Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r inte ned KB-diff  (läst 15273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #60 skrivet: 12 januari 2018, 11:44:31 »
Har inte facit än, men nu är KB-pumpen bytt och vi kör öppen tunna med separat pump för att få ut eventuell luft hela natten - men det lilla vi sett hittills ser ju mycket bättre ut! Har hittills legat på en KB-diff på mellan 3 och 3,5 grader.
Du har bara 2 slangar ut ,
Nu pumpar ni en väg , prova med att pumpa den andra vägen med , skifta på in och ut på extrapumpen så det spolas båda vägarna
då kommer KB att gå baklänges i växlaren och spola ur den , finns det lite skit i den så åker det kanske ut

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #61 skrivet: 12 januari 2018, 19:27:58 »
Nu vill jag inte ropa hej för tidigt, men efter idogt luftande börjar det se bättre ut! Att vi dessutom fÃ¥tt igÃ¥ng flödesmätarna pÃ¥ bÃ¥da slingorna är ju bara plus  tummenupp
En intressant sak är att KB-fram är betydligt lägre nu än tidigare också.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #62 skrivet: 12 januari 2018, 20:42:11 »
kollat jordvärmeslangarna att det inte har blivit åverkan på dom, ev traktor som kört över och klämt till.(det stod något om timmervagn i något inlägg.)

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #63 skrivet: 12 januari 2018, 20:50:13 »
Du har två slingor pumpa i båda , men en i taget och fram och baklänges i dom , då ska du stänga en i taget

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #64 skrivet: 12 januari 2018, 21:13:26 »
kollat jordvärmeslangarna att det inte har blivit åverkan på dom, ev traktor som kört över och klämt till.(det stod något om timmervagn i något inlägg.)

Iockmed att vi fick liv i flödesmätarna så har vi koll på att det är samma flöde i båda (30, antar det är liter per minut eller något?) nu, och nu är ju diffen nere på ganska exakt tre grader så vi avvaktar och ser vad som händer.

Och jag har inte kört något där slingorna ligger nu så de bör vara ok.
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 21:21:20 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #65 skrivet: 12 januari 2018, 21:15:39 »
Du har två slingor pumpa i båda , men en i taget och fram och baklänges i dom , då ska du stänga en i taget

Det var det som gjordes idag är jag rätt säker på, det var innan lunch nästan konstant två timmars luftande, och då hade den ju ändå stått och pumpat runt i kärlet hela natten innan. Men efter all luftning verkar det ha stabiliserat sig (hoppas jag).
Att KB-fram gÃ¥tt ned nÃ¥gon grad kanske har att göra med att det är luftfritt och bättre flöde nu? Kollar jag bakÃ¥t pÃ¥ e-logger.se ser det mer ut som det gjort tidigare nu  tummenupp
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 21:18:53 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #66 skrivet: 12 januari 2018, 21:29:04 »
Bra att du fÃ¥r till det.  tummenupp
Vad har orsakat problemet? Hur förhindrar du att det sker igen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #67 skrivet: 12 januari 2018, 21:40:29 »
Bra att du fÃ¥r till det.  tummenupp
Vad har orsakat problemet? Hur förhindrar du att det sker igen?

Jag fÃ¥r väl ge det nÃ¥gra dagar till innan jag kan luta mig tillbaka  8)

Men ärligt talat kan jag inte säga någon direkt orsak, har funderat på det men kan inte säga nåt speciellt. Det var ju i början på December som Delta-T på kalla sidan började öka, från en kompressorstart till en annan, och ett halvt dygn efter det fick jag första LP-larmet (se första inlägget). Och lösningen nu verkar ju ha varit en jädrans massa luft i systemet. Men jag hade inte gjort något med värmesystemet alls det senaste halvåret, så frågan är om luftningen inte var lösningen på det "egentliga" problemet, utan ett problem som skapats iockmed att vi grejat med anläggningen?
Alternativt då att jag haft små luftfickor här och var men att de till slut allihop samlades i en enda stor luftbubbla - kan det bli så?
Originalinstallationen av slangar i backen (och då även brinet) är från mitten av 90-talet tror jag (svärfar hade en gammal enorm IVT-pump från början) som sen byttes ut mot nuvarande Nibe och som i sin tur först fick ett nytt kompressorpaket och nu ny KB-pump. Så den rejäla rundpumpningen som gjordes nu kan jag tänka mig är den första sedan ursprungsinstallationen.

Jag har ju även motionerat strypventiler och bytt ut en pump - ingen av de sakerna löste dock problemet direkt.

SÃ¥ ärligt talat vet jag inte  Sc:,h
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #68 skrivet: 12 januari 2018, 22:31:44 »
OK, ge det några dagar men fundera gärna under tiden:

Som jag ser, så fick du problem med ökande delta T pga dålig cirkulation i köldbäraren. Varför?
Åtgärder:Cirkulationspumpen är bytt. Slangarna är luftade.
Frågor:Varifrån kom luften?
Hål i slangarna? I så fall återkommer ditt problem.
Den defekta cirkulationspumpen?
Var verkligen pumpen defekt, kan dålig pumpförmåga orsaka luft i slangarna eller kom den dit efteråt...
eller var anslutningarna otäta så den sög luft?

I dina skor skulle jag gräva lite efter svar på frågorna.
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 22:33:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #69 skrivet: 12 januari 2018, 23:11:21 »
Hur luften kommit dit är en gÃ¥ta än sÃ¥ länge, men en dÃ¥lig kb pump är ju nu bevisat var ett av problemen.  Hade du bytt slangar i pumpen (kb slangar) har det kommit in luft dÃ¥?  se till att ha soppa i kb kärlet hela tiden, i alla fall nu i början, har du inte tappat nivÃ¥ pÃ¥ en vecka, sÃ¥ borde det vara ganska lugnt.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #70 skrivet: 12 januari 2018, 23:53:58 »
Luftbubblan släppte  :) hoppas att det gÃ¥r bra framöver
Det vart en lång resa på forumet med många tips och krokar vad det kunde vara
och du sprang omkring och letade  efter att ha läst in dig här
Det med luft är ett otyg i pumpsammanhang , dom vill inte vara med riktigt
men nu är bubblorna utjagade samt pumpen mår bra och värmer :)

MVH tc75

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #71 skrivet: 13 januari 2018, 11:35:09 »
den gamla utbytta cp är väl en enfas. och då har den en kondensator. kolla kapacitansen om den motsvarar vad som står på märkningen. dålig konding kan få pumpen att starta motsatt riktning. flödet går fortfarande samma riktning men svagare. det behövs inte mycket försämring av kapacitansen för att ställa till det. ett universalinstrument med kapacitansmätning räcker för koll.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #72 skrivet: 14 januari 2018, 13:53:07 »
Jag fÃ¥r väl ge det nÃ¥gra dagar till innan jag kan luta mig tillbaka  8)

Men ärligt talat kan jag inte säga någon direkt orsak, har funderat på det men kan inte säga nåt speciellt. Det var ju i början på December som Delta-T på kalla sidan började öka, från en kompressorstart till en annan, och ett halvt dygn efter det fick jag första LP-larmet (se första inlägget). Och lösningen nu verkar ju ha varit en jädrans massa luft i systemet. Men jag hade inte gjort något med värmesystemet alls det senaste halvåret, så frågan är om luftningen inte var lösningen på det "egentliga" problemet, utan ett problem som skapats iockmed att vi grejat med anläggningen?
Alternativt då att jag haft små luftfickor här och var men att de till slut allihop samlades i en enda stor luftbubbla - kan det bli så?
Originalinstallationen av slangar i backen (och då även brinet) är från mitten av 90-talet tror jag (svärfar hade en gammal enorm IVT-pump från början) som sen byttes ut mot nuvarande Nibe och som i sin tur först fick ett nytt kompressorpaket och nu ny KB-pump. Så den rejäla rundpumpningen som gjordes nu kan jag tänka mig är den första sedan ursprungsinstallationen.

Jag har ju även motionerat strypventiler och bytt ut en pump - ingen av de sakerna löste dock problemet direkt.

SÃ¥ ärligt talat vet jag inte  Sc:,h
Det som framkommit är att du hade en bra minus pÃ¥ KB  , ett huggskott i det hela
En kund hade samma problem med luft ,  dennes slangar var svetsade i vinkeln ner i hÃ¥let , det blev kondens i där som frös och spände isär svetsen ,  inget direkt läcka ut , men blev som en liten ejektor in med luft av farten pÃ¥ KB
Bara något i tanken vad som kan vara , men inte säkert

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #73 skrivet: 14 januari 2018, 20:22:03 »
Det som framkommit är att du hade en bra minus pÃ¥ KB  , ett huggskott i det hela
En kund hade samma problem med luft ,  dennes slangar var svetsade i vinkeln ner i hÃ¥let , det blev kondens i där som frös och spände isär svetsen ,  inget direkt läcka ut , men blev som en liten ejektor in med luft av farten pÃ¥ KB
Bara något i tanken vad som kan vara , men inte säkert
Det är ju sant, förhoppningsvis då någonstans i närheten av pumpen då jag har har hela (hoppas jag) slangar ut i backen. Borde inte trycket sakta öka då i KB-kretsen, så man skulle kunna se det på manometern?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #74 skrivet: 14 januari 2018, 20:23:15 »
den gamla utbytta cp är väl en enfas. och då har den en kondensator. kolla kapacitansen om den motsvarar vad som står på märkningen. dålig konding kan få pumpen att starta motsatt riktning. flödet går fortfarande samma riktning men svagare. det behövs inte mycket försämring av kapacitansen för att ställa till det. ett universalinstrument med kapacitansmätning räcker för koll.
Hallå, pumpen var märkt 0,8uF och när jag plockades ös och mätte kodningen var den hel. Däremot var det ju lite saker inuti den gamla pumpen, så den kändes ju som den gjort sitt faktiskt.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!