVP vad gäller framledningstemperatur? räcker det till med 55 grader? eller behöver jag en som klarar upp till 65 grader?

En annan fundering är om jag kan använda nuvarande varmvattenberedare i befintliga pannan? Eller behöver jag köpa en separat och koppla till systemet?

tacksam för svar och tankar, helt nybörjare på detta men något måste göras :)


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2918
  • Kön: Man
Ja värma med olja är dyrt nuförtiden, dyrare än el. Det mest riktiga är att riva ut allt med den gamla pannan och oljetanken och sätta in ett helt nytt system med värmepump. Blir t.ex. en massa värmeförluster om man försöker använda gamla pannan som varmvattenberedare. Ventilationen i huset behöver dock ses över om man slutar elda eftersom skorstenen då inte suger luft ur huset på samma sätt.

I vilken del av landet ligger huset och vet du vilken DUT (dimensionerande utetemperatur) som gäller för orten? Hur stort är huset och garaget? En framledningstemperatur på drygt 40 grader vid -10 grader ute låter riktigt bra och fungerar väl med värmepump. Förmodligen räcker det då med max 55 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Bosse_54

  • Gäst
Bosse_54
SV: Nybörjarfunderingar kring installation av luft/vatten - framledningstemp och VV
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2018, 17:15:54 »
Ja värma med olja är dyrt nuförtiden, dyrare än el. Det mest riktiga är att riva ut allt med den gamla pannan och oljetanken och sätta in ett helt nytt system med värmepump. Blir t.ex. en massa värmeförluster om man försöker använda gamla pannan som varmvattenberedare. Ventilationen i huset behöver dock ses över om man slutar elda eftersom skorstenen då inte suger luft ur huset på samma sätt.

I vilken del av landet ligger huset och vet du vilken DUT (dimensionerande utetemperatur) som gäller för orten? Hur stort är huset och garaget? En framledningstemperatur på drygt 40 grader vid -10 grader ute låter riktigt bra och fungerar väl med värmepump. Förmodligen räcker det då med max 55 grader.


DUT var ett nytt begrepp för mig men googlade lite snabbt och DVUT 1 dygn var -20,20 grader och 12 dygn -16 grader. Hittade ingen data gällande DUT. Huset har enligt energideklaration Atemp på 106 kvm fördelat på 1,5 plan. Källaren och garage sitter ihop och "värms" idag med spillvärme från pannan. Är väl runt 90 kvm tillsammans.

Ventilationen i bodelen håller redan på att uppdateras då den inte är tillräcklig som den är idag. Sätter in fläktar på kontinuerlig drift och ny tilluft. Källaren får uppdateras vid eventuellt byte av uppvärmning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2918
  • Kön: Man
Precis, det heter egentligen DVUT (dimensionerande vinter-utetemperatur) numera men många skriver bara DUT fortfarande. Med DVUT på -20 grader klarar det sig då helt säkert med max 55 grader och kommer nog att räcka med ca 50 grader framledningstemp. Behövs nya radiatorer i källare och garage när oljepannan tas bort. Otroligt vilken spillvärme det är om den ensam värmer uppåt 90 kvm. Välj en LVVP av kvalitetsfabrikat som numera klarar -22 grader eller kallare. Storlek "12 kW" eller liknande. Man får läsa i de tekniska specifikationerna eftersom modellbeteckningarna kan vara lite luriga att förstå, t.ex. NIBE F2120-12.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Bosse_54

  • Gäst
Bosse_54
SV: Nybörjarfunderingar kring installation av luft/vatten - framledningstemp och VV
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2018, 19:30:32 »
Precis, det heter egentligen DVUT (dimensionerande vinter-utetemperatur) numera men många skriver bara DUT fortfarande. Med DVUT på -20 grader klarar det sig då helt säkert med max 55 grader och kommer nog att räcka med ca 50 grader framledningstemp. Behövs nya radiatorer i källare och garage när oljepannan tas bort. Otroligt vilken spillvärme det är om den ensam värmer uppåt 90 kvm. Välj en LVVP av kvalitetsfabrikat som numera klarar -22 grader eller kallare. Storlek "12 kW" eller liknande. Man får läsa i de tekniska specifikationerna eftersom modellbeteckningarna kan vara lite luriga att förstå, t.ex. NIBE F2120-12.

Troligtvis kommer det även värme från trappen och övervåningen också. Håller runt 7-10 grader i källare och garage utan panelradiatorn påslagen i garaget även vid -10 grader så lär ju ska komma värme från alla möjliga håll. Finns en gammal sektionsradiator i en toalett på nedervåningen också, men är dock urkopplad från systemet nu men kanske går att koppla in, och sedan komplettera med något mer.

Men rådet är alltså att riva ur befintliga pannan för att minimera värmeförluster? Talar vi stora förluster? Tanken på att kunna alternera värmekällor är ganska lockande. Så av den anledningen vore det trevligt att kunna ha kvar befintliga pannan med ved, el och olje/pellets-möjligheter. Kanske ett alternativ vore att att ha kvar den men komplettera med ny VVB men då drar investeringssumman iväg också.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2893
  • Kön: Man
    • Marieberg Bo & Bygg
flera olika alternativ...gillar jag

i morgon kanske pellets är halva priset gentemot luftvattendrift

separat vvb kostar inte många kronor....och då kan man stänga av resten sommartid.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 25000 kwh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2918
  • Kön: Man
Vill man ha värmepump samt ha kvar alla alternativ inkl. vedeldning behövs det (minst) en rejäl ackumulatortank på 1000 lit. Varmvattnet kan då först förvärmas i en separat slinga inuti ack-tanken och sedan toppas temperaturen på varmvattnet i en elektrisk VVB som inte behöver kosta så mycket. Det behövs en separat styrmodul till värmepumpen och en duktig VVS-installatör. Finns flera på forumet är som är ved-eldare och har liknande system, dock inte jag. El-priset kommer säkert att stiga en del framöver när fler kärnkraftsreaktorer stäng och avvecklas. SSAB planerar också att gå över från kol till el i stålproduktionen av klimat/miljöskäl och det motsvarar ett tillkommande behov på runt 20% av dagens totala elanvändning i Sverige. Men jag tror inte det kan gå så långt att pellets skulle bli mycket billigare än LVVP. Vindkraften byggs ut och Finland håller på att bygga nytt kärnkraftverk, frågan när det blir klart och kan leverera el?   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme